Foto: Benjamin Åvitsland, Høyskolen Kristiania.

Tid: Torsdag 2. oktober 2025. Prøveforelesning kl. 09.15. Forsvar av doktoravhandlingen fra kl. 10.30.

Sted: Universitetet i Bergen: Auditorium i Ulrike Pihls hus, Professor Keysers gate 1, Bergen.

Innovasjon i mediebransjen: Hva driver utviklingen i redaksjonene?

Journalistikken i mediene er i stadig endring, drevet av teknologiske fremskritt, samfunnskriser og økonomisk press. Ph.d.-stipendiat Junai Mtchedlidze har i sin doktoravhandling undersøkt hva som påvirker innovasjonsarbeidet i journalistikken. Hun har forsket på hvordan både ytre press som pandemier og teknologisk utvikling, og interne faktorer som teknisk kompetanse og kunnskap avgjør hvordan innovasjonen foregår.

Et sentralt funn i Mtchedlidzes forskning, som er gjennomført ved Universitetet i Bergen og ved Høyskolen Kristiania, er at teknologi alene ikke skaper innovasjon i mediene. Det er samspillet mellom journalister og teknologer som gjør det mulig å utvikle nye løsninger, verktøy og fortellerformer.

Et illustrerende eksempel er utviklingen av VGs Corona-oversikt i starten av pandemien, en journalistisk tjeneste som visualiserte sanntidsdata knyttet til smittespredning. Studien viser hvordan kriser kan fungere som en katalysator for kreativ og strategisk nyskaping i redaksjoner – snarere enn å bare være en trussel.

Avhandlingen retter også søkelys på fremveksten av en ny faggruppe i redaksjonene: de redaksjonelle utviklerne – teknologer med spesialisert kompetanse innen programmering, systemutvikling og digital infrastruktur. I takt med at journalistrollen endres, øker behovet for at journalister og utviklere samarbeider tett og forstår hverandres fagfelt.

Et annet viktig funn er at innovasjon ofte springer ut fra eksisterende kunnskap – ikke nødvendigvis noe helt nytt. Ved å kombinere tidligere erfaringer, kjente formater og ny teknologi, skapes løsninger som er både relevante og bærekraftige.

Doktorgradsprosjektet gir verdifull innsikt i hvordan redaksjoner kan tilpasse seg og utvikle seg i en tid med kontinuerlig endring. Funnene har betydning for både mediebransjen, forskere og beslutningstakere som ønsker å forstå hvordan innovasjon faktisk skjer i praksis.

Avhandlingens tittel er: The innovation pulse: Internal and External Drivers of Innovation in Newsrooms. Disputasen vil foregå både på norsk og engelsk.

Personalia

Junai Mtchedlidze er ph.d.-stipendiat ved Institutt for kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania og har gjennomført doktorgradsprogrammet ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Mtchedlidze har mastergrad i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og bachelorgrad i journalistikk og massekommunikasjon fra Tbilisi State University i Georgia.

Opponenter og veiledere

  • Førsteopponent: Professor Henrik Örnebring, Institutt for geografi, media og kommunikasjon, Karlstad Universitet.
  • Andreopponent: Førsteamanuensis Siri Hempel Lindøe, Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder.
  • Komiteens leder: Professor Carl-Gustav Lindén, Institutt for informasjonsvitenskap og mediestudier, Universitetet i Bergen.
  • Hovedveileder: Professor Lars Nyre, Institutt for informasjonsvitenskap og mediestudier, Universitetet i Bergen.
  • Medveileder: Førsteamanuensis Jens Barland, Institutt for kommunikasjon, Høyskolen Kristiania.

Kontaktinformasjon

Junai Mtchedlidze: Junai.mtchedlidze@kristiania.no

Tlf.: 968 06 752