Spillutvikling

- Det fine med Bergen, er at det er relativt lite. Alle spillutviklerne er forent under en organisasjon som heter ”spillmakerlauget”. Vi treffes én gang i måneden for det vi kaller for utviklerøl, og det har vært en veldig bra ting for miljøet. Det føles litt som en liten familie, sier Aslak Helgesen.

Tett på markedet

Denne familien Helgesen snakker om, er alle bedriftene som utvikler spill i Vestlandets hovedstad. At de setter seg ned, utveksler erfaringer og spiller hverandre gode, er noe som skiller miljøet ut. Samtidig er dette noe som er gull verdt for Høyskolen Kristiania. Å ha forelesere som jobber ute i markedet, gjør at 3D- og animasjonslinjen vår til enhver tid er oppdatert med hva bransjen er på jakt etter. - Jeg tar med meg mye fra jobb til undervisning i klasserommet, men det går også den andre veien. Det kan være ting jeg støter på – problemer som må løses. Men det kan også være å sette ord på ting. Du får en reality-check av det du har tenkt når du snakker sammen med studentene, forklarer spillutvikleren som bruker flere hundre timer i året i gangene på Høyskolen Kristiania Bergen.

Praktisk tilnærming

Å gå fagskole, betyr at du jobber mye praktisk. Teori er selvsagt en nødvendig del av undervisningen, men å faktisk jobbe med faget, spiller en stor rolle i studiehverdagen. Denne oppfatningen deler Helgesen. Også han trekker fram teorien som en viktig faktor, men spillutvikleren tror ikke at du kan lese deg fram til å bli en god animatør. - Den praktiske tilnærmingen er nødvendig. Teorien er bra for å ha ord til å bruke og snakke om ting, men mesteparten er å gjøre det. Å liksom få det inn i muskelhukommelsen.

Mange muligheter

En ting er spillutvikling, men det finnes også flust av andre ting du kan jobbe med etter å ha gått

Spillutvikling-3D