Sofie Sagfossen
-
- Førsteamanuensis
- Institutt for markedsføring
- School of Communication, Leadership and Marketing
Bakgrunn
Sofie Sagfossen er førsteamanuensis i markedsføring ved Høyskolen Kristiania og har en Ph.D. fra Handelshögskolan i Stockholm (2020). Hennes primære forskningsinteresser ligger innenfor forbrukeratferd, med særlig vekt på psykologiske prosesser og mekanismer. Hennes tidligere forskning fokuserte på hvordan forbrukeres kroppslige tilstander påvirker deres informasjonsbehandling, kognisjon og vurderinger.
Noen av de senere prosjektene hennes omhandler forbrukere og hvordan de interagerer med ulike teknologier og digitale løsninger, i prosjekter som blant annet handler om in-game advertising og blockchain-baserte løsninger. Sofies forskning er publisert i Journal of Advertising Research og Journal of Business Research.
Sofies erfaring utenfor akademia inkluderer blant annet roller innen næringslivet:
Konsulent innen sponsing og rettigheter, kundanalytiker hos ICA Sverige, konsulent for Systembolaget, ICA, med flere. Hun er også medgründer av en startup innen opplevelsesindustrien.
Nøkkelord: Forbrukeratferd, reklame, embodied cognition, blockchain