Bilde fra VFX-undervisningen
Bilde fra Morten Moens undervisning i 2016 med VFX-studentene.
  • Navn: Morten Moen
  • Tidligere VFX Supervisor / VFX Producer Storm Studios
Morten Moen med Amanda-pris
Morten Moen foreleser på Visual Effects

Hva driver Storm Studios med?

– Storm Studios gjør visuelle effekter for kinofilm, reklamefilm, TV-serier etc. Vi begynte med at vi laget Norges første data-animerte langfilm «Slipp Jimmy Fri», og etter det har vi gjort effekter på bortimot 60 langfilmer, kortfilmer og tv-serier, og et stort antall reklamefilmer. Vi har også en ny avdeling som jobber med et VR-relatert prosjekt.

Hvordan er bransjen nå, i forhold til før?

– Den norske Visual Effects-bransjen er relativt ny. For en del år siden var den nok preget av at man prøvde seg litt frem, og at man ikke hadde prosesser og planer på helt profesjonelt nivå. I løpet av de siste årene har bransjen modnet, og jeg vil si at i alle fall de største aktørene er nå fullt på høyde med det meste i utlandet, forteller Moen.

– Dette kommer blant annet av at vi på Storm for eksempel, både har hatt ansatte som kommer fra de store husene i London og andre steder. I tillegg har en del av våre folk har jobbet på store filmer i utlandet, og kommet tilbake med mye kunnskap. Dette har også gjort at Storm og andre har vært i stand til å ta på seg oppdrag fra større utenlandske filmer. Jeg tror at dette er noe vi kommer til å se mer av i fremtiden, fordi det rett og slett er mer jobb og penger i det utenlandske markedet enn i det norske. Det er også viktig at vi fortsetter å jobbe på norske filmer, som etter hvert også vil bruke mer visuelle effekter, sier Moen.

Hvorfor er Visual Effects viktig for bransjen?

– Visuelle effekter blir viktigere og viktigere i filmproduksjon, fordi det gir regissøren en mye større frihet til å fortelle historier som ellers ville vært umulig å fortelle. Selv om norske filmer ikke har så mye romskip, drager og dinosaurer, er det fortsatt mye vi hjelper til med på filmproduksjoner.

– Man behøver ikke å gå på kompromiss med regissørens visjoner hvis man ikke finner den perfekte lokasjonen, fordi vi kan endre det som filmes til det som regissøren opprinnelig ønsket seg. På den måten hjelper vi regi til å oppfylle visjonene sine, forteller Moen.

Morten på settet
Morten på sett.

Hva ser du etter hvis du skal ansette noen?

– Hos Storm fikk vi inn mange søknader, i perioder tre til fem hver dag. Noe som er spesielt for denne bransjen, er at vi i utgangspunktet ikke ser på karakterer. Vi er avhengige av at søkere legger ved en showreel som viser hva de har gjort og kan gjøre. Dette er det første man ser på, i tillegg til CV-en, og om personen har jobbet eller er utdannet, forklarer Moen.

– I utgangspunktet prøver man å ansette folk med en del erfaring, men man tar av og til inn nye folk også. Ved siden av en god showreel er det da viktig at man er selvdreven og interessert. Ting vi ser etter når vi skal kalle inn til intervju er at personen er flink til å kommunisere, er åpen, og at man er flink til å jobbe sammen med andre, sier Moen.

Hva syns du om bachelorstudiet i Visual Effects?

– Jeg mener at VFX-studiet er godt tilpasset det behovet som bransjen i Norge har. Programmet og kursene har blitt utviklet i tett samarbeid med oss på Storm Studios, og andre VFX-bedrifter i Norge, og det er også andre folk fra bransjen som underviser. Jeg er sikker på at de som kommer ut fra dette studiet vil gli pent inn i den norske VFX-bransjen, forteller Moen.

Tips til studentene?

– Lag en god reel, og ikke ha noe på reelen som ikke er bra! Hvis du har fire prosjekter der ett er veldig bra og tre er halvbra, bruk bare det ene. Vis at du har interesse og driv ved at du kanskje har gjort egne prosjekter, hvis du ikke har vært så heldig å få jobbe på proffe prosjekter.

– Hvis du kommer på intervju er det viktig å virke interessert, åpen og litt frempå. Det å jobbe med Visual Effects i et team krever mye kommunikasjon, så du må vise at du behersker det. Lær deg de verktøyene som bransjene bruker. For visuelle effekter på film, er det Maya, Houdini, Nuke, Photoshop de viktigste matchmoving-verktøyene.