Kanonbra lyd!

“Den tilfeldige rockestjernen” er en dokumentar om Helge Risa, organisten i Kaizers Orchestra og ”mannen med gassmasken”. Filmen er regissert av Leiv Igor Devold.

– En av oppgavene var å få Kaizers Orchestra-musikk fra studio til å høres ut som om det ble spilt live på konsert. Jeg fikk også i oppgave å designe lyden til et fantasiunivers inne i hodet til hovedpersonen. To vidt forskjellige situasjoner, men begge gode eksempler på hvordan man skaper stemninger med lyd, sier Svenn. Under arbeidet med filmen fikk studenter fra lyddesign delta i lydarbeidet, hvor de jobbet med design av kreative lydeffekter.

– Lydeffektene mine studenter leverte var fullt ut på høyde med det erfarne lyddesignere leverer, og jeg nølte overhodet ikke med å bruke mange av lydeffektene deres i filmen. Det er jo ikke så aller verst å ha en Kanonpris på CV´en, smiler Svenn. Filmen ble også nominert til en Amanda i 2015. Det er første gang en dokumentarfilm er nominert i klassen beste lyddesign til både Amanda- og Kanonprisen. Og dermed også første gang en dokumentar vinner Kanonprisen i denne kategorien.

Flying start i karrieren.

Mats Lid Støten var en av studentene som bidro til filmen, han er i dag tilknyttet Boombay AS.

– Svenn ga oss i oppgave å lage lydeffekter til forskjellige scener i filmen. Ble resultatet godt nok, kom det med i filmen. Vi lykkes tydeligvis med det, sier Mats fornøyd.

– Sammen med Karoline Wendelborg, skapte vi lyden av publikumsreaksjoner. Utfordringen lå i å få de 6 skuespillerne vi hadde tilgjengelig i studio til å høres ut som mange hundre. Dette for å skape følelsen og lyden av et stort konsertpublikum. Da jeg så filmen på testvisningen, fikk jeg gåsehud. Det er etter min mening det feteste lyddesignet på en dokumentar noen sinne! Dette er veldig, veldig fortjent og utrolig moro å ha vært med på. I tillegg til Mats og Karoline, bidro Magnus Alderslyst Nygaard, Espen Album Syversen og Odin Eggen Brække til filmen. De jobber i dag blant annet hos Uhørt og Megaphon.

Kanonbra lyd!
Studenter, fra venstre: Magnus Alderslyst Nygaard, Karoline Fjugstad Wendelborg, Espen Album Syversen Odin Eggen Brække Mats Lid Støten

Kanonprisens betydning.

Til Kanonprisen stemmer flere fagforbund frem de nominerte i elleve ulike kategorier. Medlemmene i Norsk skuespillerforbund, Norske filmregissører, Produsent foreningen, Filmforbundet, NOPA, Norsk komponistforening, Norsk filmlydforening og Norsk dramatikerforbund stemmer fram vinnerne i kategoriene. Sverre Pedersen som er leder i Norsk Filmforbund mener Kanonprisen er en prestisjepris som henger svært høyt:

– Det er en fagbasert pris, det vil si at det er kolleger som stemmer frem vinnerne. Det betyr at det profesjonelle blikket (eller hørselen) danner grunnlaget og gir den en særlig soliditet. Mange andre priser baserer seg på en bredere sammensatt jury, som betyr at en stemme fra en fagperson veier like tungt som en fra noen uten fagkunnskap. Nyansene som skiller ut de beste, er derfor lettere å overse og andre faktorer enn de rent faglige vektlegges. Lyddesign er krevende å vurdere profesjonelt hvis man ikke jobber med det selv, og Kanonprisen er derfor et helt spesielt og viktig hederstegn, sier Pedersen.