Rasmus jobber i Norges største spillselskap: Funcom. (Foto: Marthe Engejordet, student på digital innholdsproduksjon)

Rasmus Valand Fredriksen gikk ut av 3D og animasjon i 2015 og har nå hatt fast stilling som junior 3D-artist hos Funcom i halvannet år.

– Nesten et helt år etter studiet holdt jeg på med et eget prosjekt sammen med noen venner, men det gikk ikke så bra. Derfor spurte jeg Funcom om jeg kunne komme og jobbe der gjennom NAV-ordningen arbeidstrening. Det var de med på. Og da prøveperioden var over, var de tydeligvis fornøyde med innsatsen og ga meg tilbud om fast stilling.

Funcom er Norges klart største selskap innenfor spillutvikling, og de har utviklet spill som Casper, NBA Hang Time og Conan. Rasmus trives veldig godt i selskapet.

– Det er helt fantastisk. Jeg jobber med utrolig dyktige og hyggelige folk. Selv om det selvfølgelig blir stressende noen ganger, prøver vi alle å hjelpe hverandre slik at alle kommer i mål, sier han.

Hjem fra New Zealand

Kristian jobber i et av Norges ledende animasjonsbyråer: Qvisten Animasjon. (Foto: Marthe Engejordet, student på digital innholdsproduksjon)

Kristian jobber i et av Norges ledende animasjonsbyråer: Qvisten Animasjon. (Foto: Marthe Engejordet, student på digital innholdsproduksjon)

Kristian Karijord Arntzen er også tidligere 3D og animasjon-student og har jobbet hos Qvisten Animation i snart to år. Qvisten er et av Norges ledende animasjonsbyråer.

– Da jeg var ferdig på 3D og animasjon i 2014, fortsatte jeg på Media Design School i New Zealand, som fagskolen hadde samarbeid med, og tok bachelor der.

– Da jeg kom tilbake til Norge, hadde jeg egentlig ikke noe kontaktnettverk her siden hovednettverket mitt jo var i New Zealand. Så jeg snakket med lærerne jeg hadde på skolen, Remi og Kim, og fikk litt tips fra dem om steder som trengte folk. Jeg jobbet frilans i rundt ett år og gikk dør til dør hos de forskjellige studioene. Jeg var innom mange forskjellige småjobber, blant annet hos NRK og Clockwork, og jobbet på spillefilmen Askeladden med Varg Studios. Det var i løpet av det sistnevnte prosjektet at jeg kom i kontakt med Qvisten, så da jeg var ferdig med Askeladden, gikk jeg rett over til dem og har vært der siden.

– Personlig synes jeg det er mer behagelig å være ansatt enn å jobbe frilans. Jeg tjener heller litt mindre for å ha forutsigbarhet og vite at jeg får lønn hver måned, sier Kristian.

Drømmejobben

Det er mye å gjøre hos Qvisten om dagen, og Kristian og kollegaene jobber til langt på kveld hver dag.

– Men jeg hadde ikke jobbet så mye som jeg gjør, hvis jeg ikke likte det jeg holdt på med. Du vet at du har funnet noe du trives med, når du kommer hjem og fortsetter å fikle med jobb.

Rasmus kan ikke forestille seg noen bedre jobb.

– Dette er drømmejobben! Å kunne jobbe med kunst og spill i åtte timer hver dag har vært drømmen siden før videregående. Det er nye og varierende oppgaver hele tiden, og jeg føler at jeg lærer noe hver eneste dag. Jeg gleder meg faktisk til å komme på jobb hver dag.

Valgte rett studie

Rasmus trivdes veldig godt på studiet.

– Det var fantastiske medelever og et utrolig kreativt miljø der vi ble oppfordret til å eksperimentere og ha det gøy med fagene. Jeg fikk tid til å utvikle meg og lære mer, sier han.

– Det var veldig godt å komme inn i et kreativt og kunstnerisk miljø. Jeg fikk jobbe mye med prosjekter og oppgaver som var direkte relevant for jobben jeg ønsket meg i fremtiden. Studiet var lagt opp på en måte som simulerte jobbsituasjoner, med prosjekter som varte i cirka en måned om gangen, noe jeg likte veldig godt. Jeg er veldig glad for at jeg valgte å ta nettopp dette studiet, sier Rasmus.

Lærer samarbeid

Foto: Marthe Engejordet, student på digital innholdsproduksjon.

Kristian er spesielt glad for det han lærte om samarbeid gjennom all den praktiske jobbingen.

– Når du kommer ut i industrien, er det veldig lite snakk om individuelle ferdigheter og du kommer du ingen vei hvis du ikke klarer å samarbeide.

– Det var veldig lærerikt med varierte oppgaver og veksling mellom individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Det gjorde at vi lærte oss både å stå på egne ben og å være en selvstendig person i et team, samtidig som du kan samarbeide godt med andre personer. Det var ikke alltid jeg havnet på gruppe med dem jeg hadde lyst til å være på gruppe med, for å si det sånn. Men vi klarte å få til et samarbeid allikevel, og det tror jeg er viktig å øve seg på før arbeidslivet.

– Det var også veldig lærerikt med gruppeoppgaver på tvers av linjene. Vi hadde for eksempel en oppgave der musikkdesign, film og 3D samarbeidet om å lage en reklamefilm. Illustrasjonslinja var også inne på et prosjekt der vi lagde en motion comic eller animert tegneseriefilm. Da må du kunne samarbeide med folk som tenker helt annerledes enn deg, sier Kristian.

Tett på lærerne

Rasmus synes det var utrolig god kontakt mellom lærerne og studentene på studiet.

– Lærerne var nesten alltid i rommet sammen med deg, så hvis du lurte på noe, var det bare å spørre. De sto ikke bare oppe ved tavlen og snakket, men satte seg gjerne ned sammen med studentene og undersøkte problemer og fant løsninger sammen med oss. De var veldig engasjerte i at vi skulle lære så mye som mulig på best mulig måte, sier han.

Kristian hadde også et svært godt forhold til lærerne sine, og har det fortsatt.

– Det var hovedsakelig Remi og Kim som var lærerne mine, og de var kjempebra. Det var veldig fint hvordan det fungerte på fagskolen med at vi bare var ti–femten stykker i klassen. Da er det klart at man får et godt forhold til de to lærerne og samarbeider tett med dem. Vi har fortsatt sporadisk kontakt, og jeg føler at jeg fint bare kunne stukket innom og tatt en prat med dem når som helst, sier Kristian.

Animasjon er en tidskrevende prosess

3D-animering er en svært tidskrevende prosess.

– Hvis du ikke har noe som helst forhold til 3D og digitale effekter, har du ingen som helst mulighet til å forstå hvor mye tid det tar. Hvis man går gjennom Qvisten og spør dem som driver med faktiske modeller, om hvor mye tid de har brukt, så får man hakeslepp, forteller Kristian.

– Jeg sliter veldig ofte med å forklare andre hvordan vi jobber. En beskrivelse jeg ofte har brukt, er at jeg gjør som i Photoshop – bare med film og ikke med bilder. Hvis en gammel dame spør, sier jeg bare at jeg jobber med film, ler han. Til og med Kristians nærmeste familie skjønner ikke helt hva han driver med.

– Da jeg var ferdigutdannet, skulle pappa vise at han skjønte hva jeg og broren min jobbet med. Han traff bra på det meste med broren min som jobber med film, men da det kom til meg, sa han: «Kristian, du driver med grafisk design!» Og jeg bare: «Eh, nei …»

Hva lærer man på 3D og animasjon?

Brede ferdigheter

Foto: Marthe Engejordet, student på digital innholdsproduksjon.

– Jeg valgte å spesialisere meg på compositing i New Zealand, men hadde fått et veldig godt grunnlag fra Fagskolen Kristiania siden vi hadde vært innom veldig mange forskjellige fagområder. Jobben jeg har i dag kombinerer compositing med digital animasjon, så uten grunnferdighetene jeg fikk på fagskolen hadde jeg nok ikke hatt den jobben jeg har i dag, sier Kristian.

– I det siste har vi jobbet med både Kutoppen og Månelyst i Flåklypa, som begge har gått på kino høsten 2018. For tiden jobber vi med Kaptein Sabeltann, en stor animasjonsfilm som skal være ferdig neste høst. Her har jeg ansvaret for å simulere klesplagg til figurene. Det er faktisk noe vi aldri har gjort før i Qvisten, så da har det vært min oppgave å lære meg hvordan man gjør det. Det gir veldig mye mer til animasjonen når figurene har plagg som beveger seg i stedet for at de bare er klistret til kroppen, forklarer han.

Tips for å lykkes

Kristian har noen tips til kommende 3D- og animasjonsstudenter.

– Hvis du har en halv dag med skole, vil jeg anbefale å bruke den andre halvdelen av dagen på å jobbe med det du lærte i timene. Studiet krever at du bruker like mye tid utenfor skolen som på skolen for å oppnå det du vil. Du må også stå ekstra på og ofre litt for å komme deg inn i bransjen, sier han.

– Jeg vil også anbefale folk å finne ett eller annet innenfor 3D de synes er skikkelig artig, og så fokusere på det. Hvis du skal holde på med noe så mye, så du synes at det er artig. Du må gi hundre prosent, ellers er det noen andre som gir hundre prosent, som får jobben.

Qvisten Animation skriver på sine nettsider at de er ute etter å ansette flere. Det lover jo godt for studentene våre som går ut til våren.