Oda Lisberg og Malin Aurora Valkvæ er avgangsstudenter i Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania. Siden mars har de hatt praksis i reklamebyrået Tante Randi.
Oda Lisberg og Malin Aurora Valkvæ er avgangsstudenter i Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania. De to reklamestudentene imponerte Tante Randi på mappevisningen, og danket ut flere andre team i konkurransen om å få praksisplass hos byrået.Foto: Ragni Haugum

– Vi synes det er veldig stas at de utvider praksisperioden vår i en tid der andre byråer permitterer og avlyser praksis for studenter, sier de to avgangsstudentene som denne våren fullfører fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon.

Det er jo ikke som om vi har sittet og ventet på «å bli oppdaget». Vi har jobbet hardt og målbevisst med mappen gjennom hele studietiden.

Da Oda og Malin troppet opp på Tante Randi til første arbeidsdag, rakk de knapt å sette seg ned før de ble kastet ut i en såkalt pitch, der de konkurrerte mot andre byråer for å få en kunde. 

– Vi vant pitch-en! Det er jo egentlig helt utrolig, men det gjorde vi altså. Det kunne ikke begynt bedre, smiler de to og forteller at de ble inkludert og fikk ansvar fra første stund.

– Vi fikk litt sjokk til å begynne med. Vi var vant til å jobbe mye og med mange forskjellige prosjekter på skolen, men hos Tante Randi går ting så utrolig mye fortere. Det er idéjobbing hele tiden og ofte skal løsninger leveres dagen etter at briefen er gitt. Det er hektisk, intenst og veldig, veldig gøy.

Høy tantefaktor

Tante Randi er et byrå med tretten ansatte som har tatt sitt navn etter tanten til grunnleggeren Tore Woll. Alle de ansatte kalles følgelig «tanter», inkludert de mannlige, og byrået kan notere seg for en pen vekst siden oppstarten i 2017.

Les også: Til topps i Norges største designkonkurranse Reklamekollektivet fikk gull for sin visuelle identitet.

Tante Randi har lenge samarbeidet med reklameutdanningen på Fagskolen Kristiania, og har også rekruttert to tidligere studenter Glenn Haugen og Zakarias Nadir. Nylig bidro de med reelle kundeoppdrag i det som blir kalt Byråkonkurransen på fagskolen, som er en intern reklamekonkurranse på reklamestudiet der første- og andreklasse jobber sammen.

– Under Byråkonkurransen fikk vi veldig god kontakt med Tore Woll, som er sjefen i Tante Randi, og ble invitert til å vise mappa vår der. Det viste seg at vi var i konkurranse med flere andre team, og vi er utrolig glade over at de valgte oss. Vi føler på mange måter at vi hadde flaks, forteller Malin og Oda.

Hardt arbeid lønner seg


Det heter seg at de som jobber mest, også har mest flaks, så det er nok ikke helt tilfeldig at Malin og Oda stakk av med praksisplassen. De har aldri vært redde for verken vanskelige oppgaver eller lange arbeidsdager på skolen, og har jobbet målbevisst med å lage en god mappe (portfolio).

I reklamebransjen er det ingen som lar seg imponere over hva du sier at du kan, kun hva du faktisk viser fram. Mappen din er derfor «beviset» på at du er en person å satse på for et byrå.

For reklamebransjen er ikke som andre bransjer: det er en av få bransjer du fremdeles kan få en fot innenfor uten en mastergrad på CV-en. Arbeidsinnsats, tæl og vilje er fortsatt de viktigste kriteriene.

– Ok, det er kanskje greit å være litt stolte også. Det er jo ikke som om vi har sittet og ventet på «å bli oppdaget». Vi har jobbet hardt og målbevisst med mappen gjennom hele studietiden, forteller Oda og legger til:

– I reklamebransjen er det ingen som lar seg imponere over hva du sier at du kan, kun hva du faktisk viser fram. Mappen din er derfor «beviset» på at du er en person å satse på for et byrå.

Store tanter?

Hva fremtiden bringer for de to unge kreatørene er fremdeles uvisst, men den ser i alle fall lovende ut. Praksisperioden i Tante Randi har bydd på mange lærerike erfaringer, og vil forhåpentligvis være et springbrett videre inn i reklamebransjen. 

– Vi kunne ikke hatt en bedre praksistid. De tar oss med på alt og vi lærer noe nytt hver eneste dag. Nå skal vi bite oss fast og vise både Tante Randi og resten av verden at vi er verdige kreatører i reklamebransjen, avslutter Oda og Malin. 

En student sitter mellom to andre studenter, han ser ned og smiler.

Lyst til å studere reklame og merkekommunikasjon?

Fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon er utdanningen for deg som ønsker å jobbe med kreativ kommunikasjon, enten som Art Director, tekstforfatter eller som kreatør.