Charlotte Eide har designet logoen til Fotballhotellet som pryder taket til hotellet, en eldre murbygning. På balkongen foran hotellet står en gruppe mennesker på rekke og rad, som lener seg over rekkverket.
Vinnerbidraget: Charlotte Eides logo pryder inngangspartiet til Fotballhotellet, i TV 2s nye tv-serie.
Grafisk design-student, Charlotte Eide designet logoen til TV 2 sin serie Fotballhotellet. Hun har langt mørkt hår og har på seg en svart topp. I bakgrunnen kan man se skissene hennes til logoen.
Charlotte brukte mange timer på research, skissing og utprøving før det endelige resultatet kunne bli presentert for TV 2. 

Charlotte studerer andre året på Grafisk design ved Kristiania i Bergen. Da klassen fikk i oppgave av TV 2 å designe logo til den nye tv-serien «Fotballhotellet», var det hennes bidrag som ble valgt ut. Logoen er allerede i bruk hos tv-kanalen. Charlotte innrømmer at det er stas å se arbeidet sitt på tv-skjermen.

Oppgavene på studiet er lagt opp på en slik måte at det skal gjenspeile arbeidslivet så godt som mulig.

– Vi har til nå hatt flere oppgaver med reelle kunder involvert, så dette var ikke noe nytt. Men det å få logoen min tatt i bruk, har fått meg til å innse at jeg kommer til å være klar for arbeidslivet når studiet er over.

Verdifull veiledning

Studentene fikk retningslinjer fra TV 2 som måtte følges, men ellers var oppgaven åpen for tolkning. Charlotte jobbet selvstendig gjennom prosessen, men fikk flere gode innspill som hjalp henne henne i mål.

– Det ble brukt mange timer på research, skissing og utprøving. Lærerne ønsket at vi skulle ta våre egne valg, men når jeg hadde spørsmål eller utfordringer var de alltid behjelpelig, forteller Charlotte og legger til:

– Jeg hadde flere ideer og synes det kunne være vanskelig å velge hvilken idé jeg skulle gå for. Da hjalp læreren å styre meg i riktig retning. Gode tilbakemeldinger fra både lærere og medstudenter spilte en stor rolle i prosessen.

    Svart og hvit logo med teksten fotballhotellet over rødtonet bilde av et hotell
    Charlottes logo er allerede i bruk hos TV 2.

      Solid forberedelse til arbeidslivet

      Charlotte mener å få gjøre oppdrag for reelle kunder, gir økt selvtillit og tro på at man kan gjøre det bra i arbeidslivet.

      – Siden den endelige avgjørelsen i arbeidslivet blir tatt av kunden, er denne type tilbakemelding ekstra viktig. Oppgavene på studiet er lagt opp på en slik måte at det skal gjenspeile arbeidslivet så godt som mulig. Ved å bli utfordret på denne måten, blir man presset til å gi det lille ekstra, forteller Charlotte.

      På spørsmål om hun har noen tips til andre som vurderer Grafisk design på Kristiania, forteller Charlotte:

      – Det er et godt valg om man ønsker å ta en praktisk utdanning som gjør deg for arbeidslivet.

      Studieside og campus Bergen