Aksel Hennie og skuspillerne fra Max Manus går foran en green screen.
Filmplakat for Max Manus, med skuespiller Aksel Hennie i forgrunnen i og en bombe som sprenger i bakgrunnen.

Storfilmen Max Manus viste det norske kinopublikummet storslåtte effektbilder av en kvalitet som ikke var produsert i Norge tidligere. Men én effekt-scene ble klippet ut av filmen før scenen ble ferdig.

Parker ble til jorder

Morten Moen var ansatt i Storm Studios i 16 år og jobbet der da studioet blant annet hadde ansvaret for flere av VFX-scenene i Max Manus.

– Under krigen ble faktisk parker og andre områder midt i Oslo pløyd opp for å dyrke mat. Vi hadde et stort og komplisert shot som viste Max og gutta som går langs et jorde midt i byen. Skuespillerne var filmet mens de gikk foran en greenscreen, og så hadde man filmet et jorde et annet sted. Vi skulle sette alt dette sammen, forklarer Morten.

– Vi fikk startet på jobben og vi hadde fått opp en grov skisse da det ble bestemt at shotet skulle tas ut av filmen. Vi sluttet da å jobbe på det, og det har ligget urørt siden den gang, forteller han.

Lars Henrik Knapper Lunde og JulieDerlick jobber med Max Manus på campus Brenneriveien.
Lars Henrik Knapper Lunde og Julie Derlick jobber med Max Manus på campus Brenneriveien.

– En perfekt oppgave for dem

I 2017 forlot Morten jobben i Storm Studios til fordel for en jobb på Visual Effects-studiet på Westerdals institutt for film og medier.

– Da jeg begynte å planlegge et av kursene jeg holder for 2. år tenkte jeg at dette ville være en perfekt oppgave for dem. Jeg tok kontakt med John M. Jacobsen som var produsent på filmen og fikk tillatelse til å bruke klippet. Jeg kontaktet også Storm og fikk alt materialet som lå i arkivet deres. Studentene fortsetter dermed der Storm sluttet, forteller Morten. Rushprint har også skrevet om den spesielle studentoppgaven.

For å gjøre shotet ferdig må studentene bruke en rekke teknikker som de har lært det siste året. Bakgrunnen lages som en 3D-modell med en blanding av bygårder og jordet. På forgrunnen må green screenen fjernes. Så må alt settes sammen sånn at alt ser ut som om det ble filmet i en tagning.

Nå tar VFX-bransjen av i Norge

Max Manus kan sies å være starten på et VFX-eventyr i Norge. I dag har bransjen vokst betraktelig, både i antall studioer og flere av disse ekspanderer. Behovet for dyktige folk er så stort at andreårsstudentene på dette studiet allerede har deltidsjobber ute i bransjen. Ikke bare har det norske markedet vokst mye de siste årene, men bransjen har også begynt å tiltrekke seg jobber fra store aktører i utlandet. Storm Studios har for eksempel jobbet på den kinoaktuelle Marvel-filmen Black Panther.

Foto av en ung mann med skjegg foran et vindu. Mannen holder en telefon opp.

Lurer du på hva du kan studere?

– Max Manus var den første norske produksjonen der mer enn ett VFX-studio jobbet på samme film. Dette er en modell som var brukt i utlandet i flere år, og Øystein Larsen ledet hele produksjonen, forteller Morten.

kinofilm
Lars Henrik Knapper Lunde og Julie Derlick er blant VFX-studentene som jobbet med Max Manus, og har en lovende karriere i vente.

Hollywood-nivå på effektene

Øystein Larsen hadde akkurat kommet hjem til Norge etter å ha jobbet flere år i USA, blant annet på The Matrix. Han hadde med seg nye ideer og nye teknikker og kjørte utviklingen av Max Manus-effektene på samme måte som han var vant til fra Hollywood. Så da suksessfilmen kom på kino i 2008 fikk det norske publikumet se norske effekter av en kvalitet som de aldri hadde sett før.

– Max Manus var full av digitale film-effekter som ikke sto tilbake for mye av det som man var vant til fra utlandet. Selv utenlandske anmeldere kommenterte at på tross av filmens lave budsjett, sammenlignet med amerikanske filmer, holdt effektene Hollywood-nivå.

– Vi i Storm Studios hadde blant annet ansvaret for alle scenene fra det tyske skipet Donau og Victoria Terrasse slik det så ut på 40-tallet. Klippene fra Donau gjorde vi som en digital modell, forteller Morten.

 Bransjen definerer studieplanen

Bachelor i Visual Effects er en treårig bachelorutdannelse som legger vekt på å bruke de samme verktøyene og metodene som i VFX-industrien, slik at studentene blir i stand til å gå rett ut i bransjen etter endt studium. Studiet har hovedvekt på compositing, men er også innom f.eks. CG, tegning, fargelære, lyssetting og kamerabruk. Studentene jobber med mange prosjekter underveis og ender opp med en showreel som vil hjelpe dem til å få innpass i bransjen – i Norge eller utlandet.

– Vi har et tett og godt samarbeid med den norske bransjen, forteller faglig studieleder Hans Gunnar Brekke.

 – Foreleserne jobber i norske VFX-studioer og den norske bransjen har også vært med på å definere studieplanen ut i fra hva bransjen trenger. Det har også ført til at vi kan gjøre spennende oppgaver, som denne fra Max Manus.