Bilde av Malin Voldberg som sitter ved en en kontorpult med en bærbar PC, og smiler til kamera.
Design Thinking i praksis er et tverrfaglig studium og kan kombineres med mange ulike fagområder. Malin Voldberg hadde allerede en bachelor i Markedsføringsledelse, da hun startet på det ettårige fagskolestudiet. Etter studieslutt gikk hun rett ut i fast jobb i OBOS Innovasjon. Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

Malin har fra tidligere en bachelorgrad i Markedsføringsledelse, og bestemte seg etter hvert for å bygge på med det ettårige studiet Design Thinking i praksis ved Fagskolen Kristiania. Det skulle vise seg å være smart. Den avsluttende oppgaven på studiet ble nemlig veien inn i arbeidslivet for Malin. Nå har hun fast jobb i innovasjonsavdelingen til OBOS.

–Jeg fikk jobben gjennom læreren min på Fagskolen Kristiania, Trine Harnes, da hun satte meg i kontakt med OBOS Innovasjon i forbindelse med den avsluttende semesteroppgaven, utdyper hun.

Portrett av Malin Voldberg som står i et kontorlandskap og smiler til kamera
Malin stortrives i sin nye jobb som innovatør i OBOS. – Jeg bruker mye tid på å lytte, observere og skape sammen med andre, sier hun.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

– Forelsket meg i OBOS

Malin og medstudentene fikk i oppgave å benytte design thinking-metoden til å utvikle løsninger på gitte problemstillinger. Som en del av oppgaven skulle studentene finne aktuelle fagpersoner i bransjen som kunne fungere som mentorer, og komme med innspill.

Karen Byskov fra ÆRA var mentoren til Malin gjennom hele oppgaveskrivingen, mens Linda Vik i OBOS kom inn som veileder i sluttfasen da løsningen skulle testes.

– Mot slutten av veiledningsperioden fortalte jeg til Linda at jeg hadde forelsket meg i OBOS som bedrift, og at jeg hadde lært masse av dem – så var jeg så heldig at jeg endte opp med å få jobbtilbud hos dem.

Design Thinking handler om å se mennesker, og å lage gode løsninger tilpasset deres behov.

Malin jobber nå som innovatør i OBOS. Hun forteller om en variert arbeidshverdag, som blant annet består av innsiktsarbeid, erfaringsoverføring og samskapingsprosesser knyttet til prosjektet OBOS Living Lab i Oslo.

– Akkurat nå jobber jeg mye i samarbeidsverktøyet Miro. Her planlegger vi det meste av innovasjonsarbeidet vi utfører i praksis, som foregår både digitalt og fysisk. Blant annet engasjerer vi partnere og beboere i OBOS Living Lab til å gi oss tilbakemeldinger, og tilrettelegger for at de skal kunne skape fremtidens løsninger sammen med oss. Det er en konstant lytte-lære-skape-prosess, forklarer Malin engasjert. 

Innovasjon med brukeren i sentrum

Design thinking, eller designtenkning, er et samlebegrep for metoder og prosesser for utvikling av tjenester, produkter og løsninger som setter brukeren i sentrum. Det er med andre ord en menneskeorientert måte å jobbe med innovasjon og utvikling.

Portrett av Trine Harnes med sort høyhalset genser og rød leppestift
Fagansvarlig for Design Thinking i praksis, Trine Harnes, har lang fartstid fra byråverden. Hun har hatt flere lederroller i kjente selskaper som Try Apt, Making Waves og Eggs Design.Foto: Fagskolen Kristiania/Benjamin Åvitsland

– Design Thinking handler om å se mennesker, og å lage gode løsninger tilpasset deres behov. Det har vært et fag som har utfordret meg både personlig og teoretisk. Det aller viktigste jeg lærte på studiet var kanskje å ta enhver utfordring på strak arm, forteller Malin.

– Kompetanse innen design thinking er svært etterspurt. Stadig flere selskaper får øynene opp for hvordan de kan utvikle mer treffsikre, verdiskapende og brukervennlige produkter og tjenester, legger fagansvarlig Trine Harnes til.

Gjennom studieåret på Design Thinking fikk Malin og medstudentene erfaring med mange spennende tverrfaglige prosjekter, og fikk prøve seg på å løse reelle caser fra aktører i bransjen. Malin husker spesielt godt casen de fikk fra innovasjonsbyrået Æra.

– Oppgaven handlet om å komme opp med en løsning som forhindret utenforskap blant barn og unge, forklarer hun.

Forelesere med lang erfaring fra bransjen

Gjennom det ettårige studiet får studentene kompetanse til å ikke bare bidra til, men også lede design thinking-prosesser i bedrifter og organisasjoner. Malin forteller at hun sitter igjen med masse nyttig kunnskap som hun benytter i sin nåværende jobb, og skryter av de faglige ved Fagskolen Kristiania.

– Dyktige lærere med erfaring fra bransjen, teamarbeid og tverrfaglige prosjekter ga meg god innsikt i og erfaring med alle de ulike fasene i en design thinking-prosess, sier hun.

Fagansvarlig Trine Harnes var en av dem som veiledet Malin tett gjennom studiet, og var også den som satte henne i kontakt med OBOS. Trine arbeidet inntil nylig i design- og teknologibransjen, sist som byråleder i Try Apt, og har jobbet med designtenkning som metode siden 2012.

– Engasjementet som gjesteforelesere og jeg har for faget er forhåpentligvis så smittsomt at studentene blir motiverte til å søke jobber der de kan løse små og store problemer med Design Thinking-metoden, sier Trine.

Teamleder og studieveileder Dennis Dennis Haffner holder en mobil i hånden. Han har mørkt hår, skjegg, og et smil om munnen.

Noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne!

Skryter av sin tidligere student

Fagansvarlig Trine er imponert over hva hennes tidligere student har klart å oppnå på så kort tid, men understreker at bak suksessen ligger det hardt arbeid og ståpåvilje.

– Malin fulgte hjertet og skrev en avsluttende oppgave om et tema hun brenner for. Hun var ambisiøs, engasjert og uredd – og brukte all innsikten hun fikk om OBOS til å gjøre seg selv relevant for deres innovasjonsavdeling, skryter Trine.

– Når hun i tillegg var ydmyk og lærevillig blir det jo en lett beslutning for en arbeidsgiver, legger hun til.

Malin har en tydelig oppfordring til alle som ønsker å studere Design Thinking i praksis.

– Vær nysgjerrig, ikke gi deg hvis det er noe du virkelig brenner for, ikke vær redd for å stille spørsmål eller å feile. Stol på prosessen og stol på fasene i design thinking, avslutter hun.

double content card