Hvordan ser fremtidens propaganda ut?

Førsteårsstudentene på Art Direction og tekst og skribent har hatt et samarbeidsprosjekt om å visualisere fremtidens propaganda, slik lød oppgaven:

«Oppgaven deres er å lage en propagandaplakat og et manifest for en av disse menneskene i 2030, som fronter en sak og vil gjøre en forandring. Målet er at mottakerne skal slutte seg til denne personen og ideologien denne fremmer. Personen skal framstilles visuelt på plakat med en tekst i det visuelle uttrykket, sitat, slagord etc. Og det skal skrives et manifest om personen og saken denne fronter, som publiseres ved siden av plakaten. I tillegg til plakat og manifest ønskes alle andre effekter som kan overbevise verden om denne personens fortreffelighet velkommen. F.eks. buttons, t-skjorter, caps, eller hva vet vi? Hva virker i 2030?»   

Målet med oppgaven er at studentene skal få innsikt i ulike faser i team og prosjektarbeide, fra briefing og research til ferdigstillelse av arbeid. Studentene skal utforske relasjoner mellom bilde og tekst, og få økt bilde- og tekstforståelse. De blir kjent på tvers av studieprogram, får publiseringserfaring og sosiokulturell innsikt. Oppgaven inngår i Art Directions emne «Visuell dramaturgi», og tekst og skribents emne «Kunstorienterte tekster».