Portrett foto av Ranvir.
Ranvir S. Rai disputerte på Handelshøyskolen BI 18.august

Høyskolelektor Ranvir S. Rai disputerte torsdag 18.august for sin doktorgrad på Handelshøyskolen BI med avhandlingen ”Innovating in Practice: A Practice-Theoretical Exploration of Discontinous Service Innovations”.

Rai har studert hvilke faktorer som er viktige for at tjenester som bryter med dagens praksis faktisk blir tatt i bruk, og hvordan de blir tatt i bruk over tid.

Disruptive innovasjoner

I studien har Rai sett på to teknologibaserte tjenester som har som mål å endre dagens praksis, såkalte disruptive innovasjoner; innovasjoner som utfordrer og til og med utkonkurrerer eksisterende løsninger.

Den ene innenfor helsesektoren, med en elektronisk pilleautomat som hjelper brukere til å ta medisinen selv, fremfor hjemmehjelp. Den andre innenfor utdanning, med en digital bokleser til erstatning for den tradisjonelle pensumboken.

Billigere for kommunen og lykkeligere pasienter

Helsestudien ble gjennomført i Sarpsborg kommune, som skulle teste bruken av elektroniske pilleautomater i hjemmetjenesten. Den elektroniske pilledispenseren varsler brukeren om når den skal ta sin neste pille, men fordrer at brukeren selv gjør jobben som pleieren tradisjonelt gjør.

Rai fulgte rundt 20 brukere som tok i bruk pilleautomaten over en periode på to år, og gjennomførte i tillegg dybdeintervjuer og intervjuer i fokusgrupper. I motsetning til tidligere, der hvert tredje hjemmehjelpsbesøk skjer for å hjelpe pasienter med å ta medisinen sin, sparte nå Sarpsborg kommune penger.

Helsepersonellet fikk også frigjort sårt tiltrengt tid til brukere med mer komplekse diagnoser. Brukerne tok også den nye løsningen godt imot, og fikk mulighet til å gjøre aktiviteter de ikke var i stand til tidligere, forteller Ranvir S. Rai til BI Business Review.

Den nye løsningen har for flere av brukerne vist seg å være en døråpner til økt livskvalitet.

Introduksjonen av tjenesten avgjørende

I introduksjonen av nye teknologiske løsninger er det avgjørende hvordan man introduserer tjenesten for brukeren, men også for pårørende og ansatte. Å bevege seg fra en godt innarbeidet praksis til noe nytt og ukjent kan møte motstand. Rai legger derfor til at det er viktig at den nye løsningen fungerer godt i den sammenhengen den skal brukes, og må harmonere med øvrig praksis.

- Nye tjenester kan ikke utvikles i vakuum. Før tjenesten utvikles, må en utvikle en inngående forståelse av eksisterende praksis og hvordan den nye tjenesten kan fungere sammen med andre oppgaver som skal gjøres, sier Rai. 

Referanser:

Ranvir S. Rai. «Innovating in Practice: A Practice-Theoretical Exploration of Discontinuous Service Innovations». Doktoravhandling, Handelshøyskolen BI, august 2016.