Kristianiafrokost: Hva skjer når algoritmene er redaktører?
Unge velger TikTok, Instagram og Facebook foran tradisjonelle medier. Det gir tech-gigantene makt til å styre hvilke nyheter vi ser.
Dato: onsdag 8. oktober
Tid: 08.30-09.30 (frokost og registrering fra kl. 08.00)
Sted: Kirkegata 24, Ernst hage
Påmelding: Meld deg på her (påmeldingslenke kommer)
Arrangementet er gratis, men påmelding kreves
Bli med når vi diskuterer hvordan norske medier tilpasser seg plattformenes logikker, hvilke strategier de utvikler for å nå publikum – og hva dette betyr for demokratiet.
Stadig flere nordmenn møter nyhetene først på sosiale medier. For unge er TikTok, Instagram og Facebook ofte viktigere enn både TV og nettaviser. Dermed får plattformselskapene stor innflytelse over hvilke saker som når fram.
Samtidig står ikke redaksjonelle medier fritt til å publisere hva de vil av nyheter i sosiale medier: De er bundet av retningslinjene og modereringspraksisene som de ulike plattformselskapene har for publisering og spredning av innhold. Hvordan løser redaksjonene dette? Hva skjer med mangfoldet av nyheter?
På denne Kristianiafrokosten møter du forskerne bak den ferske rapporten Nyhetsmangfold i plattformenes tid. De gir deg funn fra analyser av over 220 000 artikler, intervjuer med journalister og redaktører og observasjon i norske redaksjoner.
Program (oppdateres):
08.00-08.30: Registrering og frokost
08.30-08.35: Velkommen v/ Trine Johansen Meza, rektor, Kristiania
08.35-08.55: Når algoritmene blir redaktører. Hvordan plattformene former nyhetsmangfoldet i Norge, ved Steen Steensen, professor II og Gunhild Ring Olsen, førsteamanuensis, Kristiania
08.55-09.30: Panelsamtale: Hvem bestemmer egentlig hvilke nyheter vi får?
I panelet:
Tone Tveøy Strøm-Gundersen, nyhetsredaktør i Aftenposten
Karen Anna Kleppe redaksjonsleder i Hub2, TV 2
Reidun J. Samuelsen, seniorrådgiver i Medietilsynet
Ordstyrer: Bente Kalsnes
