Roy Aulie Jacobsen

    • PhD candidate
  • Institutt for kommunikasjon
  • School of Communication, Leadership and Marketing
RoyAulie.Jacobsen@kristiania.no
+47 920 79 305

Bakgrunn

Roy Aulie Jacobsen er doktorgradsstipendiat i politisk kommunikasjon ved Kristiania. Forskningen hans undersøker hvordan politiske ledere og myndigheter bruker sosiale medier i kriser og valgkamper, med særlig vekt på plattformer som Facebook, Instagram og X/Twitter. Han har mer enn ti års studier og forskning innen historie, statsvitenskap, sosiologi og kommunikasjon, noe som gir et bredt teoretisk og metodisk grunnlag. Han arbeider tverrfaglig og kombinerer perspektiver fra disse fagfeltene for å forstå hvordan politiske budskap sprer seg på nett, hvordan folk reagerer på dem, og hva dette kan bety for demokratisk tillit og offentlig debatt.

Tidligere har han jobbet som forsker ved Telemarksforsking, med prosjekter innen kulturpolitikk, kommunikasjon og kvantitative metoder. Han har også hatt flere stillinger som vitenskapelig assistent ved Institutt for medier og kommunikasjon (UiO), Institutt for statsvitenskap (UiO), Institutt for musikkvitenskap (UiO) og Institutt for samfunnsforskning. I senere prosjekter har han analysert virale politiske innlegg og krisekommunikasjon under COVID-19-pandemien, der han kombinerer manuell innholdsanalyse med kvantitative analyser av engasjement på sosiale medier.

Ekspertområder

  • Media
  • Politisk kommunikasjon
  • Sosiale medier
  • Vitenskapelig metode
  • Økonomi og samfunnsanalyse

Ansatte detaljer