Gutt og jente står i klasserom med datamaskiner og smiler til kamera.
Tim-Andre Henriksen og May Lene Smith Hove har ganske ulike bakgrunner: Tim-Andre er førstegangsstudent, mens May Lene har en master fra tidligere. Nå går de i samme klasse på det ettårige fagskolestudiet i Innovasjon og entreprenørskap. Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

De to fagskolestudentene har vidt forskjellige bakgrunner: Tim-Andre har jobbet noen år som selger for Hi-Fi klubben og er student for første gang, mens May Lene både har en bachelor i kultur og kommunikasjon og en master i bærekraftig utvikling.

– Jeg har allerede en bachelor og en master, som begge var teoretiske studier. Jeg ønsket å bygge på med praktisk kompetanse som jeg kan ta i bruk i arbeidshverdagen – noe jeg får på Innovasjon og entreprenørskap, forteller May Lene.

Tim-Andre på sin side kom over studiet ved en tilfeldighet på Instagram – som skulle vise seg å være et lykketreff.

– Det var midt i blinken for meg ettersom jeg ville drive med salg og bedriftsutvikling, men ikke ville låse meg til et treårig bachelorprogram. Så jeg søkte faktisk på studiet gjennom Instagram, ler han.

Jente og gutt sitter i sofa og smiler.
– Fadderuken var viktig for å bli kjent og skape et godt samhold i klassen, forteller Tim-Andre.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

Fra bærekraftig turisme til temabaserte hettesnorer

Det ettårige fagskolestudiet i Innovasjon og entreprenørskap passer både for gründere som ønsker å utvikle egne forretningsidéer, og for folk som vil bidra til nyskaping og omstillingsarbeid i allerede etablerte bedrifter.

Vi får være med på å forme undervisningen, og vi jobber mye praktisk og løser oppgaver

May Lene og Tim-Andre er enige om at det mest spennende med studiet er å få praktisk erfaring med å etablere sin egen bedrift. May Lene er daglig leder i studentbedriften byLocal, som har som mål å skape en bærekraftig turisttjeneste.

– Vi hoppet rett inn i idéfasen da vi startet i august og brainstormet idéer i fellesskap, før vi delte oss i grupper etter hva vi var interessert i å jobbe med. I byLocal ønsker vi å drive guidete turer i Oslo-området og vise frem små lokale bedrifter som er opptatt av bærekraft, forteller May Lene.

Tim-Andre er daglig leder for studentbedriften Stringify SB, som spesialiserer seg på å selge temabaserte hettesnorer med ulike motiver, farger og design.

– Det er en spennende læringsprosess, og vi støter hele tiden på nye utfordringer som vi må finne gode løsninger på sammen, forteller han.

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

Får bygge nettverk i bransjen

I klassen til Tim-Andre og May Lene er de kun 16 studenter, som gjør at det er svært lav terskel for å delta i undervisningen.

– Forelesningene er ikke sånn at vi bare hører på lærerne prate. Vi får være med på å forme undervisningen, og vi jobber mye praktisk og løser oppgaver, forteller May Lene.

Fagansvarlig Eirin Horn Aspestrand er opptatt av å skape arbeidssituasjoner som likner mest mulig på den hverdagen studentene vil møte når de kommer ut i jobb.

– Vi legger blant annet til rette for nettverksbygging med aktører i ulike bransjer, for å sikre at studentene får en så praktisk og virkelighetsnær undervisning som mulig, forteller hun.

Eirin er utdannet pedagog, og har lang erfaring med prosjektledelse og forretningsutvikling fra næringslivet. Ved siden av å undervise ved Fagskolen Kristiania, er hun involvert i EU-prosjektet «Alliances for Innovation».

– For fagskolestudentene betyr EU-prosjektet en mulighet for internasjonalt samarbeid. I mai reiser tre studenter fra Innovasjon og entreprenørskap til Artevelde University of Applied Science i Belgia, forteller hun entusiastisk.

Lærer å se muligheter

Ifølge Eirin er det stor etterspørsel i næringslivet etter nyutdannede kandidater som har kunnskap om innovasjon- og entreprenørskapsarbeid, og ferdigheter til å navigere i en kompleks bransje i stadig endring.

– Gjennom dette studiet får studentene trening i å se muligheter, finne løsninger på både gamle og nye utfordringer, kommunisere og samarbeide – både innen eget fagfelt, men også på tvers av fagmiljøer, forklarer hun.

Både Tim-Andre og May Lene forteller at studiet har utfordret dem på ulike måter. De har vært nødt til å by på seg selv, bli kjent med nye mennesker og lære å arbeide i team.

– Om du er usikker på hva du vil jobbe med, kan et ettårig studium i Innovasjon og entreprenørskap være helt perfekt, sier Tim-Andre.

– Det kan også passe bra for deg som allerede har en master eller bachelor, men som ønsker mer praktisk erfaring og å få kontakter i arbeidslivet. Etter studiet ønsker jeg å bidra til nyskaping og bærekraftig utvikling i etablerte bedrifter, legger May Lene til.

Content Card double