Låtskriving og produksjon-student-Sturla 2017
  • Sturla Fagerli Larsen
  • Låtskriving og produksjon

Hvorfor valgte du å studere låtskriving og produksjon?

– Fordi det er en veldig spesifikk retning og det har ikke eksistert noe slik i Norge før. Jeg vurderte å studere i Stockholm, men når dette studiet ble opprettet ble det fort turen til Oslo istedenfor.

– Jeg hørte masse bra om Westerdals, at det er kvalitet i alle ledd. Inntrykket så langt har vært akkurat det. Det er en hyggelig atmosfære på skolen og veldig hyggelige jordnære forelesere. Det er også god hjelp å få i administrasjonen hvis man lurer på noe.

Hva lærer du her?

– Vi lærer om ulike låtskrivingsteknikker, både på tekst og melodi. Vi lærer basiskunnskaper i de mer «kjedelige» musikktimene, men teoridelen er ikke hovedfokus. Det er bare grunnleggende verktøy for å kunne jobbe fritt, og teknikker for å kunne utnytte verktøyene.

– Vi lærer å samarbeide og å få til ting sammen, og du blir kjent med mange som driver med det samme som deg. Det er det viktigste.

Beskriv en typisk dag eller uke?

– Starter dagen med å være trøtt på morgenen, hehe! Klassen møtes fra morgenen av, sitter i kantina og har det hyggelig, det er en avslappet og koselig stemning. Det er bra at vi får tid til å sitte å diskutere og bli kjent.

– Så har vi timer der man lærer viktige ting av hyggelige forelesere; vi har låtskrivings-timer, produksjon, gruppetimer i sang der vi varmer opp og synger sammen, lærer å harmonisere og arrangere harmonier.

– I produksjon så kan vi få stems fra en Justin Bieber-låt, også sitter vi sammen på maclaben og alle prøver å remixe låten. I låtskriving så kan vi for eksempel få en oppgave om å hente former fra en annen låt vi liker, også skrive ny tekst til samme låtstruktur. Det er veldig gøy! Jeg jobber sammen med ei i klassen som er veldig god på tekst, hun gjør ikke noe annet enn å gruble!

Hva liker du best ved utdanningen?

– Det er nok det å være sammen med andre som har valgt det samme. Det å få være en så liten klasse i løpet av tre år er veldig fruktbart. Det er så mange forskjellige innfallsvinkler, så vi lærer mye av hverandre. Og at det er høy toleranse for å drive med andre ting på siden, og å dra det inn i studiet.