Selvportrett av Frida Hefte, Ylva Aas, Andreas Lund og cover på tegneserieheftet Nagel

– Illustrasjonsfeltet er bredt og rommer en mengde uttrykk og stemmer. Ikke minst er det et fagfelt som anvendes til utrolig mye. Fra storyboard til film, via tegneserier og barnebøker til animasjon og alt imellom, sier Andreas Lund.

Han er illustrasjonsstudent og tegneseriekritiker for Empirix, Serienett og Periskop.

– I dagens digitale samfunn kan man også påstå at grobunnen for å la seg inspirere og skape noe helt originalt kanskje aldri har vært mer fruktbar. Det er spennende tider for fagfeltet, men hvordan forholder illustratører seg til det? spør Andreas.

Han tok derfor en prat med Ylva, Frida og Sigbjørn – tre illustratører fra Fagskolen Kristiania – for å snakke litt om deres arbeidshverdag.

Selvportrett av Andreas Lund
Selvportrett: Andreas Emil Lund (f. 1991) er illustrasjonsstudent og tegneseriekritiker for Empirix, Serienett og Periskop. Han er også i programkomiteen til tegneseriefestivalen Oslo Comic Expo og jobber på Nasjonalbiblioteket. @andreas.e.lund

– Hva var din motivasjon for å velge illustrasjon som yrkesvei?

Ylva: For en del år tilbake kjøpte jeg en bok om creature design av Terryl Whitlatch, og siden har jeg hatt et mål om å selv kunne gi ut en bok med mine egne illustrasjoner.

Frida: Så lenge jeg kan huske har jeg visst at jeg ville jobbe med noe kreativt.  Jeg har tidligere studert grafisk design ved Fagskolen Kristiania og håper å kunne kombinere det jeg har lært der, med illustrasjon. Jeg håper å kunne kombinere det jeg har lært fra grafisk design med illustrasjon, og drømmer om å jobbe med et uttrykk som kombinerer digitale og analoge teknikker.

Sigbjørn: Jeg har alltid ønsket å jobbe som tegneserietegner, og derfor ble illustrasjonsstudiet det mest nærliggende.

Selvportrett av Ylva Aas
Selvportrett: Ylva Aas (f. 1997) er illustrasjonsstudent, og faglært med svennebrev i hestefaget. Ved siden av studiene driver hun frilans illustrasjons- arbeid og er ansatt ved Circle K.

– Hva er drømmejobben?

Forsiden til tegneserien ved navn Nagel.

Ylva: Concept artist i spillindustrien! Min andre lidenskap er videospill, så det hadde vært spennende å kunne jobbe med det.

Frida: Jeg håper å kunne jobbe for meg selv, med all frihet og alle utfordringer det måtte innebære. Den ultimate drømmen må nok være å starte et eget magasin eller gi ut en barnebok.

Sigbjørn: Drømmejobben har jeg allerede, men det hadde vært kult å tjene litt bedre på det, slik at jeg kan bruke mer tid på å utvikle hvert prosjekt.

– Hvordan arbeider du?

Ylva: På studiet bruker vi tankekart, moodboards, finner inspirasjon og sammenhenger og utvikler dette videre til en skisse – eller tusen. Jeg henter hovedsakelig inspirasjon fra musikk og har mange verk basert på sangtekster. Jeg kan høre på en sang på repeat i flere timer og fokusere på en spesifikk setning i sangen, som blir til en egen illustrasjon.

Frida: Jeg har en ganske strategisk tilnærming til det å skape. Jeg må som regel ha et klart mål foran meg før jeg setter i gang. Jeg bruker mye tid i idéutviklingsfasen. Her jobber jeg mye med tankekart og moodboards for å konkretisere ideen og stemningen jeg ønsker å oppnå. Fordi jeg tar meg god tid i planleggingsfasen, blir prosessen mer målrettet og effektiv når jeg starter med å produsere originaler. Da får jeg mer tid til å legge sjelen min i å jobbe med detaljene i illustrasjonene, gjerne i form av teksturer og mønster.

Sigbjørn: Jeg begynner skisse- og idéutviklingen til et prosjekt allerede mens jeg jobber med et annet. Jeg starter som oftest med figurskisser, så begynner jeg å skrive notater og stikkord til historien underveis. Så skriver jeg et sammendrag, tegner et skissemanus, og så begynner jeg å tegne de faktiske seriesidene. Underveis er det utallige omskrivinger, forkasting av ideer og andre kutt, før det til slutt blir en ferdig bok.

Selvportrett av Frida Hefte
Selvportrett: Frida Hefte (f. 1994) er illustrasjonsstudent og grafisk designer. Hun har også studert kunsthistorie, og jobber frilans som grafisk designer. @frida.hefte // www.fridahefte.no

– Hva er deres foretrukne verktøy å jobbe med, og hvilke verktøy skulle dere ønske at dere mestret?

Ylva: Jeg foretrekker å jobbe digitalt med tanke på effektiviteten, og det er det industrien jeg søker mot benytter mest. Men jeg synes også blekk og akvarell er veldig morsomt å jobbe med.

Frida: Jeg jobber mest med en collageteknikk, hvor jeg kombinerer håndlagde teksturer i blekk, blyant, kritt og akvarell med digitale flater. Alt settes sammen i Photoshop, og en digital collage kan ha over hundre lag før jeg oppnår resultatet jeg ønsker. Jeg skulle ønske jeg var bedre på naturalistisk tegning, men samtidig tror jeg at denne «mangelen» gjør at jeg tenker på nye måter når jeg jobber med ideer og illustrasjoner.

Sigbjørn: Jeg jobber med blyant og tusj – fortrinnsvis pennesplitt og tynn pensel. Jeg kunne gjerne tenke meg å bli bedre på digital tegning og maling.

Illustrasjon av krokodille

– Hvilke prosjekter arbeider dere med nå?

Tegneseriestripe av Sigbjørn Lilleng.

Ylva: Utenom skolearbeid så har jeg ikke mange personlige prosjekter da skole og jobb tar opp 99% av tiden, slik som krokodilla over her som jeg illustrerte til fagskolens studiemagasin. Men jeg har en liste med sangtekster jeg har planer om å illustrere bare for min egen del.

Frida: Jeg elsker å ha mye å gjøre på en gang, og håper frilanslivet etterhvert kan by på det. For tiden jobber jeg med en barnebok som handler om julen og setter opp ukentlige oppskrifter for en matkasseprodusent. Jeg må også alltid ha et par egne illustrasjonsprosjekter på gang ved siden av skolearbeidet. For tiden jobber jeg med et par plakater bare for gøy, samt en serie trykk hvor trykkplatene er laget av gjenstander som har praktiske og hverdagslige funksjoner, men som nå får en ny estetisk funksjon i trykkserien. Også er jeg akkurat ferdig med omslaget til dette magasinet.

Sigbjørn: Jeg har akkurat lagd ferdig en sci-fi-tegneserie for ungdom, som heter FNRZ. Den kommer ut i butikkene jula 2018.

Er du interessert i illustrasjon?