Go to main content
Bak fra venstre: Per Berge Moe, Sollin Sæle, Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald. Foran: Hallvard Vaaland og Mathias Hatland Sandvik. (Først publisert hos Kreativt Forum).

Mens byråene har stengt dørene for sommeren og tatt en velfortjent ferie, har bransjens nye lys vært i London for å hente hjem blyanter i årets D&AD New Blood Awards. I år var det fire norske team nominert blant 5000 innsendte bidrag fra hele verden, og de dro heller ikke tomhendt hjem.

Sollin Sæle og Per Berge Moe, som var nominert for sin løsning «School of Porn» i Durex-kategorien, kunne glede seg over Norges første White Pencil. Teamet vant også Graphite Pencil for samme løsning i brief-kategorien. Den hvite blyanten går til de beste bidragene i studentkonkurransen som i tillegg til å kommunisere godt bidrar til noe positivt for samfunnet.

– Én ting er å få bekreftet at vi lager god reklame, men det er enda bedre at vi har klart å treffe med noe som faktisk kunne bidratt til å løse et reelt samfunnsproblem, sier teamet.

Mathias Hatland Sandvik og Hallvard Vaaland, som også var nominert i Durex-briefen, vant Wood Pencil for løsningen «What You Do, Follows You». Dette er teamets andre blyant på to år. De vant også en Wood Pencil for «Be a Study King» i 2018.

– Utrolig gøy å vinne vår andre blyant i en av verdens største studentkonkurranser for kreativ kommunikasjon, men ekstra gøy var det at hele tre team fra klassen vår vant en blyant i år. Big up’s til Sollin og Per for hvit blyant og Sindre og Erlend for gull! Sinnsykt fett!, sier teamet.

Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald, som var nominert i Adidas-briefen med løsningen «Level the Playing Field», vant én av to norske Yellow Pencils denne kvelden.

– Det var rimelig god kok allerede da vi fikk vite at vi var shortlistet, så når vi kommer hjem til Norge med en Yellow Pencil i bagasjen så er det selvfølgelig sinnsykt gøy. Deilig å få bekreftet at vi hvertfall gjør noe rett, sier Løfald.

Elias Bjørnson OlderbakkJonas VetlesenAxel Berggraf Egenæs og Erlend Grimeland fra AHO vant også Yellow Pencil. De var nominert i kategorien «Side Hustle» for designkollektivet Boden World. «Side Hustle» handler om å finne den neste generasjonen av entreprenørskap og ustoppelige holdninger, og er ikke koblet til en brief. Norge kan altså putte fem nye blyanter på prishylla, noe som er historisk. Aldri før har Norge tatt så mange New Blood-blyanter på ett år, og vi må tilbake til 2015 for å se like mange nominerte team. Dette øker antall norske New Blood-blyanter fra totalt ni til 14 (fire Wood, fire Graphite, fem Yellow og en White).

Stortalenter med jobb

Sollin Sæle og Per Berge Moe (i Anti fra august), Mathias Hatland Sandvik og Hallvard Vaaland (Try), og Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald (POL), er alle nylig uteksaminert fra Westerdals Art Direction. Elias Bjørnson Olderbakk, Jonas Vetlesen, Erlend Grimeland og Axel Berggraf Egenæs er studenter ved AHO og utgjør designkollektivet Boden World, der de skal jobbe fulltid fra neste år.

Bilde av instagram ikon med teksten @hkristiania