Film-og-TV-Programansvarlig-Frederik-og-Alexander
Frederik Hestvold og Alexander Kayiambakis.

— Fortell om dere selv!

Alexander Kayiambakis:

– Jeg har jobbet audiovisuelt i mange år med regi, fokus på reklamefilm og kortere formater.

– Jeg startet med fotografi fordi jeg drev med skating, jeg er fire ganger norgesmester og har også vært europamester, og begynte å fotografere skatere med et østeuropeisk kamera jeg fikk av bestefaren min.

– Som fotograf har jeg jobbet for alt fra Natt & Dag til Sports Illustrated. Jeg begynte å lage reklamefilm, noe som var så gøy, utfordrende og vanskelig at jeg ble veldig interessert i å jobbe med både lyd og bilde. Jeg tok fotospesialisering på Filmskolen på Lillehammer, men begynte å jobbe som regissør og har drevet produksjonsselskap i ti år.

– Etter å ha holdt en workshop i reklamefilm, fikk jeg mersmak. Jeg lærte mye av å lære bort, og ble veldig bevisst på mitt eget yrke. Jeg ble imponert og inspirert av studentene, som jobbet med spennende prosjekter. Det fikk meg til å ville jobbe mer og mer med undervisning, selv om jeg fortsatt driver med produksjoner ved siden av.

Frederik Hestvold:

– Jeg jobbet meg inn i bransjen, først som klipper, siden som dramaturg. Jeg er utdannet litteraturviter fra Universitetet i Oslo. Undervisning har jeg holdt på med siden 90-tallet, først på Universitet i Oslo og Høyskolen i Lillehammer, deretter ledet jeg film og TV-avdelingen på NISS i drøye femten år.

– For meg er det viktig at film og TV-studiene lager et rom der studentene kan utforske film og TV-fortellinger med utgangspunkt i kunstneriske rammer. Det gir deg høye ambisjoner og krav til det du produserer, og samtidig fører det til lekenhet og stor frihet. Dette er kvaliteter du vil ha glede av i arbeid i alle sjangre og audiovisuelle medier, fra smal intellektuell film til TV-underholdning.

– Slik tilbyr vi et godt film- og TV-studium for dem som drives av en vilje til å formidle og å fortelle.

– Hvordan jobber dere på film og TV?

– Du får lage mye film i løpet av studiet, som veksler mellom teori og praktiske oppgaver, med vekt på det praktiske.

– Vi starter med et felles førsteår hvor du bygger en bred kompetanse i film og tv-produksjon. Du får testet deg i ulike funksjoner og sjangre. Så velger du spesialisering som film- og TV-kreatør, regissør, fotograf, klipper, manus eller produsent.

– Jo mer du kan, jo lettere er det å få jobb. Dersom du kan både skrive, klippe og regissere åpner det seg mange muligheter. Velger du spesialiseringen film og TV-kreatør vil du få en innføring i alle fagfunksjonene.

– Uansett sjanger så handler det om historiefortelling, og alle fagfunksjoner er med på å fortelle historien.

– Manusforfatteren er opphavet. Regissøren, som har det kreative ansvaret for filmen, lager historien under innspillingen. Fotografen forteller historien gjennom bilder, og lyddesigneren gjennom lyd.

– Klipperen er den som forteller historien til slutt, og er også med på å forme historien. Produsenten skal jobbe tett med manusforfatter og regissør, og setter sitt preg på historien. Det er også produsenten som skaffer penger til prosjekter.

– I løpet av andreåret reiser vi ut verden i fire uker, og jobber i grupper som lager hver sin dokumentarfilm. Tidligere har vi vært i Kenya, Tyrkia og Marokko, for å nevne noen. I år står Lisboa for tur.

– Vi jobber hele tiden med eksterne folk fra bransjen, og det er mange kjente navn blant dem.

– Hvem studerer her, og hvem lykkes?

– Alle typer mennesker studerer her, og det er en kvalitet ved skolen, fordi det fører til alle mulige slags fortellinger og prosjekter.

– De som lykkes? Det er først og fremst de som jobber, jevnt og helst mye. Vilje og selvdisiplin er avgjørende. Det er utrolig hvor liten verdi "talent" har hvis man ikke arbeider. Og omvendt, hvor mye man kan få til med målrettet arbeid selv om man i utgangspunktet ikke har et synlig "talent".

– Du må være dedikert, og gjerne lage egne prosjekt med de andre studentene. Er du dedikert, så får du jobb. Noen starter egne firmaer. De som står på og jobber mye, lykkes ute i arbeidslivet også. Å ha talent er å jobbe hardt.

– I tillegg er det viktig å utvikle sosial kompetanse, både for å skaffe seg samarbeidspartnere og jobb, og for å løse utfordringer i konkrete prosjektarbeid.

– Hvorfor studere film og TV?

– Hvis du liker å jobbe med levende bilder og å jobbe sammen med andre mennesker, er det fantastisk morsomt å få arbeide med film og tv.  Det er også fortsatt mange jobber tilgjengelig, særlig i TV-underholdning og en del i nye medier.

– Vi ser at det audiovisuelle på forskjellige plattformer, fra telefoner til TV og nettbrett, blir større og større behov. For ti år siden var det bare TV-kanaler som viste det. Nå vil alle, uansett bransje eller næring, gjerne ha en video som viser dem fram, for å nå ut til publikum.

– Samtidig er yrker i film og TV-bransjen krevende. Derfor er det viktig at du drives av glede over å selve arbeidet og ikke av en drøm om å være del av noe glamorøst eller kult.