Skjermgrabb fra nettbutikk med klær.

Det populære valgemnet i digital markedsføring handler om mer enn å lese pensum og skrive oppgaver. For å sette det de har lært på prøve, lager studentene egen nettbutikk som de markedsfører og selger inn til pressen. 

Anders Mamen er ansvarlig for emnet, og forteller at studentene har en bratt læringskurve gjennom semesteret. 

– Studentene lærer om digital økonomi, sosiale medier, e-varehandel og digital markedsføring. Det er i delen om e-varehandel at disse flotte nettbutikkene kommer inn. 

Foto av en studentambassadør som holder opp en mobiltelefon og ser i kamera og smiler.

Lurer du på hva du kan studere?

For at studentene skal få størst mulig utbytte av det de holder på med, må de ofte finne ut av ting på egenhånd.

– Det er en herlig gjeng som lærer mye gjennom den praktiske erfaringen emnet legger opp til. Et av målene de jobber mot er å få presseoppslag om nettbutikken, forteller Mamen.

I tillegg skriver de faglige artikler på bloggen DIG2100.no

Emnet tilbys på fjerde semester, til alle som studerer merkantile fag ved Kristiania.

fotohjelpen.jpg

Hjelper arbeidsledige med profesjonelle bilder

Tom-Robin Tarjei Tokerud, Rassmus Røengen-Widstedt og Andrea Thaline Vanglo har utviklet "Fotohjelpen". Som følge av korona-pandemien og økt antall arbeidsledige, så de et marked for å hjelpe folk som søker ny jobb. Det gjør de ved å oppgradere CV-en eller LinkedIn-profilen med et godt portrettbilde.

– Det har vært en krevende periode hvor vi har jobbet ekstra hardt, men vi har lært mye. Blant annet om det å samarbeide og kommunisere digitalt, sier Tom-Robin. 

Til tross for at Fotohjelpen tilbyr fysiske tjenester i en tid hvor fysiske møter er problematisk, forteller han at de fått mange oppdrag. 

– I og med at mange nå er permittert og står uten jobb, har vi fått mange oppdrag fra kunder som ønsker tjenesten vår. 

Han forteller at de har lært mye gjennom arbeidet med å utvikle Fotohjelpen.

– Vi har blant annet lært om Google Ads, Facebook Ads og om inbound marketing. Personlig lærer jeg mest gjennom å jobbe praktisk med faget. Det har vært et spennende og intensivt kurs, som jeg virkelig kan anbefale videre, forteller han.

Ambisjonen er å videreføre tjenesten, men i noe mindre skala. 

– Siden det er såpass stor pågang har vi valgt å ikke ta inn flere kunder for øyeblikket, men kommer til å åpne igjen i løpet av sommeren, sier han.

Her er et større utvalg av nettbutikkene som har blitt til gjennom valgemnet denne våren.

Startet nettbutikk i samarbeid med plateselskap

Studenter: Anita Ghanizadeh og Misha Farooq.

Nettsted: waveoslo.shop

Hva: Nettbutikk i samarbeid med plateselskapet Wave Oslo. Her selger de merch som hettegensere, bøttehatter og mobildeksler med logo.

WaveOslo.jpg

Selger matchene tøy til barn og voksne på nett

Studenter: Brage Tellebon, Ingrid Bjørnsmoen Næss og Jennie Olsson.

Facebookside: cancel2020

Hva: Nettbutikk hvor de selger klær til barn og voksne. Har kastet seg på trenden der barn og voksne skal ha matchende tøy. Her er det alt fra t-skjorter, hettegensere, luer og bøttehatter.

Cancel2020.jpg

Laget nettbutikk for eksisterende interiørbutikk på Nesodden

Studenter: Fredrik Rørstad og Erling Aalvik.

Nettsted: draumefangst.no

Hva: Utviklet nettløsning for interiørbutikken Draumefangst, som ligger på Nesodden. Butikken drives av en bekjent fra hjembygda til Fredrik og Erling. I nettbutikken kan man blant annet kjøpe kaffe, kjøkkenservice og tekstiler.

Draumefangst.jpg

Nettbutikk for smykker og armbånd

Studenter: Malin Pedersen og Oda Opsahl

Facebookside: emsoshop

Hva: Nettbutikk som selger smykker og armbånd. Smykkene lages av venninnene Emilie og Sofie (derav EMSO) som ville gjøre noe kreativt ved siden av jobb og studier.

emso nettbutikk.jpg

Nettbutikk med eget merke

Studenter: Christina Lundsten, Hedda Sæther og Ole Kristian Aaknes

Hva: Nettbutikk hvor de selger sitt eget merke. Her kan kunden velge blant forskjellige typer klær og mobildeksler.

Ærlig.no.jpg