I oktober hvert år setter studenter ved Westerdals Institutt for scenekunst, musikk og studio opp et samarbeidsprosjekt. Studentene inviterte besøkende fra hele Oslo inn i den mørke kjelleren på campus Vulkan, for å gi en opplevelsestur inn i «Et dukkehus».

Skaper ny tradisjon av gammel tradisjon

Det er ikke første gang besøkende inviteres til en skrekkelig kveld i regi av studentene. Tidligere har kvelden latt seg inspirere av Halloween, men i år kunne publikum se dukker våkne til live i kjelleren på Vulkan.

Prosjektet og temaet er nytt i år, men studentene har latt seg inspirere av tidligere år. Ønsket var å gå i samme retning med konseptet. Marthe Dypvik, 1. årsstudent på prosjektledelse kunst og kreativ næring beskriver prosjektet som kaldt og guffent.

— Vi lagde kabinetter bestående av ulike univers. Vi fortalte en historie gjennom scenografi, skuespill og maske- og hårdesign. Ved bruk av kabinettene i kjelleren skapte vi et vandreteater der publikum ble inkludert.

Benjamin Løkken, 1. årsstudent på skuespill, forteller at årets publikum ble i større grad inkludert under visningen enn tidligere.

— Publikum var mer involvert ved at de kunne bevege seg rundt, og se de ulike universene. I dette prosjektet har vi studenter hatt større frihet og har valgt å være nært på publikum.

Utsolgt på 24 timer

Da billettene ble lagt ut for publikum tok det ikke mange timer før de alle var revet vekk. Over 140 stykker tok turen for å se hva dukkemakeren i kjelleren på campus Vulkan hadde satt til live.

Faglig studieleder på Bachelor i maske- og hårdesign, Aase Lund Mathisen, forklarer at publikum på forhånd kunne forvente seg en creepy, men ikke nødvendigvis skummel opplevelse.

— Ut i fra oppgaven trengte ikke dette å bli skummelt, men det ble ganske creepy.

Skuespillerstudent Benjamin Løkken vil ikke fremstille prosjektet som et spøkelseshus. Likevel presiserer han at årets visning fremstod som guffent for publikum.

Glem det du har sett tidligere! Prosjektet ble ikke et spøkelseshus, men det ble absoulutt guffent.

Prosjektet har vekket en stor interesse hos publikum og arrangementet blir utsolgt hvert eneste år. Denise Aastrøm, 2. årsstudent på maske- og hårdesign tror interessen kommer fra at prosjektet er unikt.

— Det vekker «kikkeren» i deg. Det er et fascinerende og kult prosjekt. Og visuelt kult å se på. Dette er noe du aldri ser ellers.

Selvstendig samarbeidsprosjekt

«Et dukkehus» er et samarbeidsprosjekt mellom studenter på 1. og 2. år maske- og hårdesign, 1. år skuespill og 1. år prosjektledelse kunst og kreativ næring.  I tillegg fikk studentene hjelp av lysdesigner Mats Bergström.

Sammen skapte studentene 9 ulike univers, fordelt over 9 grupper. Gruppene bestod av en sammensetning fra de forskjellige studiene. Studentene skulle selv designe prosjektet og scenen i kabinettet.

Faglig studieleder på Bachelor i maske- og hårdesign, Aase Lund Mathisen, beskriver prosjektet som et samarbeidsprosjekt med tydelige rammer.

— Prosjektet bidro til utvikling av god praksis gjennom samarbeid med alle involverte. Under prosjektet fikk studentene veiledning med fokus på hva studentene skulle lære. Studentene hadde gitte rammer, men arbeidet selvstendig i grupper under prosjektet.

Foto av to studenter som sminker en tredje.

Et prosjekt utenom det vanlige

Benjamin Løkken beskriver prosjektet som unikt og veldig lærerikt.

— Vi fikk frie tøyler og muligheten til å gjøre alt selv. Samarbeidet gjorde at vi kom frem til et ønskelig uttrykk.

Benjamin forklarer at de har skapt en interessant og spennende atmosfære. Han poengterer at tverrfaglig samarbeid forbereder studentene til arbeidslivet. Dette gjennom innsikt i de ulike prosessene.

— All skryt til skolen for at de legger opp til samarbeidsprosjekt. Det er viktig for oss studenter. Spesielt fordi vi antageligvis skal jobbe innen for samme bransje en dag, og muligens skal bli kollegaer.

All skryt til skolen for at de legger opp til samarbeidsprosjektet. Det er viktig for oss studenter.

Respekt for arbeidet

Denise Aastrøm beskriver prosjektet som «et skrekkelig fashion show». Hun forteller at samarbeidet har ført til gjensidig respekt for hverandres arbeid, studentene mellom.

— Prosjektet har blitt en utstilling for å fremme arbeidet bak maske- og hårdesign i skuespillet, og omvendt. Studentene lagde alt fra scenografi og look, og resultatet ble veldig kult! Samtidig brukte vi prosjektet som en plattform til å feile og lære til senere arbeidsliv.

Monica Rennan Hjelle, faglig studieleder på Bachelor i prosjektledelse kunst og kreativ næring, forteller at studentene har samarbeidet godt.

—  Studentene respekterer hverandres arbeids- og kunnskapsområder. De tar hensyn til hverandre. Sammen jobber de mot et felles mål.