Studentbyrå Bergen

Å arbeide i et studentbyrå ved siden av skolen gjør at studenter tilegner seg praktisk erfaring allerede under studietiden. Vi tok en prat med prosjektleder og høyskolelærer

Atle Bredesen

Aller først Atle, hvorfor lager vi et studentbyrå? Har ikke studentene nok med å komme seg gjennom pensum?

Vi har sett til skoler og universiteter i blant annet San Fransisco og Portland, som har etablert eliteprogrammer som i tillegg gir studentene lønn underveis. I Bergen, som på høyskolen for øvrig, ønsker vi å skape arenaer der studentene får kjenne på hverdagen etter studiene. I trygge rammer. Et studentbyrå-arbeid ved siden av studiene er sånn sett talentutvikling i praksis, og alle høyskolens studenter – på alle linjer – har muligheten til å søke om plass til byråets ulike stillinger; strategisk prosjektleder, visuell utformer, tekstforfatter og planner + research-konsulent.

Praksisnær erfaring, faglig samarbeid på tvers av studieretninger, et mulig springbrett ut i bransjen og erfaring med kundemøter er det vi tilbyr de heldige.

Min rolle i det kan du kalle en slags byråleder, men dette er først og fremst noe studentene selv arbeider med.

Så kult! Hvordan har det gått så langt – dere er jo helt ferske?

Atle Bredesen

Første prosjekt byrået jobbet med var en idedugnad for Kavli, der målet var å finne gode kommunikasjonskonsepter for skivet ost. Vi holder fortsatt på med dette, og håper det kan resultere i en kontrakt der studentene kan få jobbe med et betalt prosjekt over lengre tid. Dette er viktige erfaringer å ta med seg, for slikt lærer man ikke i klasserommet. I tillegg til prosessen med Kavli, er vi i gang med å se på tre nye prosjekter for andre kunder, og håper det blir en spennende, lærerik  og innbringende høst for våre tre team.

Jeg vil tro at det er svært populært blant studentene. Hvordan velger dere ut hvem som skal være med?

Måten man søker på er via høyskolens karrieresenter, der man leverer søknad, CV og mappe/portfolio. Vi er opptatt av å hente inn de absolutt flinkeste og mest spennende kandidatene og har god kontakt med de ulike hovedlærerne på alle studier. Det er derimot ikke slik at det kun er studentene med best karakterer som er interessante i et studentbyrå. Det teller vel så mye med antall timer fravær fra undervisningen, hvordan du oppfører deg på intervju og hvor mye du brenner for faget.

Hvor går veien videre – noen spennende prosjekter på gang for studentbyrået?

Vi ønsker å fortsette å bygge opp et videre samarbeid med bransjen i Bergen, som har studenter i sin målgruppe. Vi kan blant annet tilby markedsundersøkelser og markedsplaner i tillegg til de vanlige reklameleveransene; tekst, bilde, video, illustrasjon og grafisk design. Vi ønsker også et samarbeid med byens reklamebyråer, der vi for eksempel kan delta i ”think tank”-prosjekter, være forsøkskaniner som superbrukere på nye konsepter i digitale medier, samt bidra med enklere markedsundersøkelser, for eksempel ved bruk av SurveyMonkey i sosiale medier. Vi har allerede hatt et par spennende runder med to av byens største byråer, Oktan og Knowit, som blant annet uttalte etter et møte: «Wow, hvorfor har vi ikke gjort dette før!», slikt setter vi pris på, for det vitner om at vi gjør noe riktig og læringen som studentene får er helt i tråd med hva som forventes der ute.