Interaksjonsdesignstudenten ved Fagskolen Kristiania, Marius Aleksander Sletten, sitter foran en pc med en kopp kaffe og smiler fra hjemmekontoret sitt.
— Etter en og en halv uke med praksis kom koronatiltakene. Tiltakene snudde hele praksisen på hodet og jeg måtte fullføre resten hjemmefra, forteller Marius Aleksander Sletten. Han fikk praksisstilling som frontend-utvikler i teknologiselskapet Norse. Foto: Marius Aleksander Sletten

Helene og Marius går andre året på Interaksjonsdesign på Fagskolen Kristiania. Siste semesteret av studiet har de hatt åtte ukers praksis i en selvvalgt bedrift. Helene pekte seg tidlig ut Finn.no som et attraktivt sted å jobbe.

– Jeg hadde hørt veldig mye positivt om Finn.no og det var en av hovedgrunnene til at jeg søkte meg dit, sier hun.

Jobbet med design og brukertesting

Helene fikk praksisplass i UX-avdelingen til Finn. Her fikk hun blant annet jobbe med design av skisser, brukertesting og brukerreiser.

Portrett av student på Interaksjonsdesign ved Fagskolen Kristiania,, Helene Høie Næsheim. Bildet er i svart og hvitt, og Helene sitter og smiler til kameraet.
— Jeg syntes det har gått veldig bra, på tross av situasjonen vi har vært i. Jeg hadde daglig kontakt med teamet mitt, og kunne sparre med kolleger dersom jeg hadde behov for det, forteller Helene Høie Næsheim, som hadde praksis i Finn.no.Foto: Sune Eriksen

– Hos Finn lærte jeg å sette opp noe som heter Service Blueprint, som er et verktøy som blir mye brukt i tjenestedesign. Service Blueprint gir en visuell og kronologisk fremstilling av en brukeropplevelse, og inkluderer de organisatoriske prosessene som kreves for å levere tjenesten. Dette arbeidet ga meg en bedre forståelse for viktigheten av brukerintervjuer, brukerscenarier og brukertester i tjenesteutvikling.

Praksisen har vært veldig lærerik og har generelt gjort meg mer selvstendig. Jeg har blitt flinkere til å jobbe strukturert og effektivt. Jeg har også blitt mer komfortabel med å samarbeide med kolleger på digitale plattformer.

– Jeg hjalp også HR-avdelingen med å lage en PDF-veiledning til intranettet, med tips og triks til hvordan de ansatte kunne jobbe best mulig fra hjemmekontoret, forteller hun.

Som følge av koronatiltakene måtte interaksjonsdesignstudentene gjennomføre deler av praksisen hjemmefra. Helene forteller at hun fikk tett og god oppfølging fra både veileder og resten av teamet.

– Jeg syntes det har gått veldig bra, på tross av situasjonen vi har vært i. Jeg hadde daglig kontakt med teamet mitt, og kunne sparre med kolleger dersom jeg hadde behov for det. Alle var veldig imøtekommende, og  veilederen min var alltid tilgjengelig for spørsmål, forteller Helene og legger til:

– Praksisen har vært veldig lærerik og har generelt gjort meg mer selvstendig. Jeg har blitt flinkere til å jobbe strukturert og effektivt. Jeg har også blitt mer komfortabel med å samarbeide med kolleger på digitale plattformer.

Fikk erfaring med frontend-utvikling i Norse

Helenes medstudent, Marius Aleksander Sletten, fikk praksis som frontend-utvikler i teknologiselskapet Norse. Han innrømmer at han synes det var litt skummelt å tre inn i rollen som frontend-utvikler. Likevel er det den tekniske retningen han ønsker å gå innen interaksjonsdesign – så da var det bare å kaste seg ut i det.

Begge senior frontend-utviklerne var veldig imøtekommende og ga meg gode svar på spørsmålene jeg stilte. For meg skapte dette trygghet og jeg følte at ingen spørsmål var dumme.

– De aller første dagene kjente jeg naturlig nok litt på det, men bare etter noen dager følte jeg at jeg var en del av "gjengen". Det skulle vise seg å være bra, fordi etter en og en halv uke med praksis kom koronatiltakene. Tiltakene snudde hele praksisen på hodet og jeg måtte fullføre resten hjemmefra, forteller Marius.

Heldigvis var han på dette tidspunktet allerede godt i gang med sitt første prosjekt, noe som gjorde overgangen til hjemmekontoret enklere.

Under praksisperioden fikk Marius jobbe med tre spennende prosjekter: Shuffleboard Leaderboard, kjøkkenboten Julie og appen Relato. Her er løsningen han laget for Shuffleboard. Foto: Marius Aleksander Sletten/Norse

– Jeg hadde alltid noe å gjøre. Hvis jeg lurte på noe var det alltid noen å spørre på Slack, og hver onsdag hadde jeg en intern sync med min mentor i Norse, som hjalp meg og svarte på spørsmål jeg måtte ha. Daglig hadde vi også virtuell felles lunsj, som ga meg anledning til å bli bedre kjent med kollegene mine.

– Begge senior frontend-utviklerne var veldig imøtekommende og ga meg gode svar på spørsmålene jeg stilte. For meg skapte dette trygghet og jeg følte at ingen spørsmål var dumme, sier Marius.

Under praksisperioden fikk Marius jobbe med tre spennende prosjekter: Shuffleboard Leaderboard, kjøkkenboten Julie og appen Relato. I arbeidet med prosjektene, tok han i bruk ulik teknologi innen frontend-utvikling som ga mye ny læring.

Selvportrett av faglærer i Interaksjonsdesign, Olivier Klaver. I bakgrunnen skimtes en pc, tatt i klasserommet til Interaksjonsdesign.
Fagansvarlig for Interaksjonsdesign på Fagskolen Kristiania, Olivier Klaver, skulle gjerne sett at studentene fikk en normal praksisperiode. Han er likevel imponert over hvordan de tilpasset seg til situasjonen. Foto: Kristine Ingebretsen

– Tilsammen har jeg skrevet utrolig mange linjer kode og slettet enda flere. Jeg har vært innom mange områder innen frontend-utvikling og lært så utrolig mye, sier han fornøyd.

Vil du vite mer om praksisen til Marius? Han har skrevet en bloggpost om praksisoppholdet i Norse.

Stolt over innsatsen til studentene

Fagansvarlig for Interaksjonsdesign på Fagskolen Kristiania, Olivier Klaver, skulle gjerne sett at studentene fikk en normal praksisperiode. Han er likevel imponert over hvordan de tilpasset seg til situasjonen.

– Jeg er veldig stolt over hvordan studentene har taklet dette. De håndterte det veldig bra og gjorde det beste ut av situasjonen. Det å plutselig skulle sitte hjemmefra krevde mer av dem, og de måtte virkelig hoppe ut i det. Det gjorde nok at de ble mer selvstendige i denne perioden. I arbeidslivet er denne egenskapen veldig viktig, og det fikk de absolutt erfart.

– Vi har også fått gode tilbakemeldinger om at studentene skapte en stor verdi for bedriftene under praksisperioden. Alle studentene hadde praksisplass og beholdt plassen under hele perioden. Det er vi glade for, avslutter Olivier.

Lyst til å studere interaksjonsdesign?

På fagskolens ettårige utdanning i Interaksjonsdesign, lærer du å planlegge, designe og utvikle nettsider og apper som er funksjonelle og brukervennlige. Denne kompetansen vil gjøre deg til en ettertraktet kandidat i flere bransjer.