– Det er viktig å kjenne seg selv før man skal velge samarbeidspartner. Hvilken artist er du? Er det plass til meg i det nåværende markedet? Hvis ikke, hvor mye er jeg villig til å endre på meg som artist for å passe inn? Det er fullt mulig å få til uten at det går utover din integritet som artist, forteller en engasjert Hanne Hukkelberg til studentene som hører på webinaret. 

Hukkelberg har selv lang erfaring fra musikkbransjen. Hun gav ut sin første EP sammen med Kåre Vestrheim tilbake i 2003, og var med på å samarbeide gjennom det anerkjente indie musikkselskapet Propeller. Hun dro tidlig utenlandsk og ble oppdaget av det britiske musikkselskapet Leaf Label. Nå er hun er glad for å kunne dele sine erfaringer med studentene på Bachelor i populærmusikk.

– Etter 17 år har jeg samarbeidet med utrolig mange bransjefolk og selskaper, både norske og utenlandske. Jeg har også jobbet med mange ulike musikere, og har opparbeidet meg et stort nettverk. Jeg føler at jeg har veldig mye erfaring nå, og syntes det er utrolig gøy å kunne dele det med den yngre garde, sier Hukkelberg etter at foredraget er over.

Viktig å nå ut med sitt produkt

– Hensikten med denne masterclassen er at studentene skal få et innblikk i hvordan bransjen er nå. Vi er nært knyttet til det relevante utøvende yrkeslivet innenfor fagretningen vår. Da er det fint å få inn musikere og komponister som har stått på egne bein i årevis, forteller Anne Marie Giørtz, førsteamanuensis ved institutt for scenekunst, musikk og studio på Høyskolen Kristiania.

Hun berømmer Hukkelbergs musikalske egenskaper, men påpeker at temaet denne gangen er entreprenørskap og bransjen. Studentene har selv mange spørsmål rundt hvilke mekanismer som råder. Masterclassen var derfor lagt opp til at studentene kunne stille spørsmål både i forkant og underveis. Hukkelbergs erfaringer er uvurderlige for den neste generasjons musikere.

Anne Marie Giørtz
Anne Marie Giørtz trekker frem viktigheten av Hukkelbergs erfaringer for den neste generasjons musikere.Foto: Privat

– Det viktigste for oss er naturligvis å gi studentene det verktøyet og den hjelpen de trenger for å finne sitt kunstneriske uttrykk. Før i tiden var det vanskelig å få utgitt musikk da det var vanskelig å komme igjennom nåløye hos de ulike plateselskapene. Nå er det vanskeligere å nå igjennom og bli synlig fordi det er så mye støy i media og det er mange ulike plattformer hvor man kan utgi sin musikk. 

Det er derfor viktig å få kunnskap om bransjen og gode tips og råd i forhold til hvordan man kan legge en plan for sin egen karriere, forteller Giørtz.

Finn en samarbeidspartner som vil at du skal lykkes

Musikkfestivalen by:Larm kan være en fin inngang for mange unge musikere i dag. Dette var også noe Hukkelberg påpekte for studentene under foredraget.

– by:Larm er en god mulighet for å bli sett og hørt av internasjonal bransje. Derfor er det viktig å være bevisst til hvordan man skal forholde seg til festivalen. Jeg anbefaler at dere kjenner dere selv før dere drar dit. Sett ord på prosjektet ditt og skriv din egen pressebeskrivelse, rådet Hukkelberg studentene.

Finn samarbeidspartnere som er engasjert og som vil at du skal lykkes

For Hukkelberg er det viktig å ha kontakt med yngre musikere. Hun mener at de ser verden på en ny måte og kan komme med friske og nye perspektiver. Hun oppfordrer alle til å følge sin egen stil.

– Selvfølgelig hjelper det å ha kunnskaper om bransjen. Når man vet hvordan verden er utenfor, så blir man flinkere å orientere seg. Men samtidig må man utvikle seg selv og sin egen vare og kreativitet. Prøv å etterstreb en god balansegang. Ikke vær for opptatt av bransjen heller. Finn samarbeidspartnere som er engasjert og som vil at du skal lykkes.

Gjesteforeleser gir et kick

Bachelorstudent Jenny Zithulele Haugen syntes masterclassen med Hanne Hukkelberg var helt topp. Hun trekker frem at Hukkelberg er en selvstendig artist med sitt eget selskap, og dermed står på egne ben.

– Jeg sitter igjen med mye inspirasjon etter masterclassen. Det er mulig å klare seg som indie-artist, produsere egen musikk og slippe den gjennom sitt eget plateselskap – vel og merke ikke helt uten hjelp. Hun er fra før en stor inspirasjonskilde for min egen musikk, forteller Haugen etter masterclassen var over. 

Jenny Zithulele Haugen
Jenny Zithulele Haugen ble inspirert av masterclassen med Hanne Hukkelberg.Foto: Hanna Alice Johnsen

Hun er glad for at Høyskolen Kristiania henter inn artister fra bransjen som kan dele sine erfaringer til den neste generasjonen musikere. Selv om Haugen påpeker at det ikke finnes en fasit for hvordan en skal lykkes i musikkbransjen, så er hun klar på at studentene suger til seg alle tips og råd.

– Det gir meg et slags nytt kick når vi får inn gjesteforelesere fra bransjen. Ikke minst bidrar kanskje masterclassene til et bredere nettverk, men de fungerer også for meg som en ny påminnelse om hvem jeg er. Både som låtskriver og artist, om hvorfor jeg tar denne bachelorgraden, og om hvor jeg er på vei, avslutter Haugen.

Vil du satse på en karriere som musiker, låtskriver, artist eller produsent?

Populærmusikk er musikken vi lytter til daglig, og den strekker seg langt utover hitlistene. Hos oss får du verktøyene du trenger for å utvikle ditt talent, skaffe deg nettverk og forstå bransjen.