Etter å fullført 3D og animasjonsstudiet på Høyskolen Kristiania Bergen, dro Haakon til New Zealand for å bygge på videre med en bachelorgrad. I dag jobber han i Double Negative i London.

Hei Haakon! Aller først, hva er Double Negative?

Double Negative er ett av verdens ledende VFX-firmaer (Visual Effects). Vi jobber på flere storfilmer årlig med kontorer i London, Vancouver, Mumbai og Los Angeles. 

Firmaet har også nylig opprettet en TV-avdeling som utvider hva vi kan tilby kunder. I tillegg gir dette artistene muligheten til å hoppe mellom film og TV produksjon, som skaper variasjon i hverdagen.

Hvordan husker du tilbake på studietiden din?

Min tid som student ved Høyskolen Kristiania var en gledelig tid. Jeg hadde dyktige og hjelpsomme lærere, samt hyggelige og flinke medstudenter.

Disse to punktene gjorde hverdagen underholdende og lærerik. Hvert tema var interessant, utfordrende og nyttig. Vi hadde både gruppeprosjekter og individuelle prosjekter samtidig som vi pratet og herjet. Vi satt som regel til langt ut på kvelden, med take-away-mat, tekniske problemer, frustrasjon og mye latter.

Hva gjorde at du valgte 3D & animasjon i utgangspunktet?

Jeg valgte på en måte egentlig ikke 3D og animasjon. Jeg søkte opprinnelig på Web og interaksjonsdesign i Bergen, men ble raskt oppringt av skolens studentambassadører, som informerte meg at det studiet ikke fantes i Bergen på den tiden.

Vedkommende lurte på om jeg kunne tenke meg å gå 3D og animasjon, da dette var tilgjengelig og kunne være interessant. Jeg gjorde vel 20 minutter med research, ringte opp igjen og takket ja til en plass.

Jeg er veldig glad for at jeg valgte som jeg gjorde

Hva likte du best med studiet?

Jeg er glad jeg valgte å studere ved Høyskolen Kristiania (den gang NKH) siden bachelor i utlandet var en mulighet. Jeg ser nå i ettertid at studiet 3D –og animasjon er til dels en introduksjon til industrien. Man blir introdusert til nesten alle disiplinene innenfor 3D og 2D. Nok til å kunne ha kjennskap og enkle ferdigheter, men ikke nok til kunne kalle seg i nærheten av profesjonell.

For noen høres dette kanskje ut som en trasig affære, men med tanke på hvor mange kreative muligheter man har i denne industrien, så skapte skolen en arena for meg til å kunne prøve ut alle disiplinene og kunne reflektere over hva jeg ville videre. Dette gjorde meg trygg på mitt valg om å søke meg til Media Design School i Auckland, New Zealand og spesialisere meg innenfor digital compositing.

Interessert i 3D og animasjon? Trykk her for å lese mer om studiet.

Hvordan fikk du jobben i Double Negative, og hvilke arbeidsoppgaver har du?

Etter jeg ble uteksaminert med bachelorgrad i juni 2016 begynte den virkelige utfordringen: å få seg en jobb. Jeg hadde først en liten sommerferie, men startet å søke på firmaer lokalt, som viste seg å bare være tull. Hovedsakelig fordi firmaene i Norge som driver med digital compositing er få og ofte vanskelige å finne, uten å kjenne de rette personene.

Jeg begynte å se på det internasjonale markedet og søkte hyppig på både store og små firmaer. Jeg så selvsagt på de største firmaene og søkte uten særlig tro på svar. Overraskende nok dukket det opp en mail i innboksen min en måned senere, med spørsmål om jeg fortsatt var interessert.

Jeg pratet først med en rekrutterer, men fikk etterhvert satt opp et intervju via Skype med sjefene for artistene innenfor både film- og TV avdelingene. Her gjennomgikk vi showreelen min og pratet sammen en god stund.

En uke etterpå fikk jeg tilbud om jobb som 2D runner.

Jeg ble ansatt som 2D runner, men det er heldigvis en midlertidig stilling. Siden da har jeg gjennomgått trening til å nå det nivået som Double Negative vil ha oss på.

Etter å ha gjennomført kurset ble jeg flyttet inn i TV avdelingen hvor jeg har arbeidsoppgaver delt mellom roto/prep og quality insurance på final shots før de sendes til kunden. Jeg får jobbe med utrolig mange flinke mennesker som er ivrig til aa dele sin kunnskap. I tillegg får jeg bygget opp et stort nettverk, som er utrolig viktig i denne «lille» industrien.

Skrevet av: Edvard Båtnes Molvær