Go to main content
Portrettbilde av Martine Munthe-Kaas
Martine Munthe-Kaas studerer reklame og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania.

MARTINE MUNTHE-KAAS REKLAME OG MERKEKOMMUNIKASJON

Allerede første dag av fadderuka – før vi i det hele tatt hadde møtt lærerne våre – snakket fadderne våre varmt om Cannes Lions-festivalen. Det er vanskelig å overdrive hvor stor Cannes-festivalen er for reklamebransjen. Det er på en måte OL og Oscar-utdeling på én gang. Titusener av reklamefolk fra byråer over hele verden deltar hvert år.

Verdens største reklamefestival

Et skilt der det står "Welcome to the #GoogleBeach" med en strand og parasoller i bakgrunnen

Programmet er tettpakket med foredragsholdere og eventer fra noen av klodens mest kreative mennesker og miljøer. Det blir delt ut priser for de beste arbeidene i et utall kategorier. Alt fra utendørsreklame og sosiale medier-kampanjer til reklamefilmer og eventer. Uttrykket «larger than life» gir plutselig mening.

Tradisjon for å vinne

Reklame- og merkekommunikasjonsstudiet på Fagskolen Kristiania har en lang og stolt tradisjon for å vinne den norske delen av en global kreativ konkurranse i forbindelse med Cannes Lions. Premien er en ukes opphold på Roger Hatchuel Academy under reklamefestivalen. Dette er en skole som hvert år samler reklamestudenter fra hele verden, og nåløyet er trangt for å komme med.

Sjokket var derfor stort da det gikk opp for meg at det var jeg som skulle til i Cannes i 2018. Faktisk var det ikke før jeg satte meg inn i hva jeg skulle være med på, at det ordentlig gikk opp for meg at jeg hadde vunnet. At jeg skulle representere Fagskolen Kristiania – og Norge.

En feeeeet uke

Jeg dro nedover alene. Etter en litt trøblete reise med noen språkproblemer kom jeg endelig frem til Cannes. Der ble jeg plassert i en klasse hos Roger Hatchuel Academy sammen med 35 andre studenter fra hele verden.

Festivalområdet var mye større enn jeg hadde sett for meg. Det strakte seg flerfoldige kilometer langs den kritthvite franske stranda – også kalt Croisetten i Cannes. Her var det ulike arenaer og eventer fra store navn som Spotify, Facebook og Google. Det var også områder hvor du hadde mulighet til å koble av og mingle om du hadde behov for en pust i bakken.

Det var faktisk i dette området jeg møtte læreren min, svensken Abraham, første gang. Jeg tittet opp og så et enormt glis som spurte: «You a part of the Roger Hatchuel?»

Abraham driver faktisk et byrå sammen med den andre læreren jeg hadde under oppholdet – Maximilian. Disse to kan nesten få «skylden» for at uka mi i Cannes ble så vellykket som den ble. Med deres smittende humør, lidenskap for faget og en enorm drivkraft ble det vanskelig for oss i klassen å ikke bli motiverte.

Martine Munthe-Kaas, Caroline fra Brazil, Emelina fra Sverige og Clara fra Sveits på åpningsfesten til Cannes Lions Festival.
Martine, Caroline fra Brazil, Emelina fra Sverige og Clara fra Sveits på åpningsfesten til Cannes Lions Festival.

Innholdsrike dager

Dagene startet klokken 09:00 hver morgen og var ikke over før klokken slo 17:00 på ettermiddagen. Disse åtte timene ble fylt med blant annet workshoper, foredrag og brifer samt god mat på Google Beach (Googles egen arena på stranda).

Dagene gikk unna. Mye grunnet et tettpakket program, hvor vi fikk utrolig mye informasjon som var tung, men fornøyelig å fordøye. Vi fikk også private foredrag fra mennesker «høyt oppe i systemet» i bedrifter som Lego og Google, og vi hadde mulighet til å stille dem spørsmål direkte. Både Lars Silberbauer (Lego) og Steve Vranakis (Google) var veldig engasjerte og interessert i å høre på hva vi heldige studenter hadde å si. De andre i klassen var heldigvis også meget engasjerte, noe som gjorde at uka i Cannes har gitt meg både ny kunnskap og nye vennskap.

Gruppebilde fra Cannes Lions

Come to Silicon Valley!

Den siste dagen på Google Beach fortalte de som var ansvarlige for opplegget vårt (Ben Malbon og Nishma Robb), at de var overveldet over uka de hadde hatt med oss.

De sa at de hadde sett for seg at de måtte løpe rundt og hjelpe oss, men at det etter hvert gikk opp for dem at vi hadde nyttige tanker og ideer, og at vi spilte dem bedre. Dette resulterte i den magiske setningen: «We want you to come to Silicon Valley.»

Så her sitter jeg. 37 000 fot over bakken og på vei til California. Det er nesten ikke til å tro at det kun er et drøyt år siden jeg begynte på reklamelinja. Det skjer så utrolig mye hele tiden, og tiden flyr! Med meg i ryggsekken har jeg en MacBook, et kamera og mye ny kunnskap som jeg forhåpentligvis får vist frem i Silicon Valley.

Hva jeg skal gjøre denne gangen, er hemmelig (jeg vet ikke selv). Men det må vel bli minst like bra som uka mi i Cannes?

Fakta om Cannes Lions International Festival of Creativity

  • Ble startet i 1954 som en ren reklamefilm-festival
  • Hadde i 2018 11.000 registrerte deltakere fra 90 land og det konkurreres i 27 kategorier
  • Martine Munthe-Kaas representerer Norge som 1 av 35 studenter fra hele verden på Roger Hatchuel Academy under festivalen