Dato: Fredag 5. september
Tid: 08.30-09.30 (frokost og registrering fra kl. 08.00)
Sted: Kirkegata 23-25, 7. etg.
Påmelding: Meld deg på her
Arrangementet er gratis, men påmelding kreves

I de siste tiårene har vi sett en markant endring i politisk kommunikasjon. Politikere og næringslivsledere har fått stadig større kommunikasjonsapparater i ryggen, mens redaksjonene i de tradisjonelle mediene er blitt redusert. Der det tidligere var flere journalister som stilte spørsmål, er det nå flere rådgivere som former svarene. 

Kommunikasjonsrådgivere bidrar til å trene ledere, utforme taler, legge strategier og sikre at budskap når frem på best mulig måte. PR- og kommunikasjonsbyråer spiller en stadig viktigere rolle i møtet mellom politikk, næringsliv og offentligheten. For noen kan dette oppfattes som en profesjonalisering av offentlig debatt – for andre som en forskyvning av makt og påvirkning bort fra åpne, redigerte arenaer.

Spørsmålet er hva denne utviklingen betyr for demokratiet vårt: Er det en styrke at budskapene blir tydeligere og mer målrettede – eller en svakhet at ressurssterke aktører får mer gjennomslag enn andre?

Program:

08.00-08.30: Registrering og frokost

08.30-08.35: Velkommen v/prorektor arbeidsliv og innovasjon, Jens Barland

08.35-08.45: I PR-demokratiet vinner informasjonsfolkene, mens journalistene og de politiske partiene taper, v/Ketil Raknes, forsker, Høyskolen Kristiania

08.45-08.55: Demokrati til salgs, Hvordan kommunikasjonsstrategene i den femte statsmakten jobber, v/Thomas Spence, forfatter og journalist i Aftenposten 

08.55-09.30: Debatt: Hvordan endrer kommunikasjonsstrategene det norske demokratiet?

Paneldeltakere: 

Guri Størvold, daglig leder, Zynk

Jarle Roheim Håkonsen, direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i IKT-Norge

Marie Melgård, journalist i DN og leder i Stortingets presselosje

Ketil Raknes, forsker, Kristiania 

Ordstyrer: Kjersti Thorbjørnsrud, Institutt for samfunnsforskning

Mer om innledere og paneldeltagerne:

Ketil Raknes

Ketil Raknes er førsteamanuensis og leder for Institutt for kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Han har bakgrunn som politiker for SV og var statssekretær i Miljøverndepartementet fra 2012 til 2013. Raknes forsker på lobbyisme, strategisk kommunikasjon, retorikk og politisk påvirkning. Han har skrevet flere bøker, blant annet Høyrepopulismens hemmeligheter (2013), Jakta på makta (2018) og Hvit makt – USAs rasistiske historie (2024). I tillegg deltar han jevnlig i samfunnsdebatten med analyser av politikk, medier og demokratiske utfordringer.

Thomas Spence

Thomas Spence er en norsk politisk journalist og tidligere leder av Norsk Journalistlag, med lang fartstid i ulike norske medier. Han har de siste 30 årene jobbet som journalist i Aftenposten. Thomas har denne høsten gitt ut boka ut boka Demokrati til salgs, om hvordan politikk utformes utenfor offentlighetens lys, gjennom lekkasjer og nøye planlagte budskap, og hvordan voksende PR-byrå selger makt og innflytelse, over offentlig politikk.

Guri Størvold

Guri Størvoll er daglig leder og partner i kommunikasjonsbyrået Zynk. Hun rådgir ledere og selskaper i krisesituasjoner som krever strategisk overblikk og interessenthåndtering. Hun har 15 års erfaring fra Storting og regjering, blant annet som statssekretær i Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet og Kommunaldepartementet for Senterpartiet. Hun har også jobbet i nyhetsavdelingen i NRK og vært medierådgiver for politiske ledere, og offentlige og private virksomheter. Guri har utdanning i statsvitenskap fra NTNU i Trondheim og Universitetet i Oslo, samt ledelsesfag fra BI i Oslo.

Jarle Roheim Håkonsen

Jarle Roheim Håkonsen er en erfaren journalist, statsviter og kommunikasjonsleder. Han har jobbet over 20 år i NRK som reporter, programleder, nyhetsanker i Dagsrevyen og korrespondent i Brussel. Etter NRK-perioden ble han kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiets stortingsgruppe fra 2018 til 2024Han er i dag direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i IKT‑Norge, med ansvar for politikk, kommunikasjon og myndighetskontakt.

Marie Melgård

Marie Melgård er norsk journalist og forfatter. Siden 2020 har hun vært politisk reporter i Dagens Næringsliv , og har tidligere jobbet i VG , Dagbladet, Aftenposten og Dagsavisen, og har vunnet flere SKUP-utmerkelser for undersøkende journalistikk . Sammen med Lars Joakim Skarvøy ga hun i 2018 ut boka Arbeiderpartiet: Alle skal ned, som utforsker Arbeiderpartiets indre liv i en turbulent periode. Hun er i dag også leder i Stortingets presselosje.

Kjersti Thorbjørnsrud

Kjersti Thorbjørnsrud er forsker ved Institutt for samfunnsforskning. Hun forsker på medienes samfunnsrolle, med særlig vekt på ytringskultur, debattklima, myndighetskommunikasjon, lobbyvirksomhet og vanlige menneskers deltakelse i mediene.