mads-bukholt-cuponation-2

1. Finn DIN idé

Det er mange gode ideer i omløp. Kanskje føles akkurat din idé som om du har funnet opp hjulet på nytt, men du skal ikke se bort i fra at andre allerede har vært inne på det samme. Gjør gode undersøkelser på hvem som har gjort noe tilsvarende av det du ønsker å bevege deg inn på, og lær av både det de har gjort riktig og galt. Din oppgave er å løfte konseptet til et nytt nivå, tuftet på både gammel lærdom og din egen originale kreativitet. Først når du sitter med en oversikt på dette kan du forme din endelige idé.

2. Ikke spør mora di!

Mødre er mødre. De vil alltid synes det du gjør er fantastisk. Så hvis du vil ha ærlige tilbakemeldinger på en idé, ikke spør mora di. Ikke andre familiemedlemmer eller gode venner heller. Gå til folk som ikke har en personlig tilknytning til deg og ideen din. Finn personer som kan gi deg en ærlig vurdering, selv om det gjør vondt. Konstruktiv kritikk er det som til slutt avgjør om du bør satse tid og penger på konseptet ditt.

3. Kjenn dine svakheter

Å vite hva du er dårlig på, det er virkelig en positiv egenskap. Hvis planen din er å hente inn andre personer for å hjelpe med driften, dropp folka som kan det samme som deg og gir high fives over en lav sko. Finn heller ut hva du er elendig på. For jo…. Du er elendig på flere ting. Den perfekte leder finnes ikke, og for å ha en best mulig sjanse for å lykkes er det eksepsjonelt viktig å vite hvilke mennesker du bør ha rundt deg. Dårlig på markedsføring? Få inn en person som er flink på det. Manglende forståelse for økonomi? Hent inn en levende kalkulator

4. Er du virkelig klar?

Du har sikkert satt deg et mål om oppstartdato, men ikke hogg den i stein. La oppstartsdatoen være et mål, og ta en avgjørelse på om det lar seg gjøre når det nærmer seg. For mange lanserer selskapet sitt fordi “dette var datoen vi gikk for i fjor”, og går på en smell fordi de plutselig befinner seg i en hastverksituasjon. ALT skal være klart den dagen du lar folk få mulighet til å ta del i ideen din. Ikke 50 prosent, ikke 90 prosent… ALT.

5. The devil is in the details

Detaljer både internt og eksternt er noe mange ledere overser, enten fordi det er lite motiverende å drive med pirk, eller fordi man ikke har et talent for å se slike ting (se punkt 3). Problemet er at et selskap, stort eller lite, uten oppmerksomhet på de små detaljene som nærmest virker meningsløse for seg selv, kan velte hele konseptet, sakte men sikkert. Det er derfor mange av verdens mest suksessfulle selskaper har ledere som kan ses på som litt ekstreme av sine ansatte. Detaljorienteringen må være eksepsjonelt god. Det er der du kan ta innersvingen på dine konkurrenter. Det er der du stabiliserer selskapet i en oppstartsfase og skaper grobunn for en inntekt som overgår utgiftene. Som leder må du rett og slett se på deg selv som en kirurg. Du opererer ikke med en motorsag, men med skalpell.