Oda Tilset har kort hår og pannelugg, og har på seg en mørkeblå genser. Hun står ute, i bakgrunnen er det noen trær.
Etter å ha studert Musikkdesign ved Fagskolen Kristiania, startet Oda Tilset sitt eget lyddesignstudio, og er i dag daglig leder av NokNok Audio.Foto: Nina Elisabeth Gjerstad

Den årlige prisutdelingen kårer de beste norske spillene fra året som har gått, og er en av de største begivenhetene i spillbransjen. Oda synes det var veldig stas at «Helheim Hassle» stakk av med seieren. 

– Jeg var helt sikker på at spillet «Mørkredd» fra Hyper Games kom til å vinne for Beste lyd, så det var utrolig gøy og veldig overraskende at prisen gikk til oss.

Oda Tilset har kort hår og pannelugg, og har på seg en mørkeblå genser.
To år etter at Oda fullførte studiet i Musikkdesign, er hun tilbake på Fagskolen Kristiania. Denne gang som foreleser.Foto: Nina Elisabeth Gjerstad

Fra Musikkdesign til eget lyddesignstudio

I tillegg til å vinne priser for arbeidet sitt, er den ferske musikkdesigneren også medgründer og daglig leder for et nyoppstartet lyddesignstudio.

– Jeg gikk rett fra Kristiania til å jobbe frilans med spill. Etter et halvt år startet jeg NokNok Audio sammen med lyddesignerne Martin Kvale og Ali Cedroni, sier Oda.

Det gikk ikke en dag på skolen uten at vi hadde noe praktisk arbeid. Hvis vi hadde forelesning i klassen ble vi satt til å teste ut det vi hadde gått igjennom etterpå.

NokNok Audio, som spesialiserer seg innen lyd til dataspill, har på kort tid blitt til en seriøs aktør i bransjen. Studioet står bak lyddesignet til «Kaptein Sabeltann og den magiske diamant», utviklet av Ravn Studio, og har flere spennende prosjekter på gang – både i Norge og internasjonalt. 

– Vi jobber med alt fra komposisjon, lyddesign, implementering og dialogredigering, til casting av stemmeskuespillere, forteller Oda.

Det beste med å drive et selskap er å kunne være sin egen sjef, ifølge Oda. Hun liker å ha full kontroll over eget arbeid, og har en stor lidenskap for faget sitt.

– Når man merker at ting faller på plass, at alt høres riktig ut og man blir fornøyd, det er en god følelse, sier hun.

Musikkinteressen startet tidlig

Hvis man skal finne en partner å starte et lyddesignstudio med, skal det godt gjøres å finne en som er mer kvalifisert enn Oda Tilset. Allerede i tredjeklasse på barneskolen begynte hun å spille trompet, og siden den gang har hun drevet med musikk.

Etter å ha fullført musikklinjen på videregående, startet Oda på en utdanning i lyddesign ved Westerdals, som nå er en del av Høyskolen Kristiania. Studiene ga mersmak og hun bygget på med et toårige studium i Musikkdesign ved Kristiania.

– Jeg valgte å studere Musikkdesign fordi jeg fikk inntrykk av at det var et bredt studium, hvor jeg kom til å lære mye forskjellig. Jeg synes det var spesielt interessant at det var en egen temaperiode med fokus på spill og at studiet vektla lyd- og musikkproduksjon, og ikke bare komposisjon, forklarer Oda.

Sjekk ut traileren til spillet Helheim Hassle, utviklet av Perfectly Paranormal. Oda Tilset har stått for lyddesign og implementering.

Kristianias praktiske tilnærming til faget og fokuset på personlig utvikling, var noe av det Oda satt aller mest pris på ved utdanningen.

– Det gikk ikke en dag på skolen uten at vi hadde noe praktisk arbeid. Hvis vi hadde forelesning i klassen ble vi satt til å teste ut det vi hadde gått igjennom etterpå, så det var veldig «hands on». Det var en av tingene som gjorde det ekstra morsomt å gå på Kristiania, fordi man lærte nye ting hele tiden.

Musikkdesign ga Oda muligheten til å spesialisere seg innen lyd- og musikkproduksjon til flere forskjellige medier, blant annet TV, film og spill. Hun fanget imidlertid fort en interesse for lyddesign til spill.

– Jeg oppdaget ut at man blir stilt ovenfor flere unike utfordringer når man driver med spill, kontra når man jobber med et lineært medium som film og TV. Det er så mange ting å forholde seg til, og det syntes jeg var veldig gøy.

Ida Iki og Oda Tilset sitter i lydstudio på Fagskolen Kristiania. Ida har blondt langt hår, tatoveringer og lue. Oda har kort hår og pannelugg, og en grå høyhalset genser.

Oda vant prestisjetung spillpris i San Francisco

Lærer opp nye musikkdesignere

For Oda var de faglig ved Kristiania viktige støttespillere gjennom hele utdanningen. De tilrettela slik at hun kunne kombinere studiene med jobb og reiser.

– Hovedfaglærerne mine, Jørgen Orheim og Ida Iki, var veldig forståelsesfulle da jeg fortalte at jeg ikke ville ha mulighet til å være like mye på skolen det siste året. I tillegg til å jobbe med Helheim Hassle på Hamar en til to dager i uken, dro jeg verden rundt på diverse konferanser og spillfestivaler. De var veldig støttende med alt som gjaldt karrieren min, forteller hun.

Nå er Oda tilbake på Kristiania, men denne gang som foreleser.

– Dette blir tredje gang jeg er gjesteforeleser, første gang var da jeg gikk mitt siste studieår. Jørgen visste at jeg jobbet med spill, og av alle som hadde gått på skolen så var jeg kanskje den som hadde mest erfaring med spillyd – så da ble det sånn.

Har du noen tips til andre som vil studere musikkdesign?

– Lek med en digital audio workstation, for eksempel Garage Band hvis du har Mac. Eksperimenter: prøv å ta opptak av at du spiller, fjern lyden og lag ny lyd og musikk til opptaket. Det er en fin måte å øve på. Og husk, nettverksbygging er det som teller mest hvis man vil få en fot innenfor bransjen, avslutter Oda.

Studieside + tips til opptaksprøve