Svenn Jakobsen er faglig studieleder for Bachelor i lyddesign
– Jeg får betalt for å holde på med det morsomste jeg vet, og det gjør meg til et privilegert menneske, sier Jakobsen.

Hvem er du?

– Jeg heter Svenn Jakobsen, og er førsteamanuensis i lyddesign og studieprogramleder for Bachelor i lyddesign.

– Som de fleste lyddesignere har jeg fra en bakgrunn som musiker. Jeg begynte å spille i korps samtidig som jeg begynte på skolen, og startet mitt første band da jeg var 16. 22 år gammel fikk jeg min første platekontrakt. Noen år senere fikk jeg tilbud om å lage musikk til en kortfilm, og uten å egentlig ville det endte jeg opp med å lage lyddesign til filmen også. Dermed var det gjort!

– Det viste seg at jeg hadde et betydelig talent for lyddesign, faktisk kom det lettere for meg enn det å lage musikk. Jeg har jo alltid vært opptatt av historiefortelling, er veldig glad i å gå på kino, lese bøker, skrive tekster, og både høre på og spille musikk, så for meg var lyddesign rett og slett bare en ny måte å uttrykke seg på. At folk til og med var villige til å betale meg penger for å gjøre noe som er så morsomt, var en velkommen bonus!

– Jeg hater å kjede meg, og det er nok en av grunnene til at jeg er så glad i faget mitt. Det finnes ikke to like oppdrag, oppgavene er varierte, og må angripes på forskjellige måter. Jeg må være i kontinuerlig utvikling, både faglig og kreativt, og det passer meg godt.

– Jeg har jobbet som lyddesigner i snart 30 år. Jeg har laget lyd til prisbelønte spillefilmer, TV-serier, kunstfilmer, dokumentarfilmer, kortfilmer, reklamefilmer m.m. Og i år skal jeg lage lyd til mitt første dataspill, og gleder meg veldig til det.

– Så hvorfor er jeg lærer, kan man spørre seg? Det er egentlig veldig enkelt. Jeg er så glad i det jeg holder på med, at jeg elsker å lære det bort til andre. Samtidig er det veldig viktig for meg at jeg ikke «bare» er lærer, men at jeg er aktiv i bransjen, og fortsetter med å designe lyd på et profesjonelt nivå. Så det gjør jeg rett og slett, og har det med å involvere studentene mine i prosjektene jeg holder på med, det vi kaller kunstnerisk utviklingsarbeid.

Hvordan jobber dere på Bachelor i lyddesign?

– Det første semesteret starter med en grunnleggende innføring i faget, både praktisk og teoretisk. Her får du en generell innføring i film, TV og spill, og du jobber sammen med studenter fra de andre fagretningene, slik at du blir kjent med alle fagfunksjonene. Andre semester starter spesialiseringen inn mot lyddesign.

– Undervisningen videre er lagt opp til at først har du forelesninger om et gitt emne, som dokumentarfilm, fiksjonsfilm, TV og dataspill, deretter jobber du i prosjekter sammen med andre studenter, slik at du hele tiden veksler mellom teori og omsetting av teorien i praksis. Vi har svært gode studiofasiliteter på skolen, og du får teknisk opplæring som gjør deg i stand til å beherske de forskjellige verktøyene vi bruker.

– Siste året har du bl.a. en praksisperiode og forskjellige valgfag, før du avslutter med bacheloroppgaven. Den vil være et omfattende et praktisk rettet prosjekt, hvor du skal bruke kunnskapen du har tilegnet deg frem til da.

– Å være lyddesigner er et frilansyrke, de aller færreste opplever i dag å få fast ansettelse. Derfor lærer du også om entreprenørskap, altså det å starte og drive en bedrift.

Mange ser på den tekniske delen av faget som en «gutteting», men det er langt fra tilfelle. Teknikk er slett ingen heksekunst, og du vil lære det som er nødvendig. Så; vi ønsker oss flere jenter.

Hvem studerer her? Hvem lykkes?

– Jeg vil tippe at rundt 90 prosent av studentene på lyddesign har bakgrunn som musikere. Med det mener jeg ikke at de har gitt ut masse plater, men at mange spiller et musikkinstrument og at det er der lidenskapen for lyd startet.

– Men for all del, det gjelder ikke alle, og musikkbakgrunn er på ingen måte en forutsetning for å bli student hos meg. Det viktigste er at man har et ekte behov for å fortelle en historie, og har et forhold til lyd som en viktig del av nettopp det.

– Lyddesignere er dessuten en mannsdominert yrkesgruppe, og det finnes det ingen grunn til at det skal være. Mange ser på den tekniske delen av faget som en «gutteting», men det er langt fra tilfelle. Teknikk er slett ingen heksekunst, og du vil lære det som er nødvendig. Så; vi ønsker oss flere jenter. Bransjen trenger dyktige jenter, og ikke minst har det vist seg at bransjen VIL ha dyktige jenter.

– Du trenger altså ikke å være spesielt teknisk interessert for å bli lyddesigner, men det skader naturligvis ikke. Noe erfaring med datamaskiner er en god ting. Vi bruker dataprogram som ProTools, Adobe Audition, Ableton m.fl som verktøy når vi designer lyd. Men, den tiden hvor dette var en utdannelse på ingeniørnivå er definitivt forbi.

Hvorfor studere lyddesign?

– Hvis du har historier å fortelle, er glad i variasjon og detaljarbeid, hvis lekelyst og kreativitet er viktig for deg, hvis du liker å jobbe både alene og sammen med andre, hvis du er eventyrlysten og har sans for eksperimentering, hvis du liker å få «døde» ting til å leve, hvis du er opptatt av form og funksjon, hvis du er lydhør? Slik kan jeg fortsette i det uendelige…

– Og jeg er kanskje ikke rette person å spørre, for jeg har verdens beste jobb. Jeg får betalt for å holde på med det morsomste jeg vet, og det gjør meg til et privilegert menneske.

– Men en ting vet jeg sikkert: Hvis du ser for deg en fast jobb, med faste rutiner, og arbeidstid fra 9-16, da er ikke dette faget for deg. Men hvis du ønsker variasjon og høy intensitet, ikke har noe i mot prosjektorienterte oppdrag, er fokusert og målrettet, har sterk arbeidsvilje og arbeidsevne? Da er du kanskje en av mine fremtidige kolleger, og jeg skal lære deg det jeg kan.