Mange studenter møtte opp til Photocamp
Tårer og takketaler gikk hånd i hånd på scenen til Nobels Fredssenter da National Geographic Magazine Photo Camp rundet av. Sterke historier fra ungdom som har kommet inn i det norske samfunnet og som har forsøkt finne sitt hjem og sin identitet blant nordmenn ble et gjennomgående tema.

Dokumenterer vår samtid

I en uke har noen av verdens beste fotografer arbeidet med Høyskolen Kristiania som base for sine aktiviteter. Bilder og historiefortelling er mye mer enn visualisering av minner og snapshots på en telefon. Et kamera er et mektig verktøy og et redskap som på mange måter har erstattet pennen for mange journalister.

En kjent fotograf i skjorte og vest holder en student faderlig på skulderen mens hun ser ned på telefonen sin
Marcus Bleasdale i munter samtale med en lærerassistent på Høyskolen Kristiania.

Diskusjonene har vært mange gjennom uken, men en av de kanskje aller viktigste samtalene har vært hvordan et lite verktøy kan være så sentralt i dokumentasjonen av vår samtid, våre sosiale utfordringer eller fremskritt og hvordan fotografiet som dokument kan være en viktig kulturbærer på kryss av våre etniske forskjeller.

Et mørkt klasserom med studenter i forelesning om fotografi.
Ronan Donovan gjennomgår studentenes bilder fra en fotoutfordring.

Magasinet National Geographic kan vel anses å være den plattformen som har fortalt oss mest om både vår samtid, vår ukjente og uoppdagede verden og  fremmede kulturer siden magasinet kom ut første gang i 1888. Denne uken har noen av deres aller ypperste historiefortellere delt av sine erfaringer til en ny generasjon ungdom.

To kvinner holder rundt hverandre til ære for fotografen. Bakgrunnen er en fotovegg på Nobels Fredssenter
Deputy director NAT GEO, Kaitlin Yarnall og fotojournalist Melanie Beuford rett før åpningen av avslutningen på Nobels Fredssenter.

Fotografene Melanie Beuford, Marcus Bleasdale og Ronan Donovan har gjennom sine prosjekter tatt seg tid til å oppdra deltakerne både teknisk men kanskje først og fremst om viktigheten av den visuelle historiefortellingen i vårt samfunn og hvordan man kan bruke fotografiet som et virkemiddel i formidlingen av historier fra vår kollektive bakgård. Kun få dager etter å ha kunngjort årets fredsprisvinner arrangerte Nobels Fredssenter en verdig avslutning på en hektisk uke for de involverte. Det i seg selv burde understreke både viktigheten på prosjektet og ikke minst det ansvaret vi har i motivere en ny generasjon historiefortellere til å benytte sin visuelle stemme som samfunnskommentar i debatten om vår kollektive fremtid.

Tre kjente fotografer sitter på en scene under en av Photocamps paneldebatter
Paneldebatt om historiefortelling med /( fra venstre )Marcus Bleasdale, Ronan Donovan og Kaitlin Yarnall

 

Se film fra åpningen her

Artikkelen er skrevet av høyskolelektor Anders Nilsen.