MoJo og Snapchat-ekspert Yusuf Omar på Fjerdingen

Mobiljournalister, trenger vi dem?

Yusuf er journalist for Hindustan Times. Han var keynote speaker på Social Media days 2017, og er et fyrverkeri av en MoJo-journalist. Han er født i England, oppvokst i Australia, har studert i USA og bor nå i India.

Ingen har fått større oppmerksomhet innen mobil-journalistikk og innholdsproduksjon, enn Yusuf.

Hva er selfie-journalistikk, spør du? Jo, det er når vanlige folk observerer og rapporterer om det som er rundt dem via mobilen. Det kan være seg en krigssone eller på moteuka. Yusuf mener at selfie-journalistikk gir innhold seerne stoler mer på enn tradisjonell journalistikk, blant annet fordi «Point of view-journalistikk», gjør at publikum ser akkurat det avsenderen ser. Mobiljournalister er personlige journalister, derfor blir innholdet personlig. Det er positivt å ha ved siden av tradisjonelle medier. Yusuf minner salen på at selv om «selfie-journalistikk» ikke er journalistisk arbeid, kan innholdet som lages av tilfeldige mennesker ha verdi for seere, og andres stemmer kan lære oss noe. Det har vært avgjørende for Yusuf å ikke bruke store kameraer og utstyr. Han ville unngå å tiltrekke seg uønsket oppmerksomhet da han rapporterte fra krigsherjede områder som Syria. Han klarer å formidle det meste kun gjennom mobiltelefonen og sosiale medier, og delte sine beste tips med studenter og ansatte.

Livestream på Facebook

Under workshopen med Yusuf testet han og studentene live-stream på Facebook, klikk her for å se filmen på vår Facebook-side, slik den ble publisert.

MoJo og Snapchat-ekspert Yusuf Omar på Fjerdingen
Her forteller Yusuf hvordan han tok i bruk Snapchat-filter på indiske voldtektsofre, for at de skulle få fortelle sin historie gjennom hans kanal.

Her er Yusufs beste SoMe-tips:

Snapchat

  • I disse «fake news-tider»: bruk for eksempel klokkefilteret og geotagger for å verifisere at det du formidler er sant.
  • Det er på Snapchat flest videoer blir sett, flere enn på Youtube, Facebook og Instagram.
  • Snapchat har alle verktøy du trenger i én app for å lage variert innhold: video, stillbilder, tekst, filter, geotags og tegninger.
  • «The lack of discovery» – gjennom de korte videosnuttene som kun går til dine følgere blir innholdet beholdt innenfor den indre sirkelen av dine snap-venner. Denne eksklusiviteten gjør at andre medier ikke enkelt kan «stjele» innholdet du og dine venner lager.
  • Det er ikke helt live, men følgerne er med deg steg for steg.
  • Når du publiserer ny story vil du automatisk dukke opp øverst i andres feed. Snapper du regelmessig gjennom dagen, vil du derfor forbli øverst og aktuell i andres feed.

Facebook

  • Film: prioriter at de tre første sekundene av filmen din gjør at publikum fortsetter å se! Det trenger ikke nødvendigvis å være så visuelt bra, men bruk gjerne et statement som engasjerer publikum.
  • Få ditt innhold til å bli prioritert på andres tidslinjer. Dette gjør du ved å lage innhold som dine følgere liker, kommenterer eller deler. Skap engasjement!

 

MoJo og Snapchat-ekspert Yusuf Omar på Fjerdingen