Ung kvinne i sort topp.
Anniken byttet ut burgeren mot et sunnere alternativ etter et studieopphold i Australia.Foto: Haakon Dueland

Bergenseren har hatt bærekraft som en iboende motivasjon i livet i lang tid. Etter et utvekslingsår i USA da hun gikk på videregående fikk hun øynene opp for markedsføringsfaget, og kursen ble staket ut.   

Da valget om høyere utdanning var forestående bestemte hun seg raskt for å studere Bachelor i markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania i Bergen.  

Ung kvinne sitter på en sten ved brostein.
Anniken ble Healthy EATS sin første offisielt ansatte etter oppstarten våren 2020.Foto: Haakon Dueland

– Etter en omvisning på høyskolen fikk jeg for alvor øynene opp for stedet. Jeg hørte mye positivt om skolen, og har selv søsken som har studert her. Jeg ble særlig solgt på at Høyskolen Kristiania har små klasser, forteller 21-åringen. 

Mangelen på alternativer er årsaken til at mange spiser usunn mat. Vi vil gjøre noe med vanene til folk ved å gjøre sunn mat mye lettere tilgjengelig.

Første ansatt  

Anniken fikk en fot innenfor hos start-up-selskapet Healthy EATS høsten 2020. Healthy EATS er et selskap som er opptatt av, og produserer, sunn, fersk og bærekraftig fast food. Selskapet har en visjon om å bedre folkehelsen i Norge.  

Hun hadde sett en stillingsutlysning hos selskapet, men innen hun rakk å søke var stillingen fylt. Søknaden gjorde allikevel inntrykk hos gründerne. 

– De ringte meg opp for å fortelle at de veldig gjerne ville ha meg som ansatt, og skulle si fra så snart noe ble ledig, forteller bergenseren. 

Kort tid etter annonserte selskapet at de skulle ha en stand på kjøpesenteret Galleriet i Bergen. Anniken ga seg ikke så lett, og leste seg opp på virksomheten deres, og trappet opp på standen for å vise at dette var noe hun virkelig ville.  

– Jeg var frempå og pratet med dem om interessen min for det de holdt på med. Bare noen dager senere ringte de og spurte om jeg kunne stå på stand for dem, og dermed begynte jeg som prosjektansatt i stilling som brand ambassador, forteller hun.   

Anniken kombinerte studietiden med verdifull arbeidserfaring hos selskapet, hvor hun blant annet stod på stands for å lære mer om kundene og fortelle om produktet deres, gjorde innsalg hos bedrifter og styrte selskapets kontoer i sosiale medier.

I tillegg fikk hun rom til å komme med ideer og innspill til markedsføringen.   

– Ideene mine ble lagt merke til, forteller Anniken.  

Parallelt med prosjektstillingen, sitter Anniken mai 2021 med nesen dypt i pensumbøker og skriver på bacheloroppgaven sin. Så kommer tilbudet hun ikke kan takke nei til. 

– Jeg fikk tilbud om stillingen som markedssjef! Dermed ble jeg selskapets offisielt første ansatte, forteller hun.

Ung kvinne i sort genser.

Får seerne til å klikke

Amalie Trengereid fikk jobb som innholdsprodusent i TV 2 Sporten mens hun studerte

Sunn og bærekraftig fast food    

– Mangelen på alternativer er årsaken til at mange spiser usunn mat. Vi vil gjøre noe med vanene til folk ved å gjøre sunn mat mye lettere tilgjengelig, samtidig som vi kutter klimagassutslipp, forklarer Anniken.

Ung kvinne i sort topp ved buskas.
Healthy EATS leverer sunn og bærekraftig mat til folk på farten.Foto: Haakon Dueland

Healthy EATS er et godt alternativ for folk på farten som trenger mat. Selskapet har hittil seks utsalgssteder rundt omkring i Bergen, med selvbetjeningsskap og «trust-shops». Dette er utplasserte kjøleskap der man først betaler, for så å åpne døra og ta maten man har betalt for. 

– Interessen har vært veldig stor over hele linja. Vi får mange henvendelser fra andre deler av landet om å starte opp i andre byer, forteller den ferske markedssjefen.   

Fagene fra Høyskolen Kristiania har gitt meg en god og bred innsikt som jeg enkelt kan bygge videre på. Det hender til og med at jeg sjekker opp i notatene mine fra studietiden.

Inspirasjon fra «down under»   

Anniken fikk sin første smakebit på kultur for grønn mat under hennes utvekslingsår på The University of Queensland i Australia under studietiden. 

– Jeg tenkte kanskje ikke så mye på det der og da, men da jeg kom tilbake til Bergen etter å ha vært i Australia innså jeg hvor vanvittig mange usunne matalternativer det var i Bergen, sammenlignet med hva det var «down under». De hadde en helt annen kultur for sunne matvarer, minnes hun.   

Anniken la raskt om livsstilen sin. Burgeren, som hun var veldig glad i, ble byttet ut med salat. Motivasjonen for trening kom også snikende.   

Kunnskap å bygge på 

Som markedssjef bærer bergenseren mange hatter i det ferske selskapet. Hun legger ikke skjul på at hun hadde noen nerver da hun gikk i gang hos matleverandøren. 

– Det har selvsagt vært nervepirrende å ha så mye ansvar for fremtiden til en bedrift som er verdsatt for mange millioner. Det er tross alt en helt ny hverdag, sier hun.   

Allikevel føler hun seg godt rustet for oppgavene hun nå har ansvar for. 

– Fagene fra Høyskolen Kristiania har gitt meg en god og bred innsikt som jeg enkelt kan bygge videre på. Det hender til og med at jeg sjekker opp i notatene mine fra studietiden, ler hun.

Studenter flokker rundt en laptop i et studierom.

Bachelor i markedsføring og merkevareledelse

Vil du utvikle attraktive merkevarer og påvirke samfunnet rundt deg? Da er dette utdanningen for deg! Som Norges eneste tilbyr vi en Bachelor i Markedsføring og merkevareledelse.