Herdis Høiland og Emilie Gabrielsen går andre året på Reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania.
– Dersom du vil jobbe med å utvikle idéer og kreative kommunikasjonskonsepter, så er reklamestudiet absolutt å anbefale, sier fagskolestudentene Herdis Høiland (t.v.) og Emilie Gabrielsen.Foto: Julia Spjøtvold
Herdis Høiland og Emilie Gabrielsen studerer Reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania. De har landet praksisplass i kommunikasjonsbyrået We Are Live.
– Praksis er en gullbillett inn i bransjen, sier reklamestudentene Herdis Høiland (t.v.) og Emilie Gabrielsen, som har landet praksisplass i byrået "We Are Live".Foto: Julia Spjøtvold

På fagskolen får reklamestudentene jobbe praktisk og yrkesrettet med kommunikasjon fra første studiedag. Gjennom workshops, byråbesøk og oppdrag for store og små virksomheter lærer studentene å lede kreative prosesser, fra idé og konsept til gjennomføring av kampanjer og andre kommunikasjonstiltak.

 - Å studere reklame på fagskolen er veldig givende. Her får vi mulighet til å utvikle oss kreativt. Gjennom praktisk arbeid lærer vi å utforme budskap for ulike medier og kanaler, forteller Emilie Gabrielsen og Herdis Høiland som går andre året på Reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania.

Aranya er mer enn bare en lærer, hun er som en mentor. Hun følger oss opp jevnlig, spør hvordan vi har det, kommer med tips og veileder oss.

Et miljø hvor kreativiteten får spire

I klasserommet er alt lagt til rette for at Emilie og Herdis skal kunne utfolde seg kreativt. Lego, fargetusjer og maling står lett tilgjengelig. Studentarbeider, post it-lapper, vimpler og annen pynt pryder både vegger og vinduer. Reklamestudiet på fagskolen er kjent for å ha et nært og sammensveiset studiemiljø. Fagansvarlig Aranya Pascale Rusli er opptatt av at studentene skal ha et læringsmiljø hvor kreativeten får spire.

- Aranya har vært en aktiv pådriver for å skape et miljø hvor vi kan trives og bli inspirert. Folk printer ut og henger opp arbeid de er stolte av. Det blir veldig god stemning i klasserommet av det. Vi har skapt en kultur hvor folk ønsker å sitte igjen og jobbe etter skoletid. Dette har gitt oss et godt samhold i klassen, forteller Herdis og fortsetter: 

- Aranya er mer enn bare en lærer, hun er som en mentor. Hun følger oss opp jevnlig, spør hvordan vi har det, kommer med tips og veileder oss. Jeg tror ikke jeg hadde klart å komme meg gjennom studiet, hvis ikke det hadde vært for Aranya.

Kommer tett på bransjen under Byråkonkurransen

Gjennom hele reklamestudiet får studentene jobbe med utvikling av idéer og konsepter som kan danne grunnlag for kreativ kommunikasjon. De løser reelle briefer for bransjen, og lærer å presentere et konsept ved bruk av dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler.

Vi ble invitert til ti byråer for mappevisning. Dette var veldig lærerikt fordi vi fikk tilbakemeldinger på arbeidet vårt. Dette gir oss mulighet til å gjøre justeringer, så vi kan bli enda bedre.

Dette gjorde Emilie og Herdis med glans under «Byråkonkurransen» på fagskolen, hvor reklamestudentene blir delt inn i to byråer som skal løse fire reelle briefer fra et reklamebyrå. Under årets konkurranse var det «Tante Randi» som presenterte briefene, og studentbyrået til Emilie og Herdis stakk av med seieren.

- Vi er veldig stolte over seieren. Det var noen lange og intense dager, så det var veldig deilig at vi fikk belønning for alt det harde   arbeidet vi la ned, sier Emilie.

Landet praksisplass i We Are Live

Herdis og Emilie har jobbet i team siden julen 2019. Herdis har spesialisert seg som tekstforfatter, mens Emilie er Art Director og har ansvaret for det visuelle. De har laget en felles portefølje med arbeider de har gjort gjennom studietiden, som de presenterte til byråer da de skulle søke praksisplass.

- Vi ble invitert til ti byråer for mappevisning. Dette var veldig lærerikt fordi vi fikk tilbakemeldinger på arbeidet vårt. Dette gir oss mulighet til å gjøre justeringer, så vi kan bli enda bedre. Det er kjempestas å se at vi vekker noen idéer hos de vi viser mappen til, forteller Emilie.

Jentene fikk tilbud om praksisplass av flere byråer, men endte til slutt opp med å takke ja til praksis i «We are live», og skal etter planen ha oppstart i april.

- Så fort vi kom inn døra der følte vi oss hjemme. Kjemien og stemningen føltes veldig riktig. Det er et byrå som tør å tenke stort. Praksis er en gullbillett inn i bransjen, samstemmer Herdis og Emilie.

Interessert i reklamestudier?

På fagskolestudiet i Reklame og merkekommunikasjon får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag.

Aktuelt fra Reklame og merkekommunikasjon