Scott Baker-Marflitt som ser i kamera
  • Navn: Scott Baker-Marflitt
  • Prosjektkoordinator og underviser for: Music Business

– Hvem er du, og hva er din bakgrunn?

– Jeg er fra Newcastle-upon-Tyne i Storbritannia og kommer fra et veldig typisk arbeiderklasseområde i byen. Den type område hvor hvis du ender opp som en murer, eller bare ikke i trøbbel generelt, har du oppnådd noe. Jeg gikk på en indre byskole med 2000 andre studenter, så det lærte meg å være gateklok tidlig. Jeg studerte miljøvitenskap ved Liverpool John Moores University og bestemte meg for at jeg ikke ville tilbringe karrieren min i et gjørmete felt og ta jordprøver.

– Jeg har alltid hatt en dyp tiltrekning til musikk – oppdage den, dele den med venner og så videre – og vokste opp i et hjem hvor musikk betydde mye for oss som en familie. Jeg kan ikke spille noen instrumenter – jeg har ikke nok tålmodighet. Men jeg var alltid interessert i å finne ut hvem som produserte denne låten; hvem skrev den; hva heter plateselskapet? Så, det ga mening for meg å prøve å komme inn på den siden av musikken – forretningssiden. Så, jeg begynte å sende e-post til selskaper i løpet av mitt siste år på uni da jeg var 21 år gammel, uten noe svar.

– Jeg fortsatte å få null svar i 8 måneder. Inntil telefonen min ringte og det var musikkbransjelegenden, Jazz Summers. Jazz drev Big Life Management i London med Tim Parry (en annen legende). Gjennom årene har de vært ansvarlige for å håndtere folk som WHAM!, Snow Patrol, The Verve, Badly Drawn Boy, Klaxons, La Roux – listen fortsetter. Etter å ha rost min utholdenhet (jeg tror han var irritert), fortalte han meg å komme og ha et møte i London. Etter møtet fortalte han meg å gå tilbake til Newcastle og finne noen band, så jeg begynte å jobbe som en A&R speider (de som finner bandene) for Big Life Music, deres musikkforlagsselskap. Når jeg hadde funnet et band de likte, kunne vi snakke videre.

Jeg var inkludert i en liste over de 30 mest lovende personene som jobber i den globale musikkbransjen – noe som mine venner tilbake i Newcastle fortsatt finner morsomt.

– Så, det er det jeg gjorde. Jeg fant et band som heter The Futureheads tre måneder senere. Big Life elsket bandet og Jazz sa han trodde jeg ville gjøre en anstendig artistmanager. Den korte versjonen er at vi signerte dem til en verdensomspennende platekontrakt med Warner Brothers to år senere. Vi hadde et topp ti album og singel i Storbritannia og gjorde det godt internasjonalt med det første albumet.

– Som et resultat av at jeg håndterte det bandet, ble jeg inkludert i Billboard Magazines innledende Power Players-funksjon som fremhevet de 30 mest lovende personene som jobber i den globale musikkbransjen under 30 år gamle. Noe mine venner tilbake i Newcastle fortsatt finner morsomt. Siden den gang har jeg jobbet for plateselskaper som Global Underground som musikkforlegger, No Half Measures i Glasgow som produktmanager, drevet mitt eget merke gjennom PIAS(UK) i London. Og hadde en periode tilbake i Big Life som håndterte en norsk akt kalt Kid Astray for en stund. Og det er slik jeg finner meg selv boende og arbeidende i Oslo nå.

– Hva handler Music Business om?

– Den globale musikkbransjen er virkelig et minefelt. Uten den veiledende hånden fra Big Life den gang, ville jeg ikke hatt suksessen jeg hadde. Så, da jeg satte meg ned for å skrive dette kurset, tenkte jeg på hva jeg ville vite da jeg først startet. Alt det jeg lærte med The Futureheads. Når folk først tenker på en karriere i musikkbransjen, er det ett ord eller uttrykk som folk vet noe om det er A&R. Det er speiderne for plateselskaper, forlag og managementfirmaer som tilbringer tiden sin med å finne nytt talent. Men det er så mange andre roller innen musikkbransjen som du bare ikke vet før du ser nærmere på det. Kurset har som mål å gi et ankerpunkt for de ungdommene som er som jeg var i 2001 – massivt motiverte og ivrige etter å jobbe i musikkbransjen, men ikke virkelig vet hvor de skal starte eller hva det er de vil gjøre.

– Dette kurset gir deg verktøyene for å kunne umiddelbart holde din egen i et møte med sjefen for et plateselskap, en utgiver, en agent osv. Det dekker de viktigste områdene av bransjen i bransjen – plateselskaper, publisering, markedsføring osv. men det unike elementet er Applied Working Practice-modulen. Studentene, med meg, vil sette opp og drive og uavhengig plateselskap her på college mens de lærer teorien ved siden av. Den modulen starter på dag én og avsluttes den dagen de forlater oss. Hva det også vil gjøre, er imidlertid å gi studenten plass og tid til virkelig å prøve ut hver hovedgren av bransjen – inkludert markedsføring og promo, live turnering, musikkbransjelov – og se hva deres spesielle lidenskap er.

Scott Baker-Marflitt som ser opp.

– Når jeg snakker med mine kontakter og venner i bransjen, er denne delen av det mest tiltrekkende for dem som potensielle arbeidsgivere. Det betyr at, i bunn og grunn, er treningen alle trenger for å lykkes i musikkbransjen allerede gjort. Virkelig, de har ikke så mye tid til å bruke timer på å undervise og veilede. Det er jobben min her nå. Jeg har et dypt og varig ønske om å finne de menneskene som har det samme ønsket om å gjøre en forskjell i morgendagens musikkbransje, så å kunne tilby den typen økosystem hvor de kan finne fotfeste er virkelig spennende.

– Hvem vil du anbefale å søke på Music Business?

– Jeg tror det vakre med måten dette kurset er strukturert og designet på, er at det like godt gjelder for folk som er musikere og de som ikke er det. Personlig, som en artistmanager, vet jeg at de bandene som er fullstendig opplyst i musikkbransjens veier er bedre artister for det, og de nyter langt mer suksess. Jeg ønsket alltid at mine artister skulle vite det jeg visste.

I wish there was a music business 101 course I could have taken
↳ Kurt Cobain

– Med plateselskapselementet, hvis du er musiker, har du en direkte linje inn til hvordan den prosessen fungerer, fra start til slutt. Hvis du blir musiker og signerer med Sony, flott. Hvis du ikke gjør det, eller hvis du venter på den muligheten, vil du vite hvordan du setter opp, driver og leverer et indie-label! Vinn vinn. – Likeledes for de menneskene – som meg – som ikke spiller instrumenter, men som definitivt har øre for en hit eller tror de vet en bedre måte å utplassere en markedsføringskampanje for deres favorittband, vil dette kurset hjelpe deg med å utvikle og forfine det rå talentet ditt.