Kristine Blesvik Andersen er utdannet grafisk designer ved Fagskolen Kristiania. På bildet står hun sammen med sin partner, Stefan Mintsev som hun har startet byrået KastleBlack med. Stefan har mørkt skjegg og har på seg ringer, klokke og en svart t-skjorte. Kristine har langt, blondt hår og har på seg en stripete genser.
Foto: Stefan Mitsev

Kristine er utdannet grafisk designer ved Fagskolen Kristiania (tidligere Norges Kreative Fagskole), hvor hun utviklet en stor lidenskap for faget. Da hun var ferdig med fagskolestudiene, flyttet hun til England hvor hun tok påbygg til bachelor i grafisk design ved University of Hertfordshire. Det var også her hun startet sin suksessfulle karriere som grafisk designer.

Kristine Blesvik Andersen er utdannet grafisk designer ved Fagskolen Kristiania. På bildet sitter hun ved et bord med Mac-en foran seg, og tar notater på et ark.
Spisskompetansen til Kristine er strategisk design. Hun arbeider med design i en bredere forstand som omfatter mer enn bare estetikk. Foto: Uniform

– Jeg var alltid målrettet og pliktoppfyllende, og ønsket å få mest mulig ut av studiet. Målet var å få en relevant jobb, og jeg jobbet knallhardt for å få til dette, sier hun.

Under den første forelesningen i typografi på fagskolen, følte jeg at alle brikkene falt på plass og at dette skal jeg gjøre resten av livet.

Kristine har til sammen 11 års erfaring innen strategisk merkevarebygging og identitetsdesign, og har jobbet for store merkevarer som Bane NOR, Norges sjømatråd og Universitetet i Bergen ved fakultet for kunst, musikk og design.  

Tidligere i år forlot hun jobben som kreativ leder for Oslo-byrået Minnesota for å forfølge drømmen om å starte sitt eget byrå.  

– Jeg følte at jeg levde på andres premisser og oppfylte andre sine drømmer. Nå har jeg et barn på tre år, og ønsker mer fleksibilitet og tid sammen med familien.  

Sammen med partneren sin Stefan har hun nå startet byrået, KastleBlack som tilbyr forskjellige digitale designtjenester. Byrået driver de fra sitt eget hjem, langt inn i den tette granskogen på Ringvoll. Navnet er inspirert av den verdenskjente tv-serien Game of Thrones. I likhet med Castle Black i serien, ligger huset til Kristine og Stefan isolert fra omverden, omgitt av magisk natur og omgivelser, i et kaldt og nordlig landskap.  

Spisskompetanse innen strategisk design 

I oppstarten av KastleBlack gikk Kristine og partneren til innkjøp av profesjonelt filmutstyr, som de lærte seg å bruke gjennom flere omfattende nettkurs. 

 – Vi er opptatt av helhetlig kommunikasjon og ønsket å starte et byrå som kan kombinere strategisk merkevarebygging med design og levende bilder. 

Spisskompetansen til Kristine er strategisk design. Hun arbeider med design i en bredere forstand som omfatter mer enn bare estetikk. For at en merkevare skal bli suksessfull over tid,  den ha et robust strategisk grunnlag, mener hun.  

– Du kan bomme helt hvis målet er å lage pynt. Det har ikke noe hensikt. Derfor er det strategiske fundamentet bak designet veldig viktig for meg, sier hun og utdyper: 

– La oss si at vi har et produkt i en butikk som ikke selger bra. Da må vi tenke helhetlig og spørre hvorfor dette skjer, og det kan være mange ulike grunner. Ved å gå i dybden, og forstå filosofien bak produktet og merkevaren, kan vi justere designet og den visuelle identiteten tilpasset målgruppen den skal appellere til og dermed skape verdi.

Har lagt sin elsk på typografi 

Før hun studerte ved Fagskolen Kristiania, gikk Kristine ett år på Kunstskolen i Bergen. Her fikk hun beskjed om å bruke mindre bokstaver i kunsten sin. Da læreren hennes anbefalte henne å vurdere grafisk design, var det første gangen Kristine hadde hørt om faget. Det appellerte sterkt, og hun valgte å søke på fagskolen sitt studium.

Tidligere student ved Fagskolen Kristiania, Kristine Blesvik Andersen driver design-byrået KastleBlack. På bildet ser man hjemmekontoret hennes, med tre vegghengte hyller med pynt på, en pult med Mac og fotoutstyr og en svart stol.
Kristine driver byrået KastleBlack fra sitt eget hjem, langt inn i den tette granskogen på Ringvoll.Foto: Kristine Blesvik Andersen

– Under den første forelesningen i typografi på fagskolen, følte jeg at alle brikkene falt på plass og at dette skal jeg gjøre resten av livet. Jeg kunne ikke vente med å studere noe jeg var interessert i. Det var så gøy og jeg hadde endelig et mål. Jeg jobbet hardt og var engasjert hele veien, forteller hun.  

– Jeg følte at jeg levde på andres premisser og oppfylte andre sine drømmer. Nå har jeg et barn på 3 år, og ønsker mer fleksibilitet og tid med familien.  

 For å få mest mulig erfaring, startet Kristine å ta oppdrag for reelle kunder i studietiden. For å styrke porteføljen sin, tilbød hun å lage brosjyre, visittkort og nettside til frisørsalongen som holdt til utenfor skolebygget.  

 – Jeg var fast bestemt på hva jeg ville oppnå. Jeg så på studiet som en investering i min fremtid og karriere, sier hun.  

På fagskolen ble Kristine inspirert av både lærere og medstudenter, særlig minnes hun Thorbjørn Kongshavn, som på den tiden underviste i typografi.  

– Da vi skulle lære oss å lage visittkort, viste Thorbjørn oss samlingen sin. Siden den gang har jeg selv samlet over 2000 visittkort. Dersom jeg noen gang blir lærer skal jeg også vise frem disse til mine studenter, ler hun og legger tilJeg så alltid opp til Thorbjørn. Takket være ham har jeg lagt min elsk på typografi, avslutter Kristine.

Kristines tre tips til grafisk design-studenter: 

1. Få deg en jobb ved siden av studiet, selv om du ikke får betalt. Ta oppdrag for reelle kunder og øv deg på å forhandle med dem. Du må lære deg å selge dine ideer. Dette kan virke skummelt for mange, men det er en utrolig verdifull praksistrening. 

2. Tenk hele tiden på deg selv som en merkevare. Vis frem hva som gjør deg unik, det er slik du blir sett. Oppdater og tilpass porteføljen din. Husk å ikke ha for mye i den, vær selektiv og velg ut de prosjektene du er mest fornøyd medTa kontakt med byråer og spør om du kan komme på besøk og vise mappen din.  

3. Jobb hardt og bruk tiden godt under studiet!