Guro Aardal Hagen står i Kristianias trappeoppgang og smiler mot kamera
Aardal Hagen gleder seg til å ta fatt på jobben med å øke kjennskapen til Kristiania.Foto: Høyskolen Kristiania / Haakon Dueland

– Kristiania følger nøye med på utviklingen i samfunnet, og hopper på mulighetene for å skape de endringene som trengs, sier Guro Aardal Hagen om sin nye arbeidsplass.

Den påtroppende kommunikasjonssjefen har et stort engasjement for utdanning og forskning, og mener dette er en forutsetning for å bevare velferdsstaten og demokratiet. I tillegg til syv år i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), har Aardal Hagen godt over ti års erfaring som journalist.

Kristiania jobber tett med arbeidslivet, for å fylle kompetansegapet i samfunnet.

I sin karriere har hun opparbeidet seg solid kompetanse med å jobbe målrettet og strategisk med kommunikasjon som verktøy for å synliggjøre viktige samfunnsoppdrag. Dette blir sentralt i hennes nye rolle som kommunikasjonssjef for Høyskolen Kristiania.

– En av de største utfordringene samfunnet har, er mangel på kompetanse. Kristiania jobber tett med arbeidslivet, for å fylle kompetansegapet i samfunnet. Det er en viktig posisjon for en utdanningsinstitusjon å ta, sier Aardal Hagen.

Kristiania dekker arbeidslivets behov

Aardal Hagen legger til at hun brenner for Kristianias samfunnsoppdrag om å utvikle fremtidens utdanninger – i dag.

– Kristiania tar utfordrerrollen, noe som tiltaler meg veldig.

En av de viktigste oppgavene kommunikasjonssjefen skal bidra med, er utvikling av høyskolens universitetsprosjekt. Aardal Hagen har allerede gjort seg flere tanker om hvordan kommunikasjon vil spille inn her.

Guro Aardal Hagen står utenfor Kristianias bygg i Kvadraturen mens hun smiler mot kamera
Guro Aardal Hagen tiltrer i jobben som kommunikasjonssjef ved Høyskolen Kristiania 8. august 2022.Foto: Høyskolen Kristiania / Haakon Dueland

– Det handler om å tydelig formidle Kristianias posisjon som arbeidslivsuniversitet, og hva slags nytteverdi dette vil ha for samfunnet. Kristiania skal rett og slett være den utdanningstilbyderen i Norge som er mest tilpasset arbeidslivets behov.

Blant de beste folka

Aardal Hagen trekker fram videreutdanning og nettstudier som et spesielt spennende område på høyskolen. Hun mener Kristiania fyller en viktig plass i universitets- og høyskolesektoren. Dette er det flere som er enig med henne i.

– Til denne sentrale rollen var det viktig for oss å ansette en leder som kan jobbe både strategisk og operasjonelt. Aardal Hagen har en spennende bakgrunn og masse relevant erfaring. På universitetsreisen er vi nødt til å rekruttere de beste folka, og jeg er sikker på at Aardal Hagen er blant dem, uttaler Stein-Oddvar Evensen, markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Høyskolen Kristiania.

Aardal Hagen gleder seg til å ta fatt på jobben med å øke kjennskapen til det fremtidige universitetet ytterligere. Men aller først vil hun bli godt kjent med organisasjonen.

– Det aller viktigste for meg fremover blir å snakke med medarbeidere og bli kjent med folk. Og så skal jeg invitere meg selv inn på arenaer der jeg mener at jeg bør være, avslutter hun med et smil.