Professor Vesmá Kontere McQuillan poserer for kamera i sort kjole og briller inne på Høyskolen Kristiania

McQuillan er tilknyttet School of Arts, Design and Media der hun har utviklet skolens Bachelor-grad i Retail Design. Forrige uke ga hun ut boken Fashion Spaces – A Theoretical View hos Frame forlag. Opplaget på 2000 eksemplarer består av prosjektoppgaver skrevet av fjorårets studenter (døpt ´The Pioneers´) ved School of Arts, Design and Media.

Professoren har stor interesse for arkitektur, design og ikke minst – mote. For å fylle forsknings-gapet innenfor «fashion spaces» har hun i samarbeid med Kjeld Hansen, lektor på Institutt for Teknologi hos Høyskolen Kristiania, utviklet en teoretisk forskningsmodell. Modellen anvendes i boken for å konseptualisere hvordan retail design utvikler seg og legger samtidig grunnlag for fremtidig forskning.

Vi hjelper studentene med å få deres navn ut til et større publikum

Studenter fra inn- og utland, blant annet utvekslingsstudenter fra Düsseldorf og Helsinki, er de første til å teste ut denne nye modellen i prosjektoppgavene. Sammen med studentene ønsket hun å lage en faglig bok med akademisk tekst som også inneholder inspirerende bilder – rett og slett en akademisk tung «coffee table» bok!

– I min professorstilling kan jeg få studentene med på akademiske prosjekter, men vitenskapelige magasiner når ofte ikke ut til mange nok. Jeg ønsker å bli lest og hjelper studentene med å få deres navn ut til et større publikum, forteller McQuillan.

Da samfunnet vårt er i stadig endring, har McQuillan sett behovet for å drive prosjektet videre gjennom en plattform på nett. #nofilter Space er dette neste steget (navnet kommer fra hashtaggen #nofilter på Instagram, red.anm.) der hun arbeider som Editor in Chief. Med seg i redaksjonen har hun to studenter, en senior editor fra 3. klasse og en junior editor fra 1. klasse.

Det er studentene selv som velger hvilke tema innenfor retail design de ønsker å skrive om. En av de ferskeste prosjektene er drevet av Høyskolen Kristiania alumni Daniel Jørgensen. Han har utviklet kleskonseptet BINARY, som består av kjønnsnøytral mote, unisex-kolleksjoner og en androgyn stil.

McQuillan forsøker å lære studentene at alt er mulig: – Du må bare jobbe hardt and «be nice to people», avslutter hun.

Her kan du lese bokens pressemelding.

Foto av kvinner som kler opp utstillingsdukker i et butikkvindu.

Bachelor i Retail Design

Vær med på å skape de råeste kundeopplevelsene, de beste vindusutstillingene eller de hippeste butikkonseptene.