Gro Skåland
-
- Førsteamanuensis
- Institutt for psykologi, pedagogikk og juss
- School of Health Sciences
Bakgrunn
Gro Skåland er ansatt som førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, med en doktorgrad i pedagogikk fra Universitetet i Oslo. Med en variert bakgrunn innen design, kunst og håndverksfag, bringer hun egen erfaring inn i forskningen. Gro er opptatt av teknologistøttet kreativitet og læring, og utforsker disse temaene i ulike settinger, fra grunnskole og høyere utdanning til uformelle læringsarenaer som offentlige biblioteker og skaperverksteder (makerspace). Hun jobber spesielt med å forstå kreativitet som et sosialt, kulturelt og kroppslig fenomen, og utforsker hvordan kreativitet kan læres og fasiliteres innenfor alle fagområder. Gro har utviklet en analytisk tilnærming til innovasjon i undervisning som kan beskrive hvordan kreativitet som praksis tar nye former i interdisiplinære samarbeid.
Stikkord: Kollektiv kreativitet. Samarbeidslæring. Uformell læring. Teknologistøttet kreativitet og læring (CSCL). Interdisiplinære samarbeid. Skaperverksted. Design thinking. STEAM undervisning (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics). Menneske Maskin Interaksjon (HCI). Kunstig intelligens og kreativitet.
