Foto av kvinne som spiller instrument
I komiteens begrunnelse for opprykk til professor blir blant annet Giørtz tydelige profil og egenart som sanger og musiker trukket fremFoto: Alf Solbakken

– Professortittelen har ikke automatisk gjort meg noe klokere, sier Giørtz med et smil. 

Musikeren og vokalisten har alltid vært ydmyk i forhold til sin undervisning og spør seg selv ofte om hun faktisk når frem til sine studenter. Hun ser på professortittelen som en bekreftelse på at hun «ikke er helt på jordet». 

Noe du lurer på?

Våre studentambassadører kan svare deg på nesten alt.

Og det kan hun umulig være, for det var nemlig kollegaer i bransjen som oppfordret henne til å søke om opprykk til professor. Hun har vært utøvende musiker siden 80-tallet og undervist i mange år. Søknadsprosessen fikk henne til å konkretisere alt arbeidet sitt ned på papiret. 

En allsidig professor 

I komiteens begrunnelse for opprykk til professor blir blant annet Giørtz tydelige profil og egenart som sanger og musiker trukket frem, samt hennes pedagogiske evne og allsidige rolle i egne produksjoner. Hun er nemlig først og fremst sanger, men spiller også en rekke andre instrumenter. Og nettopp allsidighet er noe det er vanskelig å la være å snakke om når det kommer til Giørtz karriere. 

Foto av en familie på ferie
Giørtz musikalske karriere har tatt henne mange steder, også til utlandet. Her avbildet på familietur til Japan Foto: Privat

Mentaltreningen jeg lærte fra konkurranseidrett trekker jeg stadig inn i min undervisning.

 – I løpet av min karriere har jeg gjort mye forskjellig, både innen og utenfor musikkens verden. Jeg har blant annet drevet med konkurranseidrett på landslagsnivå innen golf, og mentaltreningen som jeg lærte i denne sammenhengen trekker jeg stadig inn i min undervisning.  

Studentenes eget personlige uttrykk 

Tar du en titt i den nyopprykkede professorens CV, oppdager du at hun har drevet med både ballett, dans, teater, tekstskriving og komponering, i tillegg til å ha jobbet som flyvertinne i SAS i 20 år. Som utøvende sanger og musiker har hun medvirket i flere TV-og radioprogrammer som Melodi Grand PrixCasinoFrokost-tv og Ta sjansen og med band som Ab und ZU og Anne-Marie Giørtz trio.

Giørtz har opptrådt på mange utenlandske festivaler og vært både skuespiller og konsulent ved musikaloppsetninger. I tillegg er professoren hovedinstruktør i Norge i medisinsk qigong etter Biyunmetoden, som er en treningsform med røtter i tradisjonell kinesisk medisin. Giørtz forklarer at denne metoden har gitt henne mye som utøvende sanger og komponist, og at hun benytter den i sin undervisning av sine vokalstudenter.

 – Kroppen er vårt instrument og tankene våre er med på å påvirke lyden stemmen vår lager. Stemmen er et uttrykk for hvordan vi har det og hva vi føler, den er et slags fingeravtrykk. På Høyskolen Kristiania får alle følge den musikalske retningen de selv ønsker. Jeg tror min styrke som underviser er å hjelpe studentene til å finne sitt eget personlige uttrykk, forklarer professoren. 

Det finnes ingen fasit

Foto av kvinne som holder konsert
Professoren har den siste tiden vært i studio og spilt inn nytt materiale Foto: Alf Solbakken

Giørtz forklarer at hun alltid streber etter å tilpasse undervisningen sin til hver enkelt student.

Siden Høyskolen Kristiania tilbyr en-til-en undervisning, er det mulig med tett oppfølging av hver enkelt student.

– I musikerfaget finnes ingen permanent fasit på hvordan man møter sine studenter. Hver student kommer med sin egen «ryggsekk» i forhold til bakgrunn, kunnskap og erfaring. Siden Høyskolen Kristiania blant annet tilbyr en-til-en undervisning på hovedinstrument, er det mulig med tett oppfølging av hver enkelt student. 

Giørtz forklarer at hun ser frem til at samfunnet åpner igjen, slik at studentene endelig kan holde større konserter. Hun gleder seg virkelig til å forberede studentene sine på å møte et publikum.

 – Jeg forsøker å gi konkrete og konstruktive tilbakemeldinger. Ønsket er å gjøre studenten oppmerksom og bevisst på hvilke muligheter som finnes. Ut ifra det kan studenten selv finne sin egen vei og bli bevisst sine egne valg. Man kan ikke alltid tenke på om kritikere vil like det musikalske utrykket, eller ikke. Det er viktig at studenten tør å tro på egen kreativitet. Av og til er det fint å ta noen sjanser, selv om man ikke alltid vet om man lander på begge bena, sier professoren med et smil.

Foto av gruppe som spiller inn musikk
Giørtz spiller med Eivind Aarset på gitar og Peter Baden på trommer Foto: Alf Solbakken

 Selv om hun som utøvende musiker i det siste har tilbragt mye tid vekk fra konsertlokalene på grunn av pandemien, har professoren selv flere jern i ilden. Hun har vært i studio og spilt inn nytt eget materiale sammen med sin egen trio som består av hennes mann, Eivind Aarset på gitar og Høyskolen Kristiania-kollega Peter Baden på trommer. I tillegg har hun under pandemien spilt en del små konserter med bandet Trio de Janeiro, som har eksistert siden midten av 80-tallet og som vant Spellemannsprisen i 1984.

Det er viktig at studenten tør å tro på egen kreativitet 

Det ligger i underteksten 

I komiteens begrunnelse for opprykk til professor står det blant annet skrevet:  

«Anne-Marie Giørtz er en av få kunstnere som klarer å opprettholde et pedagogisk virke på et meget høyt nivå ved siden av sitt virke som utøver. Hennes egne kunstneriske produksjoner viser en tydelig kunstner som har en allsidig rolle i egne skaperverk, komposisjoner, arrangementer og produksjoner. Som sanger har hun en tydelig profil og egenart og Giørtz personifiserer dette både i sitt eget kunstneriske arbeid og pedagogikk med en ydmyk holdning, respekt og en genuin måte å stille krav på som motiverer, utvider og peker fremover.» 

Instituttleder Jørgen Langdalen har følgende rosende ord å si om sin nybakte professorkollega:   

   – Med Anne-Marie har høyskolen en av landet mest særpregede profiler innenfor nyskapende vokalkunst. Som sanger dyrker hun stemmen som instrument i en større sammenheng, ikke som retorisk forgrunn, men som uttrykk for et underliggende budskap. Hennes teori om musikkens «undertekst» er formidlet til mange kull av studenter på populærmusikkstudiet. 

content card