Go to main content
Som student møter jeg personer jeg ellers aldri ville ha møtt. Det er sosialt og det er gøy å lære noe jeg interesserer meg for – for en gangs skyld – fremfor å bli tvunget til å løse krevende matteoppgaver og naturfagformler som jeg synes er ganske snork.

hanna
hannaHva er det beste med å studere Reklame og merkekommunikasjon?

Det er at vi hele tiden blir utfordret. Det finnes ingen konkret fasit på de oppgavene vi får utdelt, men man må tenke smart, kreativt og annerledes likevel. Noe annet er at man tydelig ser at hardt arbeid lønner seg alltid, uansett, så det er en motivasjon i seg selv. Ting kan aldri bli

for

bra, og når du har gjort en god levering er det ikke fordi du har lest deg til noe, men du har skapt det selv.

Hvorfor valgte du dette studiet?

Det var på Media og kommunikasjon på videregående at jeg for første gang ble introdusert for reklamefaget. Det som gjorde at reklame fort ble favorittfaget mitt var fordi det er en kombinasjon av alle de andre kreative fagene vi hadde på media som: tekst, film, design og kommunikasjon. Det var variert og utfordret meg både faglig og personlig. Så da det var tid for å velge en videre utdanning, stod valget mellom det «trygge» som var sykepleien, eller det «riskie» som var reklame, som ikke er en beskyttet tittel hvor alle nyutdannede får jobb med en gang. Men så må man jo ikke glemme at det er jo hva man gjør det til selv, og der og da tok jeg heldigvis «risken».

Har du et eksempel på en oppgave eller en forelesning som er typisk dette studiet?

I løpet av året løser vi ulike kreative briefer som noen ganger også er fra reelle kunder. Dette gjør vi i team, og utvikler derfor en verdifull evne til å samarbeide med andre mennesker. På reklamelinjen blir man hele tiden utfordret i det man aldri kan bli flink nok i, og derfor må man jobbe hardt. Jeg opplever reklamestudiet som et fantastisk eksempel på at arbeidsinnsatsen alltid viser seg i sluttproduktet. Det taler for deg, og blir derfor også veldig personlig. Dette er hovedgrunnen til at vi på reklamelinjen ofte er de første som kommer på skolen og de siste som går, fordi det er så viktig for oss å levere fra oss et sluttprodukt man er stolt av å sette navnet sitt på.

Hanna reklameHanna reklame
En av oppgavene Hanna har jobbet med er å lansere brunost i England.

Og nå har dere også fått praksisplass i TRY reklamebyrå?

Ja, i desember 2016, fikk tre team fra klassen mulighet til å dra på mappevisning hos Try Reklamebyrå, og da var vi ikke treige med å rope ut at dette var noe vi virkelig hadde lyst til. Try er Norges største reklamebyrå og er kåret til Norges beste reklamebyrå flere år på rad, så vi synes det var utrolig stas å bare få stikke hodet innom og hilse på for å vise at vi eksisterer. Vi kom på besøk, og ble møtt av en veldig hyggelig gjeng og ikke minst verdens blideste resepsjonist. Litt smånervøse viste vi frem mappa vår, og følte vi hadde en fin og åpen dialog.

En uke senere kom gladnyheten: Dere har fått praksisplass hos Try!

En uvirkelig og kul gladnyhet, vi ikke hadde turt å håpe på engang. Så her er vi nå, i praksis hos Try/Apt og kan med hånden på hjertet si at vi lærer og blir inspirert hver dag!

BildetryBildetry
Hanna og Siv på plass hos TRY

Har du noen planer om hva du skal bruke utdannelsen til?

Planen er klar, og det finnes ingen plan B. Til sommeren er jeg ferdig med mitt andre og siste år på reklamelinjen, og da er planen å jobbe som kreatør i et reklamebyrå her i Oslo. Jeg har gjennom disse to årene funnet ut at reklame er noe jeg virkelig interesserer meg for, og som jeg er flink i.

For å utvikle meg enda mer ønsker jeg å ta med meg det jeg har lært på skolen ut i arbeidslivet for så å lære enda mer.

Det finnes mange utdanninger innen kommunikasjon, hvorfor velge en i Oslo?

I Oslo er reklamemiljøet størst, uten tvil. Det er her de største og beste byråene holder til, og når man er i denne bransjen vil man selvfølgelig leke med «de store gutta». Det handler mye om ikke å være redd for å stikke hodet frem og si at man eksisterer, og danne et nettverk med de «riktige» folkene. Oslo er den beste plassen for det.

Og hvorfor bør man velge Høyskolen Kristiania?

Jeg vil si Høyskolen Kristiania har et valg for alle. Reklamestudiet har uten tvil vært den beste karriereveien for meg fordi jeg trenger å føle mestring for å få motivasjon til å fortsette med noe. Takket være utrolig dyktige lærere som brenner for faget sitt, og som gir konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet vårt, jobber vi hele tiden med å forbedre arbeidene våre på skolen, og slik blir vi flinke.

Avslutningsvis, hva er det beste med å være student i Oslo?

Oslo er solrikt, har noe å tilby alle og du vet aldri hva du møter når du beveger deg utenfor døra. Man trenger ikke planlegge alt for uansett så er det noe som skjer. Det er muligheter for alt og det er mange rare mennesker å se på. I tillegg er det et stort spekter av studenter og andre unge, artige mennesker som alltid er gøy å møte. Storo der jeg bor, er det rolig og har ikke dette stressende kaoset som kan oppleves om man bor midt i gryta. Trikk, buss og bane er lett tilgjengelig og ikke minst Storo-senteret, som er Oslos største kjøpesenter med 130 butikker. På Storo er det også kort avstand til flotte turområder som Torshovdalen, Maridalen, Grefsenkollen og Akerselva.

Det fineste stedet i Oslo er på toppen av Grefsenkollen. Her har man utkikk over hele byen. Der er det spesielt fint på kveldstid.