Hanna Sætre sitter i en sofa og smiler mot kamera.
— Trigger var et byrå som jeg virkelig så opp til, så det var veldig stas å få bli en del av det miljøet. Det var også en bekreftelse på at hardt arbeid lønner seg – noe jeg lærte på reklamestudiet, forteller tidligere student, Hanna Sætre.Foto: Fredrik Myhre

Trigger Oslo utvikler kommunikasjonskonsepter for kunder som DnB, Norwegian, Mills, Kari Traa, NRK TV-aksjonen og Plan Norge. For Hanna var det som en drøm som ble til virkelighet da hun landet en fast stilling i byrået.

— Trigger var et byrå som jeg virkelig så opp til, så det var veldig stas å få bli en del av det miljøet. Det var også en bekreftelse på at hardt arbeid lønner seg – noe jeg lærte på reklamestudiet.

Jeg arbeider i team sammen med en annen kreatør. Vår jobb er å komme opp med en idé og å følge den fra den fødes på en post-it-lapp, til den skal ut i den virkelige verden.

Hanna gikk ut av Reklame og merkekommunikasjon på Kristiania i 2016. Da hun skulle søke jobb, dro hun på besøk til ulike byråer for å vise frem det kreative arbeidet hun hadde gjort i studietiden.

— Dette er en bransje som stadig er i endring, og man må levere for å skille seg ut. Jeg inviterte meg selv på mappevisning, hvor man møtes over en kaffe og presenterer arbeidet sitt. I møtet med Trigger fikk teampartneren min og jeg en oppgave som vi måtte løse på en uke. Det klarte vi, og vipps så fikk vi jobb, forteller den tidligere reklamestudenten. 


Fra idé til ferdig reklamekampanje

Hanna har nå vært ansatt hos Trigger i tre år. I stillingen som kreatør bidrar hun til å utvikle kampanjer for kunder. Arbeidet er variert, og kan bestå av alt fra å komme opp med idéer, lage konsepter, delta på kundemøter og å være tilstede under film- og fotoopptak.

Hanna Sætre ser til siden og smiler. Hun har på seg en band t-skjorte og bakgrunnen er uskarp.
Hanna gikk ut av Reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania i 2016. Da hun skulle søke jobb, dro hun på besøk til ulike byråer og viste frem det kreative arbeidet hun hadde gjort i studietiden. Foto: Fredrik Myhre

— Jeg arbeider i team sammen med en annen kreatør. Vår jobb er å komme opp med en idé og å følge den fra den fødes på en post-it-lapp, til den skal ut i den virkelige verden. Vi har et profesjonelt og inkluderende miljø i Trigger, bestående av en god bukett av ulike mennesker, som jeg setter pris på både faglig og sosialt, forteller Hanna.

Prisnominert for Coca-Cola-kampanje

Hanna har jobbet med mange spennende kunder, deriblant Coca-Cola, Destinasjon Trysil, Visit Oslo, Ikea og AF Gruppen. Ettersom Trigger har en visjon om å skape engasjerende kommunikasjon, leverer byrået sjelden en klassisk reklamefilm. Hanna og makkeren må derfor være kreative og løsningsorienterte når de utarbeider kampanjer for kundene sine.

— Vi jobber hele tiden med å finne et triggerpunkt mellom det kundene våre ønsker å si, og det målgruppen vil høre. Noen ganger har vi mindre budsjetter og må tenke smart for å lage kommunikasjon som engasjerer. Vi ønsker også at kampanjene skal bidra med noe viktig i samfunnet, forteller Hanna og fortsetter:

— Hvis jeg skal trekke frem et arbeid som jeg er ekstra stolt over, så må det være ramadan-kampanjen som vi lagde for Coca-Cola i 2019.

For ramadan-annonsen mottok Trigger tre nominasjoner til den europeiske PR-prisen «European Excellence Awards».

Kom tett på reklamebransjen i studietiden

Andre året på Reklame og merkekommunikasjon, hadde Hanna tre måneder praksis i Try Reklame sammen med sin daværende teampartner, Siv. Byrået lager engasjerende kommunikasjon for både private og offentlige kunder, og er en del av Try-huset.

Vi ble delt inn i grupper og fikk jobbe med briefer fra et ekte byrå som kom på besøk. Det var veldig gøy og inspirerende. 

— Vi fikk være med på alt fra bransjefester og fredagspils, til store filmproduksjoner og prisutdelinger – samtidig som vi fikk mulighet til å tenke ut idéer sammen med noen av bransjens skarpeste hoder. Det var utrolig lærerikt og ga meg en mersmak på bransjen, forteller Hanna.

Under studietiden fikk klassen til Hanna jevnlig besøk av eksterne forelesere fra bransjen. Hvert år arrangeres det i tillegg en byråkonkurranse hvor reklamestudentene i første og andre klasse samarbeider om å løse reelle briefer.

— Vi ble delt inn i grupper og fikk jobbe med briefer fra et ekte byrå som kom på besøk. Det var veldig gøy og inspirerende. Når man jobber kreativt med å utvikle ideer blir man godt kjent, og vi ble en sammensveiset gjeng i klassen.

Hanna understreker at for å lykkes i bransjen, må man være villig til å legge seg i selen og være dedikert til arbeidet. Hun har noen tips til andre som ønsker å gå i samme retning.

— Det er viktig å lytte til tilbakemeldinger man får, dette er en bransje hvor man aldri blir ferdig utlært. Trender endrer seg, og kreativitetsmuskelen må alltid jobbes med. Stå på og ikke gi deg, avslutter hun.