Seidali Kurtmollaiev
-
- Professor
- School EIT faglig
- School of Economics, Innovation and Technology
Bakgrunn
Seidali Kurtmollaiev er professor i innovasjon ved Høyskolen Kristiania. Hans fagområde dekker produkt- og tjenesteutvikling, design, markedsføring av nye løsninger, organisasjonsendringer, adopsjon av innovasjoner og dannelsen av tjenesteøkosystemer.
Som forsker har Kurtmollaiev gått i dybden på organisasjonsprosesser og kundeatferd knyttet til innovasjon og design, for eksempel trening av ledere i innovasjonsverktøy, organisasjonsomstilling mot mer innovativ virksomhet og kundereaksjoner på innovasjon. Han er en av utviklerne av Norsk Innovasjonsindeks som er et prosjekt ved Norges Handelshøyskole og som er verdens første kundebaserte rangering av innovative virksomheter. Som underviser jobber Kurtmollaiev med flere innovasjonsfag som blant annet tjenesteinnovasjon, produktutvikling, tjenestemarkedsføring, intraprenørskap, forretningsutvikling og endringsledelse.
Kurtmollaiev har publisert en rekke vitenskapelige artikler, blant annet i Academy of Management Learning & Education Journal, Journal of Service Research og Public Management Review. Kurtmollaiev har også erfaring med formidling av innovasjonsforskning i populærvitenskapelige kanaler og massmedia (for eksempel Magma, Aftenposten, Dagens Næringsliv, Finansavisen).
Ekspertområder
Ansatte detaljer
Vitenskapelige publikasjoner
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2025). How quality and innovation drive the service experience. I Kristensson, Per, Witell, Lars & Zaki, Mohamed (red.) Handbook of Service Experience. Edward Elgar Publishing. ISBN 9781035300198. s 67-81. doi: 10.4337/9781035300198.00013
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2023). The Norwegian Innovation Index: Methodological Foundations. Samfunns- og næringslivsforskning. ISBN 9788249110926.
- Kurtmollaiev, Seidali (2023). In total smartness: the institutional logics perspective on the Internet of things and people. Consumption Markets & Culture. ISSN 1025-3866. 26(4) s 258-279. doi: 10.1080/10253866.2023.2172572
- Kurtmollaiev, Seidali & Aas, Tor Helge (2023). Repurposed: Management Control in Innovation Leadership. I Jensen, Karina R., Kaudela-Baum, Stephanie & Sheffield, Rob (red.) Innovation Leadership in Practice: How Leaders Turn Ideas into Value in a Changing World. Emerald Group Publishing Limited. ISBN 9781837533978. s 243-257. doi: 10.1108/978-1-83753-396-120231013
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil & Lie, Trygve (2023). A bird in the hand: empirically grounded archetypes of collaborative innovation in the public sector. Public Management Review. ISSN 1471-9037. doi: 10.1080/14719037.2023.2171092
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2022). Competing through innovation: Let the customer judge! Journal of Business Research. ISSN 0148-2963. 153 s 87-101. doi: 10.1016/j.jbusres.2022.08.002FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali & Pedersen, Per Egil (2022). Bringing together the whats and hows in the service innovation literature: An integrative framework. International Journal of Management Reviews. ISSN 1460-8545. 24(4) s 625-653. doi: 10.1111/ijmr.12297
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2022). Honey or Condensed Milk? Improving Relative Brand Attractiveness through Commercial and Social Innovations. I Iglesias, Oriol, Ind, Nicholas & Schultz, Majken (red.) The Routledge Companion to Corporate Branding. Routledge. ISBN 9780367476632. doi: 10.4324/9781003035749-16
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2021). Hvordan balansere mellom digitale og sosiale innovasjoner. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. (06) s 107-116. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2020). Dynamic Capabilities and Where to Find Them. Journal of Management Inquiry. ISSN 1056-4926. 29(1) s 3-16. doi: 10.1177/1056492617730126
- Drozdova, Natalia, Kurtmollaiev, Seidali & Kleppe, Ingeborg Astrid (2019). Crowdfunding the development of new products and services. I Belk, Russel W., Eckhardt, Giana M. & Bardhi, Fleura (red.) Handbook of the Sharing Economy. Edward Elgar Publishing. ISBN 9781788110532. s 163-175. doi: 10.4337/9781788110549.00020
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Pedersen, Per Egil, Clatworthy, Simon & Kvale, Knut (2018). Organizational Transformation Through Service Design: The Institutional Logics Perspective. Journal of Service Research. ISSN 1094-6705. 21(1) s 59-74. doi: 10.1177/1094670517738371
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil, Fjuk, Annita & Kvale, Knut (2018). Developing managerial dynamic capabilities: A quasi-experimental field study of the effects of design thinking training. Academy of Management Learning & Education. ISSN 1537-260X. 17(2) s 184-202. doi: 10.5465/amle.2016.0187
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2018). Innovasjon: Det du gjør, er ikke det de ser. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 21(7) s 21-28.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Innovation economics. I Lüders, Marika, Andreassen, Tor W., Clatworthy, Simon & Hillestad, Tore (red.) Innovating for Trust. Edward Elgar Publishing. ISBN 9781785369476. s 383-399.
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil, Kvale, Knut & Fjuk, Annita (2016). Service, Innovation, and Dynamic Capabilities: From Conceptualization to Explanation. Norges Handelshøyskole. ISBN 9788240503536.
- Lervik-Olsen, Line, Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2016). Innovasjonsevne i norske bedrifter : norsk innovasjonsindeks. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 19(7) s 24-32. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2016). Service, innovation, and dynamic capabilities: From conceptualization to explanation. Norges Handelshøyskole. ISBN 9788240503536.
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut & Pedersen, Per Egil (2016). Developing managerial dynamic capabilities: A quasi-experimental field study of the effects of a design thinking training program. Academy of Management Annual Meeting Proceedings. ISSN 2151-6561. doi: 10.5465/AMBPP.2016.14794abstract
- Kurtmollaiev, Seidali & Hafkesbrink, Joachim (2016). Open Innovation at the individual level. I Mention, Anne-Laure, Nagel, Arie, Hafkesbrink, Joachim & Dąbrowska, Justyna (red.) Innovation education reloaded: Nurturing skills for the future. Lappeenranta University of Technology. ISBN 9789523350328. s 268-281.
- Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2015). Bridge over troubled water: measuring service innovation from the customer perspective. EMAC Annual Conference proceedings. ISSN 1027-3395.
- Kurtmollaiev, Seidali & Sayapina, Vasilisa (2015). Measuring service innovation and innovativeness from the customer perspective: an example from the public transportation industry. I Huizingh, K.R.E., Torkkeli, M., Conn, S. & Bitran, I. (red.) Proceedings of the The XXVI ISPIM Innovation Conference. International symposium of product innovation management. ISBN 9789522657794.
- Kurtmollaiev, Seidali, Laursen, Keld & Pedersen, Per Egil (2014). A behavioral perspective on open innovation: a defense mechanism or an offensive weapon? Academy of Management Annual Meeting Proceedings. ISSN 2151-6561. doi: 10.5465/AMBPP.2014.11665abstractFULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2014). A recipe of successful service innovation: who is the chef? I Huizingh, K.R.E., Conn, S., Torkkeli, M. & Bitran, I. (red.) The Proceedings of The XXV ISPIM Conference. International symposium of product innovation management. ISBN 9789522655912.
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Chains and chain reactions: study of management control systems in offshoring relationships. NFF Conference Proceedings. ISSN 2298-3112.
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Service-Dominant Logic: An Update or an Upgrade? EMAC Annual Conference proceedings. ISSN 1027-3395.
Formidling
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor Wallin & Lervik-Olsen, Line (2025). How quality and innovation drive the service experience. I Kristensson, Per, Witell, Lars & Zaki, Mohamed (red.) Handbook of Service Experience. Edward Elgar Publishing. ISBN 9781035300198. s 67-81. doi: 10.4337/9781035300198.00013
- RÃ¥ve, Anders, Solem, Birgit Andrine Apenes & Kurtmollaiev, Seidali (2025). How Dynamic Capabilities Evolve With Business Ecosystem Emergence - a Marketing Technology Case Study.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2025). Dagligvarebransjen bommer på målgruppene.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2025). Regjeringen tenker feil om økonomisk vekst.
- Råve, Anders, Solem, Birgit Andrine Apenes & Kurtmollaiev, Seidali (2025). Building Dynamic Capabilities for Business Ecosystems, the role of Managerial Interfaces.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2024). Hvorfor redusert rente ikke bør være førsteprioritet for regjeringen.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2024). Vestres vekststrategi kan føre til tapte muligheter.
- Kurtmollaiev, Seidali, Grytøyr, Øystein & Freuchen, Magnhild (2024). Suksessfaktorer for en vellykket omstilling.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2024). En bærekraftig framtid er digital.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2024). Hvorfor dagligvarebransjen henger etter i innovasjonsløpet.
- Lervik-Olsen, Line, Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2023). Vi må bevare de mest attraktive selskapene.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2023). Selv når pengene er knappe, må bedrifter tenke nytt.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2023). SAS sloss med ryggen mot veggen.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2022). Innovasjoner: Bedre snakket enn gjort.
- Kurtmollaiev, Seidali & Pedersen, Per Egil (2022). Patterns of collaborative innovation in the public sector.
- Kurtmollaiev, Seidali (2022). Innovation: Broadening horizons and rethinking key concepts.
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2022). Digitalisering eller bærekraft?
- Kurtmollaiev, Seidali & Rasmussen, Casper Claudi (2021). Farlig vekst kan ende i konkurs.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2021). Lite innovative banker blir utfordret.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2021). SAS og Norwegians kappløp mot bunnen.
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2021). Bli en del av kundens liv. s 12-13. FULLTEKST
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2021). Bærekraftfokuset øker, men bedriftene svikter – ifølge kundene!
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2020). Kundene belønner bedrifter som tar miljø- og samfunnsansvar.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2020). Feilslutning om dagligvarebransjen.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2020). Er de store tek-selskapene til glede for samfunnet?
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2020). Amazon til Sverige - Enemy at the Gates?
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2020). Selskaper som Facebook og Twitter må reguleres.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2020). Vi trenger ikke billigere brød, men bedre butikker.
- Kurtmollaiev, Seidali (2019). Hvem er vakrest i landet her? Innovasjon for å styrke bedriftens attraktivitet.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Hvorfor bytter ikke nordmenn til en vesentlig bedre bank?
- Kurtmollaiev, Seidali, Solberg, Anneline, Kaasin, Emilie & Pedersen, Per Egil (2019). Using service science to explicate the relationship between innovation and revenue growth.
- Lervik-Olsen, Line, Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2019). In the eye of the beholder: A qualitative study of managers’ and customers’ perceptions of innovation.
- Kurtmollaiev, Seidali, Drozdova, Natalia & Kleppe, Ingeborg Astrid (2019). Institutional logics and crowdfunding.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Varehandelen: Et kappløp mot bunnen.
- Kurtmollaiev, Seidali (2019). The fairest of them all: Improving relative attractiveness through innovation.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Tre råd for økt innovasjonskraft.
- Pedersen, Per Egil, Lie, Trygve, Tepfers, Camilla & Kurtmollaiev, Seidali (2019). Models of collaborative innovation in the Norwegian public sector.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2019). Bør vi selge oss ut av Apple?
- Kurtmollaiev, Seidali, Hedegaard, Henrik & Rimstad, Lars (2019). Not products, but practices: An institutional perspective on smartification.
- Kurtmollaiev, Seidali (2018). Cryptocurrency? Let's think more creatively.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Hvem har skylden for butikkdøden?
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2018). Apple bør åpne opp for andre aktører.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Hvis ikke kunden kan dømme hva som er god innovasjon, hvem kan det da?
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2018). Innovasjonsevne: En ekspert kom til byen.
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2018). SAS vs Norwegian.
- Lervik-Olsen, Line, Andreassen, Tor W. & Kurtmollaiev, Seidali (2018). Service innovation: One size does not fit all!
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2018). Innovation: what firms do is not what customers see.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Stille før stormen i bankene.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Markedet må fungere.
- Andreassen, Tor W., Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2018). Are service firms innovative and how can we tell?
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2018). Customer barometers as quasi-experimental data: The example of Norwegian Innovation Index.
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Firms’ investments in customer relationships reduce perceived innovativeness! FULLTEKST
- Andreassen, Tor W., Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). All innovations are not created equal: Don’t leave the customer out of the equation.
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Rett analyse - dårlig implementering. FULLTEKST
- Lervik-Olsen, Line, Andreassen, Tor W. & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Content or delight? A matter of quality or innovation.
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Tre råd til REMA 1000. FULLTEKST
- Andreassen, Tor Wallin, Kurtmollaiev, Seidali & Lervik-Olsen, Line (2017). Effekten av innovasjon Norge. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali & Pedersen, Per Egil (2017). The diversity of service innovation: A perspective on perspectives.
- Andreassen, Tor Wallin, Lervik-Olsen, Line & Kurtmollaiev, Seidali (2017). Kundene opplever Norwegian som det minst attraktive flyselskapet i Norge. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut, Clatworthy, Simon & Pedersen, Per Egil (2017). Transiting into service-dominant logic through service design: The institutional logics perspective.
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut & Pedersen, Per Egil (2016). Developing managerial dynamic capabilities: A quasi-experimental field study of the effects of a design thinking training program.
- Kurtmollaiev, Seidali, Lervik-Olsen, Line & Andreassen, Tor W. (2016). Measuring service innovation: A customer-centric approach.
- Kurtmollaiev, Seidali & Andreassen, Tor W. (2015). Bridge over troubled water: measuring service innovation from the customer perspective.
- Kurtmollaiev, Seidali (2015). Reconsidering dynamic capabilities: implications for innovation research.
- Kurtmollaiev, Seidali, Fjuk, Annita, Kvale, Knut & Pedersen, Per Egil (2015). Developing managerial dynamic capabilities for service innovation: a quasi-experimental field study.
- Kurtmollaiev, Seidali, Laursen, Keld & Pedersen, Per Egil (2014). A behavioral perspective on open innovation: a defense mechanism or an offensive weapon?
- Kurtmollaiev, Seidali (2014). Towards an anthropocentric theory of innovation.
- Kurtmollaiev, Seidali (2014). A recipe of successful service innovation: who is the chef?
- Kurtmollaiev, Seidali & Aas, Tor Helge (2013). An enabler or a disabler? A dual role of management accounting in service innovation. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Service-Dominant Logic: An Update or an Upgrade?
- Kurtmollaiev, Seidali (2013). Chains and chain reactions: study of management control systems in offshoring relationships.
- Kurtmollaiev, Seidali (2012). Exploring service innovation practices.
- Kurtmollaiev, Seidali (2012). Open innovation and NIH syndrome through the lens of transaction cost economics. FULLTEKST
- Kurtmollaiev, Seidali, Pedersen, Per Egil & Laursen, Keld (2012). Open innovation: a defense mechanism or an offensive weapon.
- Kurtmollaiev, Seidali, Andreassen, Tor W. & Lervik-Olsen, Line (2025). How quality and innovation drive the service experience. I Kristensson, Per, Witell, Lars & Zaki, Mohamed (red.) Handbook of Service Experience. Edward Elgar Publishing. ISBN 9781035300198. s 67-81. doi:
- 2019 - nåFørsteamanuensisHøyskolen Kristiania
- 2019 - nåFørsteamanuensis IINorges Handelshøyskole (NHH)
- 2018 - 2019StyremedlemNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2016 - 2019Postdoktor og førsteamanuensisNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2014 - 2015StyremedlemNFB - The National Research School in Business Economics and Administration
- 2011 - 2016Stipendiat og universitetslektorNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2011 - 2016PhD, Strategy and ManagementNorges Handelshøyskole (NHH)
- 2009 - 2011MSc. in Business (siviløkonom), Management ControlNord Universitet
- 2004 - 2009MSc. in International Economics, International TradeTaurida National University