Nå vil byggebransjen også ha spillutviklere og programmerere

Det brukes stadig mer 3D, VR og Hololens på byggeplasser.

– Nå ser vi at det bare var starten, sier Christian Scheen i Skanska. Han er rekrutteringssjef i selskapet, og sammen med BIM-avdelingen, arrangerte de selskapets første gamingkveld.

Vil utfordres

Til gamingkvelden inviterte han studenter fra Westerdals (nå Høyskolen Kristiania). De ble invitert inn til Skanskas helt nye kontorlokaler, der de fikk prøve seg på bransjens aller nyeste teknologi. Blant annet HoloLens, HTC Vive, Oculus Rift og Playstation VR, som lot studentene se alle tekniske installasjoner i bygget.

– Ved hjelp av teknologien ser man alle rør i både tak og vegger. Man ser tekniske installasjoner bak veggene og hva som befinner seg under gulvet man står på, forteller Scheen. Han tok selv kontakt med høyskolen da ideen om en gaming-kveld ble til.

– Vi må tenke annerledes og nytt med tanke på rekruttering. Vi må tilknytte oss annen kompetanse enn vi har hatt tidligere. Vi trenger folk som kan utfordre oss og tenke på hva vi kan gjøre med teknologien i bygg og anleggsbransjen. Det tror vi disse studentene kan, sier han.

Nå vil byggebransjen også ha spillutviklere og programmerere

 Skanska er i gang med å ansette sin andre spillutvikler. Derfor inviterte de studenter fra Westerdals Oslo ACT til å se hva bransjen kan tilby.

Skaper opplevelser

Ivar Kjellmo er høyskolelektor og faglig studieleder ved 3D-grafikk, og er svært positiv til Skanskas initiativ.

– Jeg synes det er kjempebra at byggebransjen samler våre studenter og har en utvikling på den fronten. Det er jo et segment av industrien som absolutt trenger det våre studenter kan bidra med i en verden der programmering og bruken av 3D er i kjempevekst, sier han. Kjellmo forteller at data fra byggebransjen er en del av undervisningen studentene får i løpet av studiet i 3D grafikk. Han mener også at flere av skolens studieretninger kan egne seg godt til byggebransjen på sikt.

– Jeg tror blant annet vi vil se stadig mer spillgrafikk i byggebransjen, sier han. Spillutviklere vil kunne bidra til å skape gode opplevelser i bygg som ikke ennå eksisterer, sier han.

Sparer tid og penger

Teknologien som testes på gamingkvelden, er allerede tatt inn i prosjekteringen av Tønsberg Sykehus. Pål Trollsås, som jobber med prosjektet i Skanska, forteller at bruken av VR vil spare prosjektet for tid og kostnader.

– Vi benytter VR for å gi sluttbrukerne, leger og sykepleiere, muligheten til å gå gjennom hele bygget før byggestart. Da kan de se hva som fungerer og eventuelt mangler, forteller han. Vanligvis bygges det fysiske testrom i fullskala for å se hvordan ulike spesialrom fungerer.

– Ved å slippe å bygge disse, og heller gi brukerne en virtuell gjennomgang av rommene, sparer vi byggetid og byggekostnader, forklarer han.

Vil lede an

Samtidig som gamingkvelden i de nye kontorlokalene i Oslo gjennomføres, har Skanska en ny gamer-stilling ute på finn.no. Der søker de etter en visualiseringsekspert som har erfaring med spillutvikling og VR.

– I dag er det sånn at vi voksne i arbeidslivet tar til takke med halvgod grafikk. De som jobber med spilldesign og sitter og spiller skal ha helt naturtro, fantastisk grafikk. Det vil vi gjøre noe med. Vi vil ha de aller beste, og lede den utrolig spennende teknologiutviklingen som er i ferd med å skje i byggebransjen, sier Scheen. Skanska vil selvfølgelig ikke slutte å ansette ingeniører i årene fremover, men Scheen ser ikke bort fra at det vil komme flere tilsvarende stillinger, i løpet av kort tid.

– Vi ønsker et stort mangfold i de vi ansetter, og ser at spillbransjen har mye bra å bidra med, sier han.

Denne artikkelen ble først publisert av Teknisk ukeblad, og kan leses her.