Prosjektledelse kunst og kreativ næring - Student -Kristin-Dolve
Kristin-Dolve, student ved prosjektledelse kunst og kreativ næring

Hvorfor valgte du å studere prosjektledelse kunst og kreativ næring?

– Fordi kunst og kultur er en stor lidenskap for meg. Jeg har drevet med musikk og dans siden jeg var barn, og i tenårene fikk jeg stor interesse for arrangørvirksomhet i tillegg. Jeg gikk i mitt første lederkurs som 16-åring, og har vært lidenskapelig opptatt av ledelse siden. Jeg liker godt å jobbe både kreativt og strukturert. Derfor opplever jeg prosjektledelse kunst og kreativ næring som det perfekte studium for meg.

Hva lærer du her?

– Hvor skal jeg begynne? Dette semesteret lærer vi om ledelsesteorier; hvordan å drive effektivt og godt lederskap, og refleksjon over egen ledelsespraksis. Vi lærer om finansiering av kultursektoren; armlengdes avstand, budsjettering, søknadsskriving. Jeg har valgt Innovasjonsledelse dette semesteret som valgemne der vi dykker inn forretningsmodeller, testing av hypoteser og validering. Tidligere har vi sett nærmere på de ulike kreative næringene, kulturpolitikk, sosiale medier, jus og etikk innen kultursektoren og entreprenørskap for å nevne noe. Ulike praksisperioder gjør at vi får anvendt teori til praksis, som er gull!

Beskriv en typisk uke på studiet?

– En typisk uke er variert og innholdsrik. Dette semesteret har vi forelesninger daglig til varierte tidspunkter, og en del teamarbeid i tillegg. Jeg har fantastiske klassekamerater, som jeg gleder meg til å se hver dag. Når jeg ikke er på skolen er jeg på jobb hos No Isolation, som lager kommunikasjonsverktøy for å hjelpe mennesker ut av ensomhet og sosial isolasjon. Her jobber jeg som prosjektleder og ambassadør, der jeg blant annet reiser rundt i Norge for å holde foredrag om det arbeidet vi gjør. Veldig givende!

Hva er det beste ved utdanningen?

– Det beste med utdanningen er kombinasjonen av teori og praksis. Teorien oppleves relevant for feltet og arbeidslivet, og selv har jeg hatt stor nytte av teorien både i praksisperioder og i arbeid. Pensumlitteraturen opplever jeg som spesielt interessant, og det første halvåret var jeg faktisk sjokkert over at pensumlitteraturen kunne være så spennende. Mye av det jeg leste på skolen, ville jeg selv hatt glede av å lese på fritiden. Vi har et svært godt miljø i klassen, og jeg kjenner meg privilegert som får ha så gode klassekamerater som er så dyktige og inspirerende. Jeg lærer så mye av dem. Foreleserne er fantastiske. De er kunnskapsrike og engasjerende. De får inn spennende gjesteforelesere og arrangerer bransjebesøk. Jeg opplever det slik at de virkelig ønsker at vi skal lykkes. Det beste med utdanningen er hele pakka. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd.