Portrettfoto av Ivar.
  • Navn: Ivar Rystad
  • Jobber som: VFX Supervisor i Storyline Studios

Hva jobber Storyline med?

– Storyline Studios er et fullfasilitets post- og produksjonshus. Vi jobber med reklame og film i alle størrelser, både nasjonalt og internasjonalt. Vår VFX-avdeling har bred og lang erfaring og kan levere det meste på det høyeste nivået.

Hva er din rolle hos Storyline?

– Min rolle hos Storyline er VFX Supervisor. Jeg overser arbeidet som blir gjort på VFX-avdelingen, bistår i planlegging av VFX-bilder og jobber med «pipelinen» og teknikker vi bruker.

– Jeg tilbringer også mye tid ute på sett i forbindelse med innspillinger av VFX-bilder. Her henter jeg inn data og målinger, og rådgir regi og foto. Og når jeg har tid så jobber jeg med «compositing», setter opp nøkkelshots og conformer VFX-materiale.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?

– Jeg starter alltid med en kopp te mens jeg scanner overskrifter på diverse VFX- og teknikk-relaterte nettsteder. Så prøver vi så ofte det er mulig og samle alle sammen til «dailies» og ser over arbeidet som blir gjort.

– Deretter prøver jeg å passe på at alle hender jobber med de riktige tingene og alle har det de trenger av materiale og informasjon. Så kan tiden fort gå bort til møter med planlegging av nye VFX-shots og reviews med kunder på VFX-bilder i produksjon. Hvis jeg ikke er ute på sett eller location scouts da.

Hvordan startet du din karriere innenfor Visual Effects?

– Mens jeg studerte kom jeg over en Mac med programvaren Shake installert. Her satt jeg og lekte og eksperimenterte innimellom og utover kveldene. Så var jeg var så heldig og få en fot innenfor døra i daværende Chimney Pot. Her fikk jeg en slags lærling/junior-posisjon hvor jeg fikk være innom det meste. Klargjøring og produksjon av grafikk til online-suitene, logging av materiale, hente kaffe, konvertering, og gjøre alt mulig rart i VFX-avdelingen. Alt fra 3D animasjon i max til comping i Fusion. Fikk også være med ut på sett og fikk et godt innblikk i hele filmprosessen.

Hva ser du/dere etter når dere ansetter nye Compositors?

– Vi ser først og fremst etter et godt øye for hva som gjør et fantastisk fint bilde. Dette bør komme fram på en god showreel. Men også evnen til og jobbe strukturert og i team er viktig. Vi liker også og se virkelig vanskelige shots som er løst på smarte måter. Å compe perfekte cg-bilder og plates er noe alle kan klare, men og redde inn et sammensurium av kjipt skutte plates og halvferdige renders er det bare de beste som klarer. Andre ferdigheter som f.eks. matchmoving, mattepainting, storyboards og generelle kunnskaper innenfor andre felt er også store pluss.

Har du et tips til studenter som vil jobbe med Visual Effects?

– Se film! Se mer film! Se alle slags typer film! Kjøp et digitalt kamera, og lær deg hva som gjør et kult bilde og ikke minst en bra film. Internett er en uendelig kilde til informasjon om hvordan ting gjøres, utnytt det til det fulle. Finn ut hvilke felter du interesserer deg for og fordyp deg i disse. Se på hvordan ting ble gjort for 70 år siden, og hvordan de nyeste tingene gjøres. Fagfeltet er i konstant endring, men grunnkunskapen om film og bilder er den samme i dag som for mange mange år siden.