Til høsten starter vårt nye og unike masterstudium innen teknologi, nemlig Master of Human-Computer Interaction. Vi hørte med bransjen om hvorfor denne utdanningen er et smart valg.

HCI - Johan M. Haugland i Evry
Johan M. Haugland er sivilingeniør i marinteknikk fra NTNU. Nå jobber han i EVRY.

– Behov for folk med denne kompetansen

Johan M. Haugland jobber i Evry.

Hva jobber du med?

– Jeg jobber med implementasjon og salg av chatbot i EVRY. Ettersom dette er utrått terreng for mange bedrifter er en viktig del av jobben å forklare hvordan teknologien fungerer og best kan utnyttes.

Hvordan er en masterutdanning innen HCI relevant for din bransje?

– Kunstig intelligens er et av de store satsingsområdene i dagens IT-bransje. Når mye av denne teknologien handler om maskiners interaksjon med mennesker, sier det seg selv at det vil være behov for folk med denne kompetansen i årene som kommer.

Opparbeid grunnleggende kompetanse på tidløse skills og verktøy

Hva skjer innen bransjen nå?

– Digitalisering og den 4. industrielle revolusjonen står høyt på tapetet. I tillegg får EUs nye regulering GDPR, eller General Data Protection Regulation, sammen med personsikkerhet generelt mye oppmerksomhet. Det er med andre ord stort fokus på hvordan ny digital teknologi skal løfte oss inn i en mer effektiv hverdag, samtidig som det skal være sikkert for forbrukerne.

Hva ser dere etter når dere skal ansette folk?

– Ulik teknisk kompetanse alt etter stilling, men viktigst av alt er å finne drevne mennesker som har passion for problemløsning.

Har du noen tips til de som vurderer å ta en master i HCI?

– Opparbeid grunnleggende kompetanse på tidløse skills og verktøy. Dette kan være alt fra Power Point og Excel til programmeringsspråk som Python og Java, og ikke minst kommunikasjon og forståelse for andre mennesker. I tillegg må man lære seg ideene bak HCI, og forstå hva som er de grunnleggende parameterne som avgjør om dette blir en bra opplevelse for menneskene.

HCI - Kaija Ommundsen jobber i Finn.no
Kaija Ommundsen er produktdirektør i Finn.no.

– En kamp om de beste talentene innen UX

Kaija Ommundsen jobber i Finn.no.

Hva jobber du med?

– Jeg skaper verdens beste markedsplass og er produktansvarlig i Finn.no.

Hvordan er en masterutdanning innen HCI relevant for din bransje?

– For å skape opplevelser som begeistrer trenger vi folk som virkelig kan forme løsninger sammen med andre faggrupper. Forventninger til brukeropplevelse blir bare høyere og vi trenger ekspertise på dette viktige fagfeltet.

Hva skjer innen bransjen nå?

– Det er en kamp om de beste talentene innen UX.

Hva ser dere etter når dere skal ansette folk?

– Folk som passer inn i kulturen vår, som er gode på samarbeid, nysgjerrige og svært dyktige faglig.

Har du noen tips til de som vurderer å ta en master i HCI?

– Om du liker å forme løsninger sammen med andre, kan dette være noe for deg!

HCI - Kristine Sundt Lorentzen jobber i Evry
Kristine Sundt Lorentzen jobber også i Evry, og jobber mest med Robotics.

– HCI er et utrolig morsomt og engasjerende område å jobbe med

Kristine Sundt Lorentzen jobber i Evry.

Hva jobber du med?

– Jeg jobber under avdelingen Intelligent Automation, som ligger under Digital Platform Services – Cognitive Services. Avdelingen spesialiserer seg på Robotic Process Automation (RPA), og har nylig lansert Robotics-as-a-Service, som er det jeg jobber mest med. Jeg har et hovedansvar for frontend og brukergrensesnitt for løsningene vi lager. Inkludert i dette er webutvikling for å lage nye grensesnitt, og datavisualisering for å skape verdi av data.

– I tillegg jobber jeg også med Pepper, en robot som er spesielt utformet for å være empatisk og engasjerende. Det er en veldig ny teknologi, og det er veldig morsomt å kunne jobbe med ny og spennende teknologi, og prøve å ta det ut på markedet.

Hvordan er en masterutdanning innen HCI relevant for din bransje?

– I alle deler av jobben min: Jeg må vite hvordan folk forholder seg mot roboter, både fysiske og virtuelle, og hvordan jeg kan få robotene til å skape verdi og engasjement, heller enn skeptisisme eller frykt.

– I tillegg må jeg også vite mye om webdesign og hvordan man kan lage en brukervennlig løsning, som er spesielt viktig når det er en side som kanskje viser informasjon fra mange forskjellige legacy-systemer, som er ganske vanlig med RPA. Da må man også ha en forståelse av hvordan dataen allerede blir brukt, og hvor brukeren forventer å kunne finne den dataen.

Vi er ute etter mennesker som ikke er redd for å si ifra om det er noe vi kan forbedre eller endre.

– Og til slutt jobber jeg mye med HCI i sammenheng med Pepper, da det både involverer en skjerm på brystet til Pepper, stemmebruk, kroppsbevegelser og følelsesgjenkjenning. Ettersom det er en robot som er laget for å jobbe med mennesker, er det også desto viktigere å forstå både det teknologiske og det menneskelige aspektet av handlingen.

Hva skjer innen bransjen nå?

– Mye disruption som følge av at RPA både har blitt veldig brukervennlig og enkelt å sette opp, og fordi bransjen generelt har fått opp øynene for mulighetene man får fra automatisering, og muligheten til å effektivisere de kjedelige og repetitive oppgavene. Vi har flere konkurrenter som holder på i samme marked, og vi jobber hardt med å finne måter å forbedre intern kompetanse og bli enda mer konkurransedyktige. Rundt Pepper er det et usikkert marked, men som har mye potensial.

– I tillegg til lage tjenester som er av god kvalitet, jobber vi også hardt her med å bruke akademiske ressurser og partnere som Gartner for å finne ut hvordan vi burde gå fram med en så fersk og uprøvd teknologi.

Hva ser dere etter når dere skal ansette folk?

– EVRY har både i år og i fjor gjennomført et ansettelsesinitiativ som kalles Digitale Talenter. Her har det vært et fokus på nyutdannede, og vi har ansatt over 200 nye ansatte over de to årene som følge av dette programmet. Vi ser etter folk som er engasjerte, som er villige til å lære, og som selvsagt er flinke i sitt felt.

Bruk studiet som et mulighet til å teste og utfordre markedet, slik at du vet hva som funker og ikke når du faktisk hopper ut i det.

– Vi er en bedrift i endring, og vi har jobbet de siste årene med å endre hvordan vi opererer og passe på at vi tilbyr det markedet ønsker og trenger. Derfor er vi også ute etter mennesker som kan hjelpe oss med å oppnå dette og som ikke er redd for å si ifra om det er noe vi kan forbedre eller endre.

Har du noen tips til de som vurderer å ta en master i HCI?

– HCI er et utrolig morsomt og engasjerende område å jobbe med fordi det ikke bare omhandler teknologiske løsninger, men også hvordan brukere faktisk skal få verdi ut av den løsningen. En teknologimaster på Høyskolen Kristiania er en utrolig god kilde til å lære mye om mange forskjellige teknologier, og få kjennskap til hva slags teknologi som er relevant på markedet i dag.

– Jeg anbefaler å bruke denne tiden til å prøve ut forskjellige teknologier og forskjellige brukerscenarioer. Bruk fagene som en kreativ utfordring for å løse konkrete problemer i markedet, og ikke vær redde å prøve en idé for så å finne ut av at det ikke funket. Bruk studiet som et mulighet til å teste og utfordre markedet, slik at du vet hva som funker og ikke når du faktisk hopper ut i det.