Aleksander Raftevold, Petter Holthe Hanssen og Emilie Skolmen.
Aleksander Raftevold, Petter Holthe Hanssen og Emilie Skolmen benyttet unntakstilstanden til å lage strømmemusikal på rekordtid.Foto: Petter Holthe Hanssen

– Idéen kom egentlig fra Aleksander, forteller Petter Holthe Hanssen.  Han er musikkprodusent og artist, og i likhet med mange andre i bransjen mistet han jobbene som var planlagt fremover. 

I stedet for å grave seg ned, bestemte Aleksander seg for å gjøre noe. Han tok kontakt med Emilie og Petter, og lurte på om de ville være med å lage en musikal. Rettere sagt: En strømmemusikal.

– Vi er en rastløs gjeng, så vi ville benytte anledningen til å skape noe i stedet for å bare sitte inne, sier Petter.

Romeo og Julie med dopapir og kongens tale

Strømmemusikalen «Pandemi Pandema» er en kjærlighetshistorie i koronaens tid. Handlingen foregår rundt to personer som bor i samme bygård. De kan se hverandre fra balkongene, og vil gjerne møtes, men kan ikke på grunn av pandemien.

– Det er en klassisk, forbudt kjærlighetshistorie hvor kreftene hindrer dem i å møte hverandre, men i dette tilfellet er det ikke faktorer som klasseskiller eller en familiefeide som hindrer dem, men pandemien vi er midt oppe i, forteller Petter.

Tanken bak musikalen er at folk skal kunne kjenne seg igjen, så kjærlighetshistorien er pakket inn i alt pandemien har dratt med seg, fra dopapirhamstring til kongens tale – alt med en humoristisk vri.

– Jeg tenker man kan tulle med alt, men det er viktig å ikke tråkke på noen tær. Alle tar jo dette seriøst, men vi tenkte det var fint å få litt humor og latter inn i en kjip periode, sier Petter.

Fra idé til strømmemusikal på to uker

Petter sier han ikke skjønner helt selv hvordan de klarte å skape det som sannsynligvis er Norges første strømmemusikal på kun to uker, men trekker frem motivasjonen som en viktig faktor.

– Aleksander har stått for hoveddelen av produksjonen, og jeg har aldri sett noen ha et sånt høygir og skaperglede.

I stedet for å lage en demo-versjon som man ville gjort i en normal produksjon, gikk de rett på sluttproduktet, og gjorde bare noen finjusteringer etter publisering. 

– En motivasjon var jo at vi også gjerne ville få det ut mens det fremdeles var aktuelt, sier Petter.

God respons

Med rundt 40 000 lyttere har strømmemusikalen blitt tatt godt i mot hos publikum.

– Vi ber om ganske mye tid fra lytteren, men vi ser at de fleste som starter musikalen hører de 45 minuttene, så det blir jo en slags bekreftelse, sier Petter.

Det beste har vært når folk man ser opp til skriver til deg på Instagram og liker det du har laget.

Og musikalen har ikke gått upåaktet hen. Den siste tiden har «Pandemi Pandema», Petter, Aleksander og Emilie vært å se i både VG og NRK, samt at de har gjennomført en fem-seks radiointervjuer. Petter tror mye av grunnen til suksessen er at de har laget noe man ikke har sett, eller hørt, før.

– Det beste har kanskje vært når folk man selv ser opp til skriver til deg på Instagram og liker det du har laget, sier Petter. 

Muligheten til å gjøre det man har drømt om å ha tid til

Petter er en positiv fyr som forsøker å se det positive i unntakstilstanden.

– Man hører alltid folk snakke om det de ville ha gjort hvis de bare hadde tid. Lese bøker, skrive, male, lage musikk. Lage en strømmemusikal. Nå har man en enorm mulighet til å gjøre det man alltid har drømt om å ha tid til.

Petter oppfordrer til å ikke være redd for å prøve, og at man ikke alltid må tenke at resultatet kunne blitt så mye bedre. Rett og slett være litt mindre kritisk til seg selv. Er man for kritisk risikerer man å aldri få gjort noe som helst.

– Det ligger en enorm trening i å lage noe, og si at nå er det ferdig. Det var en deilig følelse å våkne opp å se at nå har vi laget musikal, sier Petter.