Spilldesign-Programansvarlig-Faltin-Karlsen
Faltin Karlsen, faglig studieleder spilldesign

– Hvem er du, og hva er din bakgrunn?

– Jeg er professor i medievitenskap ved Høyskolen Kristiania. Jeg forsker på mediebrukere, med særlig fokus på folk som spiller dataspill. Jeg skrev doktorgrad om onlinespill og har blant annet gjort deltagende observasjon i raiding guilds i World of Warcraft.

– Hvordan jobber dere på spilldesign?

– Utdanningen er først og fremst praktisk og består av en god del gruppearbeid. Det er viktig at studentene får testet ut hvordan det er å utvikle spillkonsepter og prototyper selv, så det går vi i gang med tidlig. Det er viktig for oss å ha kontakt med bransjen og vi har ofte gjesteforelesere og timelærere som jobber i spillselskaper på besøk.

– Hvem studerer her, og hvem lykkes?

– De som studerer her er først og fremst spillentusiaster. Mange har allerede erfaring med design og har hatt et ønske om å utvikle spill lenge før de begynte hos oss. Man må være disiplinert, dedikert og målrettet for å gjennomføre et spillutviklingsprosjekt. Det er også veldig viktig at man kan jobbe i team.

– Hvorfor skal jeg studere spilldesign?

– Dette er en bransje hvor kravene til kompetanse og kvalifikasjoner stadig øker, så for å få innpass er det viktig med en bunnsolid utdanning som lærer deg det som bransjen til en hver tid etterspør.