Retail Design – Programansvarlig – Ørjan Skyrud

– Hvem er du?

– Ørjan Skyrud. Utdannet interiørarkitekt og møbeldesigner ved Statens Håndverk og Kunstindustriskole. Har jobbet med kommersiell opplevelsesarkitektur og design. Cruiseship-innredning, hotell- og restaurantinnredning og butikkdesign/konseptutvikling. Har vært ansatt ved Westerdals siden 2003. Faglig studieleder for Retaildesign siden 2012.

– Målet med utdanningen er å utdanne studenter med god og bred kunnskap innen våre fagretninger som kan være med på å prege Retailbransjen i framtiden.

– Hvordan jobber dere på Retail Design?

– Utdanningsløpet er lagt opp som en progresjon med fokus på det grunnleggende i våre fagretninger i første år. Andreåret fordyper vi oss i dette. Tredjeåret kan studentene skape sin egen, spissede retning, basert på eget interessefelt, og som avsluttes med et selvvalgt bachelorprosjekt.

– Studiet er praktisk orientert, med forankring i teori. Studentene får metodiske verktøy som benyttes i kreativ og strategisk prosessarbeid. De to første årene er arbeidet mye gruppebasert, og det jobbes mye praktisk i fullskala, da studentene eksponerer produkter i utstillingsvinduer og podier.

– Vi har også et godt utbygd rekvisittlager som benyttes når vi bygger funksjonsrom/interiører i full skala. I tillegg får studentene opplæring i materialer og verktøybruk på både snekkerverksted og malersal. Studentene jobber også i store tverrfaglige prosjekter med de andre studieretningene på skolen.

– Hvem studerer her? Hvem lykkes?

– På Retail Design studerer alle typer mennesker. Man har selvfølgelig interesse for faget og ikke minst Retailbransjen, eller varehandelbransjen, som det heter på norsk. For å “lykkes” i dette studiet eller bransjen generelt, gjelder det samme som de fleste steder. Godt strukturert arbeid, vilje til å dele ideer, og å se muligheter, ikke problemer. Ikke minst er det viktig å være nysgjerrig og ha litt vilje til å sette dette inn i en teoretisk ramme også.

– Hvorfor studere Retail Design?

– Det som er så fantastisk med å studere dette faget er at vi retter oss mot Norges største bransje, varehandelen, og alt det skaper av ringvirkninger. Vi omgir oss med dette faget over alt hvor vi beveger oss. Dette gjør nedslagsfeltet for jobbmuligheter meget store.